Meta Ads to jeden z najbardziej precyzyjnych systemów reklamowych dostępnych dla firm (i nie tylko). Ale na pytanie, jaki jest koszt reklamy na Facebooku nie ma jednej odpowiedzi. Zwłaszcza, gdy mówimy o markach premium i niszowych. Trzeba zwrócić uwagę nie tylko na zasięg, ale przede wszystkim jakość dotarcia i zwrot z inwestycji.
Zanim przejdziemy do konkretnych liczb, warto zrozumieć, co wpływa na koszt reklam w Meta Ads.
Jeśli rozumiemy podstawy, to możemy przejść do przykładowych budżetów. Poniżej znajdziesz informacje, jakie wyniki reklam widzę w różnych branżach w zależności właśnie od typu biznesu, celu czy sytuacji firmy klienta.
Fitness i wellness (kursy jogowe)
Branża jubilerska
Branża modowa (premium)
Medycyna estetyczna (salon w dużym mieście)
Jak widzisz, różnice pomiędzy wynikami sprzedażowymi czy zasięgowymi są ogromne. W jednej branży pozyskanie kontaktu będzie kosztowało 5 zł, a w drugiej 50 zł. Dlatego tak ważne jest, aby przez pierwsze trzy miesiące przetestować zachowania grupy docelowej, konkurencji, różne formaty reklam, ustrzegając się przy tym częstych błędów. Dopiero na tej podstawie możemy prognozować bardziej urealnione wyniki.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że reklama to po prostu kwestia wrzucenia budżetu i obserwowania wyników. W praktyce jednak kampanie dla marek premium i niszowych rządzą się swoimi prawami.
Nie tylko koszt pozyskania klienta (CPA – cost per action) bywa wyższy, ale i proces decyzyjny klienta znacznie dłuższy. Mimo to, dobrze zaplanowane działania reklamowe potrafią przynieść znacznie większy zwrot z inwestycji niż w przypadku produktów masowych. Dlaczego tak się dzieje? Oto kilka przykładów, jak wygląda koszt reklamy na Facebooku dla marek z mniej typową ofertą.
W przypadku marek premium jeden klient może zostawić w sklepie nie 50, a 500 czy 1500 zł. Oznacza to, że:
Przykład: Sprzedaż jednego produktu wartego 800 zł przy koszcie pozyskania na poziomie 120 zł to wciąż bardzo dobry wynik. Dla marki z produktami za 89 zł taki koszt mógłby być nieopłacalny.
Klienci marek premium często nie kupują impulsywnie. Zanim zdecydują się na zakup, muszą:
W reklamach oznacza to konieczność zbudowania wielopoziomowego lejka marketingowego, który może zawierać m.in.:
W tym przypadku koszt reklamy na Facebooku na pewno będzie wyższy, bo mamy do wykonania więcej działań.
Reklama w niszy (np. dla miłośników japońskiej kaligrafii czy luksusowych zegarków) nie oznacza masowego zasięgu. Wręcz przeciwnie, to często grupy precyzyjnie targetowane, które:
To oznacza, że mimo wyższych stawek za dotarcie, współczynnik konwersji (CVR) może być znacznie wyższy niż w kampaniach szerokich. A to przekłada się na efektywny koszt sprzedaży.
Czy wszystko powyższe świadczy o tym, że nie warto zaczynać z Metą z budżetem mniejszym niż 5000 zł? Absolutnie nie. Uważam jednak, że 2000 zł miesięcznie to absolutne minimum, które pozwala na:
Dla kampanii stricte sprzedażowych sugerujemy jednak minimum 5 000 – 10 000 zł miesięcznie, by osiągać stabilne i powtarzalne wyniki.
Zwróć przy tym uwagę, że koszt reklamy na Facebooku to nie tylko budżet reklamowy, ale także obsługa agencji. U nas zaczyna się ona od 1500 zł za jeden panel reklamowy (np. w Meta Ads w tej cenie obsługujemy zarówno reklamy na Facebooku jak i na Instagramie).
Pamiętaj, że koszty kampanii reklamowej na Facebooku to nie jednorazowa akcja, a stała pozycja w budżecie – w szczególności w przypadku e-commerce, gdzie kreacje powinny być uruchamiane ciągiem.
Koszt reklamy w Meta Ads to nie tylko liczby w menedżerze reklam, ale efekt wielu decyzji: od strategii i kreacji, po grupę odbiorców, ale przede wszystkim optymalizacja działań już po wystartowaniu z kampanią. Różnice w kosztach nie są błędem systemu, są odbiciem tego, jak dobrze dopasowana jest reklama do odbiorcy i celu biznesowego.
Dobrze zaplanowana kampania potrafi nie tylko wygenerować sprzedaż, ale też budować relacje, zwiększać rozpoznawalność i wzmacniać pozycję marki na rynku.
Jeśli zależy Ci na reklamach, które mają sens i cel – odezwij się. W Blend PR® tworzymy komunikację, która nie tylko angażuje grupę docelową, ale przede wszystkim przynosi realne wyniki.
Menedżerka ds. reklam PPC w Blend PR. Obsługuje kampanie reklamowe klientów w systemach Meta Ads, LinkedIn Ads oraz Google Ads. Współpracuje jako wykładowca m.in. z Uniwersytetem Merito oraz Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. Jest autorką kursu online "Skuteczne social media" oraz e-booka "Przewodnik po reklamie na Facebooku i Instagramie".
LinkedIn to nie tylko serwis społecznościowy dla profesjonalistów - to jedna z najskuteczniejszych platform reklamowych dla marek dział...
Reklamy na Facebooku i Instagramie to potężne narzędzie marketingowe, ale tylko wtedy, gdy są dobrze skonfigurowane. Niestety, nawet sp...
Twoja firma właśnie planuje organizację własnego wydarzenia? Chcesz przyciągnąć jak największą grupę odbiorców, ale nie wiesz, jak do n...