W przypadku wielu firm usługowych nie ma sztywnej oferty. Forma wsparcia Klienta jest elastyczna. W takim wypadku podczas ofertyzacji zwraca się uwagę nie tylko na stosunek ceny do zakresu usługi, ale także na doświadczanie potencjalnego partnera. Dlatego właśnie potrzebujesz portfolio projektów jako narzędzia promocji!
Tworzenie portfolio, to proces, który nigdy się nie kończy. Cały czas zdobywasz przecież nowe zlecenia warte przedstawienia. Opracowaliśmy jednak kilka sprawdzonych technik, które pozwalają Ci zoptymalizować i przyspieszyć działania w tym zakresie.
Aby móc przedstawić projekt w portfolio, najpierw musisz oczywiście uzyskać akceptację Klienta. Warto do wzorów umów wpisać paragraf dotyczący wykorzystania logo oraz zgody na case study. Jeśli Klient będzie miał coś przeciwko – usunie ten fragment i może uda Ci się powrócić do negocjacji po realizacji.
Pokaż Klientowi opis realizacji zaraz po jej zakończeniu. Z doświadczenia wiemy, że rozmowy na temat historycznych zleceń mocno się przeciągają i często kończą niepowodzeniem.
Opis każdego case study na Twojej stronie www, w katalogu firmowych czy w formie dokumentu PDF powinien mieć niezmienne sekcje informacyjne. Pozwoli to na szybkie porównanie zleceń i da jasny obraz skali Twoich działań.
Podstawowa część to opis efektów pracy. W naszej ocenie powinien on być najobszerniejszą częścią, bo najlepiej świadczy o tym, co Klient może zyskać dzięki współpracy z Tobą. Zamiast ciągłego tekstu warto zastosować punktory, pogrubienia czy cytaty w formie referencji, aby wzmocnić przekaz.
Pozostałe sekcje są dość umowne i zależą od charakteru Twojej branży. Na starcie warto przedstawić zadania lub wyzwanie, jakie postawił przed Tobą Klient oraz zakres oferty. Ponadto możesz dodać:
Kluczowa jest spójność i decyzja, które z powyższych elementów najbardziej oddają Twoje zaangażowanie oraz specyfikę sektora gospodarki, w którym działasz.
Doskonale wiesz, że obraz działa często mocniej niż słowa. Jeśli Twoje portfolio projektów przegląda Klient niezdecydowany lub dopiero szukający podwykonawcy. Do opisu realizacji dołącz wizualizacje graficzne, zdjęcia z wydarzeń, infografiki czy ikony. Dzięki temu odbiorca na własne oczy zobaczy Twoje możliwości zamiast się ich domyślać.
Zachowaj jednak rozsądek! Nie każda branża może z łatwością operować obrazem, jak choćby agencja PR. Przykładem może być kancelaria prawna czy twórcy oprogramowania komputerowego. Trudno te działania zwizualizować. W takich wypadkach warto postawić na zdjęcia kontekstowe kojarzące się ze zleceniem i podwójnie zadbać o własny branding.
Chcesz zobaczyć, jak w Blend PR pokazujemy swoje realizacje? Kliknij tutaj!
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.