Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Co oznacza w praktyce pytanie, jak stworzyć newsletter? Jakie elementy powinien on zawierać? O czym nie możesz zapomnieć? Jeśli myślisz o wystartowaniu z newsletterem lub chcesz ulepszyć swoje obecne mailingi, w tym artykule na pewno znajdziesz kilka wskazówek.
Newsletter jest jedną z głównych form marketingu online. Według raportu Interaktywnie.com oraz badania Adobe to główny kanał komunikacji dla 52% firm.
Dlatego na początek ustalmy, dlaczego warto zainteresować się taką formą komunikacji?
Ważną kwestią jest to, aby stworzony newsletter docierał systematycznie do grupy docelowej oraz był dostosowany do branży, w jakiej działasz. Systematyczność ważna jest też dlatego, że 21% e-maili jest otwieranych w pierwszej godzinie od doręczenia!
Zanim zaczniesz wysyłać wiadomości, musisz określić cel swojego newslettera. Na początek zwróć uwagę, że może on mieć różne oblicza. To przykłady.
Kiedy zdecydujesz, jaką nadrzędną ideę ma reprezentować Twój newsletter, jako cel pośredni określ także, jak często chcesz wysyłać wiadomości.
Wyodrębnienie, do kogo skierowany jest Twój newsletter, to obok celów kluczowa sprawa. Nie sztuką jest mieć olbrzymią bazę nieaktywnych użytkowników. Lepiej zbudować zaangażowaną społeczność, ale skupioną wokół jasnych wątków tematycznych.
Na przykład, jeśli interesujesz się marketingiem, masz do wyboru specjalistów, którzy wysyłają wiadomości o diametralnie różnej tematyce, choć wszystkie dotyczą marketingu!
Przykładowo nasz newsletter dotyczy przede wszystkim wizerunku i marki. Nie odpowiadamy w nim na pytania, jak skonfigurować Google Analytics lub wykorzystać sztuczną inteligencję. To nie nasz obszar działania i odbiorcy wiedzą, czego można się po Blend PR spodziewać.
Dzięki jasno sprecyzowanej społeczności każdy nasz e-mail otwiera pomiędzy 30% a 40% odbiorców. Osoby z tej grupy kupowały także naszą książkę „Mikromarka” jeszcze w przedsprzedaży oraz chętnie zapisywały się na organizowane przez nas wydarzenia.
Skuteczność jest możliwa tylko wtedy, gdy realnie zawęzisz, o czym i do kogo jest Twój newsletter. Nie patrz tylko na powiększającą się bazę adresów.
Newsletter B2B jest skierowany do klienta biznesowego, czyli przedstawicieli firm i instytucji. Taki rodzaj komunikacji nawiązuje do produktów o dłuższym cyklu sprzedaży. Ma on raczej utrzymywać relację oraz edukować. Tego typu newsletter może zawierać bazę informacji, które pozwolą poradzić sobie z różnymi problemami w firmie, a także pomóc wdrożyć konkretne działania.
Natomiast newsletter B2C skierowany jest do konsumenta indywidualnego. W tym przypadku cykl sprzedaży jest zwykle krótszy, a cena produktu niższa. Dlatego newsletter w większym stopniu może bazować na ofercie, wyprzedażach czy ofertach specjalnych dla członków społeczności.
Zanim zaczniesz tworzyć newsletter, dobrze jest zrobić sobie listę 10 przykładowych tematów, które chcesz poruszyć w wiadomościach. Dzięki temu możesz zobaczyć, czy masz wystarczająco dużo pomysłów, aby newsletter był wysyłany regularnie.
Kiedy znasz już cel stworzenia newslettera, swoją grupę docelową oraz wiesz, co chcesz przekazywać, to czas na kolejny krok. Teraz czas przedstawić treść tak, aby była atrakcyjna dla odbiorcy zarówno wizualnie, jak i copywritersko.
Elementy, z jakich najczęściej składa się newsletter to:
Newsletter powinien posiadać indywidualny, powtarzalny układ graficzny. Ważne jest, aby był on spójny z identyfikacją wizualną całej firmy (kolorystyka, fonty, stylistyka ikon itd.). Aby stworzyć tego typu wzór, nie potrzebujesz kodować go w html jak stronę internetową. Możesz skorzystać z tzw. rozwiązań drag & drop w popularnych aplikacjach mailingowych (podaję je poniżej). Umożliwiają one edycję wzoru oraz zapisanie bazowego układu.
