Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Bartosz Fert jest rzecznikiem patentowym oraz Partnerem w kancelarii Fert Jakubiak Wróblewski rzecznicy patentowi. Klient zorientował się, że Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zarejestrował strój Świętego Mikołaja jako wzór przemysłowy. W praktyce oznaczało to, że tylko jedna polska firma miała prawo go sprzedawać. Na chwilę przed Gwiazdą było to spore utrudnienie prawne zarówno dla sklepów stacjonarnych, jak i online.
Klient postanowił unieważnić ten wniosek i zgłosił się do nas z potrzebą organizacji kampanii edukacyjnej.
Przede wszystkim chcieliśmy dotrzeć do firm z branży retail z kampanią tłumaczącą zasady ochrony prawnej designu produktów. Strój Mikołaja miał być do tego nośnym przykładem.
Zależało nam, aby kampania była utrzymana w zabawnym, przyciągającym uwagę tonie. Chcieliśmy skomplikowane zagadnienia prawne pokazać przez proste analogie.
Akcja miała także przy okazji wpisać się w gwiazdkową tradycję kancelarii naszego klienta. Kancelaria co roku w social mediach publikowała nieoczywisty content edukacyjny inspirowany Bożym Narodzeniem.
Na pierwszym etapie ustaliliśmy z klientem grupę docelową kampanii, oczekiwania wobec nas, cele oraz proces, według którego powinna przebiegać kampania.
Kolejno stworzyliśmy plan działań zwierający konkretne zadania, terminy oraz podział odpowiedzialności pomiędzy nas a klienta.
Zanim przystąpiliśmy do działania zaproponowaliśmy klientowi dwie linie kreatywne kampanii – z dwoma różnymi myślami przewodnimi oraz wizualizacją graficzną.
Na kolejnym etapie najważniejszymi działaniami była seria grafik edukacyjnych, redakcja i korekta tekstów na LinkedIn oraz przygotowanie materiałów prasowych.
Po 6 tygodniach trwania kampanii przygotowaliśmy dla klienta raport pokazujący zasięg kampanii, zaangażowanie odbiorców i zwrot z inwestycji w formie AVE (ekwiwalent reklamowy).
W kampanii postawiliśmy przede wszystkim na markę osobistą rzecznika patentowego Bartosza Ferta. Uznaliśmy, że personal branding okaże się w tym przypadku skuteczniejszy niż kampania adresowana przez całą kancelarię. Wzmocniło to pozycjonowanie eksperckie klienta.
Kampanię edukacyjną zamknęliśmy w prostym hashtagu #spórostrój, w którym zawiera się zarówno akcja świąteczna dotycząca stroju Mikołaja, jak i usługa klienta w postaci sporów o własność intelektualną. Połączyliśmy w ten sposób humor z obszarem biznesowym. Hashtag był także krótki i łatwy do zapamiętania.
Stworzyliśmy serię zabawnych ilustracji prezentujących poszczególne, zarejestrowane elementy garderoby Mikołaja. Każdy fragment stroju potraktowaliśmy jako inspirację do odpowiedzenia o innym obszarze ochrony desingu produktów. Dodatkowo każdą grafikę opatrzyliśmy rymowanką nakierowującą nie tylko na strój, ale także sedno przekazu.
Zredagowaliśmy 5 tekstów edukacyjnych, które łącznie przeczytało na LinkedIn 17 tys. odbiorców. Wpisy tylko na profilu osobistym klienta zgromadziły ponad 500 interakcji takich jak komentarze, udostępnienia i polubienia. Przykład możesz zobaczyć tutaj.
Akcją zainteresowały się m.in. takie media jak: Rzeczpospolita, prawo.pl, dlahandlu.pl, epoznan.pl, Radio Eska czy międzynarodowy magazyn specjalistyczny The Tradmark Lawer Magazine.
Nasze dotarcie medialne system do monitoringu mediów określił na poziomie 290 tys. odbiorców z AVE (ekwiwalent reklamowy) w wysokości 70 tys. zł. Kwota ta pokazuje, ile nasz klient musiałby zapłacić za publikacje prasowe, gdyby były one wykupione jako reklama. AVE można zatem potraktować jako oszczędność wygenerowaną przez nasz zespół.
Za serię tekstów opublikowanych na LinkedIn właścicielka Blend PR® dr Magdalena Gajek oraz Bartosz Fert, Partner kancelarii Fert Jakubiak Wróblewski rzecznicy patentowi, otrzymali imienne wyróżnienia od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w konkursie na informację medialną. Jego organizatorem był Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej.
W toku realizacji projektu otrzymaliśmy od Magdaleny Gajek i zespołu Blend PR nie tylko mierzalny wkład, ale przede wszystkim ogrom wiedzy i know-how. Wspólne działanie przeorganizowało moje spojrzenie na marketing w kancelarii. Projekt #spórostrój to nie tylko kilka śmiesznych postów w serwisach społecznościowych i tradycyjnych mediach – to poważne ćwiczenie ze sposobu prowadzenia narracji, świadomości potrzeb odbiorcy docelowego i działań marketingowych skoncentrowanych na jasno zdefiniowanym celu.
BARTOSZ FERT
Partner w Fert Jakubiak Wróblewski rzecznicy patentowi
Zostaw kontakt do siebie, a my oddzwonimy maksymalnie kolejnego dnia roboczego, aby dopytać Cię o szczegóły i ustalić plan działania.