Lead magnet jest swego rodzaju nagrodą czy podziękowaniem dla odbiorcy za zostawienie ci swojego adresu e-mailowego. Takimi materiałami mogą być:
Ważne, aby materiał był na tyle atrakcyjny, żeby odbiorca czuł, że rzeczywiście warto „zapłacić” za niego swoim adresem e-mailowym.
Informację o rodzaju lead magnet warto wybić także na landing page zachęcającym do zapisania się do bazy. Poza formularzem do samego zapisu polecam umieścić tam przykładowo wizualizację bezpłatnego materiału, listę argumentów, dlaczego warto dołączyć do bazy czy recenzje od obecnych subskrybentów. Wszystko to uwiarygodni Twój newsletter i chęci do realnej aktywności.
Stałe powiększanie bazy mailingowej jest ważnym elementem tworzenia newslettera. Jednak jeszcze zanim zaczniesz wysyłać wiadomości, musisz mieć pomysł na to, skąd będziesz pozyskiwać nowych odbiorców.
Przykładowe źródła to:
Jak widzisz, samo posiadanie formularza zapisu do bazy w stopce strony www to zdecydowanie za mało! Newsletter musisz aktywnie promować i wszechstronnie pozyskiwać nowych odbiorców, żeby Twoja społeczność realnie mogła się rozwijać. Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć newsletter, myśl także o kwestiach wykraczających poza samo wysyłanie wiadomości.
Jeśli zdecydujesz się stworzyć profesjonalny newsletter, potrzebujesz do tego narzędzia e-mail marketingowego. Masz tu do wyboru zarówno płatne, jak i bezpłatne opcje. Ważne jest, aby narzędzie było łatwe, przejrzyste w obsłudze i sprawdzało się w swojej roli. Tutaj kilka przykładów aplikacji, które możesz wykorzystywać do stworzenia newslettera:
My korzystamy z aplikacji MailerLite i ją najczęściej polecamy klientom z uwagi na dużą intuicyjność obsługi.
Zwróć jednak uwagę, że takie aplikacje mają zarówno swoje plusy, jak i minusy.
PLUSY:
MINUSY:
Wniosek: aplikacja mailingowa jest wtórna do tego, o czym ma być Twój newsletter oraz do kogo chcesz go kierować.
Stworzony newsletter jest zgodny z RODO w momencie, kiedy odbiorca świadomie zapisuje się do bazy mailingowej. Ułatwia to opcja tzw. double opt-in, czyli konieczność potwierdzenia subskrypcji, poprzez kliknięcie w link znajdujący się w wiadomości wysłanej automatycznie po zapisaniu się do bazy. Każdemu z nas zależy na zwiększeniu bazy odbiorców, ale musimy robić to etycznie.
Ważne jest także, aby w stopce newslettera znajdowała się informacja, kto jest administratorem danych. Należy umieścić tam wszystkie podstawowe dane Twojej firmy oraz link z możliwością wypisania się z bazy.
Myśląc o tym, jak stworzyć newsletter, skup się przede wszystkim na tym, aby zaspokajać oczekiwania odbiorców oraz tworzyć przydatną treść. Aplikacja do wysyłki wiadomości, rodzaj lead magnetu czy design są dopiero na kolejnych miejscach.
Pamiętaj jednak, że newsletter jest medium zależnym. Oznacza to, że twoja baza mailingowa rozwija się tylko wtedy, kiedy promujesz landing page z formularzem zapisu też innymi kanałami komunikacji, np. w social mediach, wyszukiwarce internetowej czy podczas wystąpień scenicznych. Najlepiej rozwijają się newslettery tych marek, które nie tylko dostarczają unikatowy content, ale mają także pomysły na rozwój bazy.
Trzymam kciuki za Twój newsletter i do dzieła!
Kiedy zlecasz utworzenie strony internetowej swojej marki wiesz, że jest to kosztowny i długi proces. Największe wyzwanie nie stanowi j...
Gdy budujesz markę, trudno uciec od zadbania o teksty ją promujące. Copywriting możesz wykorzystać na wielu płaszczyznach reklamowych, ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...