Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Reklamy na Facebooku i Instagramie to potężne narzędzie marketingowe, ale tylko wtedy, gdy są dobrze skonfigurowane. Niestety, nawet specjaliści popełniają błędy, które mogą zniweczyć całą kampanię. W tym artykule omówimy 10 najczęstszych błędów w Facebook Ads (obecnie Meta Ads) i podpowiemy, jak ich uniknąć.
Tego wystrzegaj się, jeśli nie chcesz bez sensu tracić budżetu reklamowego.
Chcesz „zwiększyć świadomość marki”, ale nie precyzujesz, co to oznacza w liczbach, ani którym celem reklamowym najlepiej zrealizować ten cel.
Rozwiązanie: Zanim uruchomisz kampanię, określ konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie cel. Na przykład: „Wygenerować przychód netto na poziomie X zł miesięcznie”. Następnie wybierz cel reklamowy, którym zrealizujesz założenia. Dobrze jest wiedzieć, że np. kampania zasięgowa bardzo często nie niesie za sobą nic prócz pustych wyświetleń – lepiej postawić na budowanie zaangażowania pod postami i mikrokonwersje na stronie www.
Chcesz generować sprzedaż, ale wybierasz cel „ruch”, bo gwarantuje wiele kliknięć w niskiej cenie. W efekcie Facebook optymalizuje wyświetlanie reklam pod kątem osób, które klikają, ale niekoniecznie przechodzą na stronę Twojego sklepu, o zakupach nie wspominając.
Rozwiązanie: Wybierz cel kampanii zgodny z tym, co chcesz realnie osiągnąć. Jeśli chcesz sprzedawać, wybierz cel „Sprzedaż”, a jeśli chcesz budować listę mailingową, wybierz cel „kontakty”. Nie warto stosować półśrodków, bo w długoterminowej strategii nie przyniosą nam oczekiwanych efektów.
Targetujesz reklamy na wszystkich użytkowników Facebooka w wieku 18-65 lat, zamiast skupić się na swojej grupie docelowej, bo przecież “każdy” może być Twoim klientem.
Rozwiązanie: Wykorzystaj całą swoją wiedzę o kliencie: dane demograficzne, zainteresowania i zachowania, aby dotrzeć do osób, które z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowane Twoim produktem lub usługą. Korzystaj też z niestandardowych i podobnych grup odbiorców.
Targetujesz reklamy, korzystając tylko z automatyzacji Mety. To rozwiązanie jest dobre, ale nie w przypadku każdego biznesu. Jeśli masz bardzo specyficzne cele reklamowe, np. takie jak dotarcie do wąskiej grupy odbiorców lub promowanie bardzo niszowego produktu, Advantage+ może nie być najlepszym wyborem. Dodatkowo nie masz wpływu na to, kto rzeczywiście widzi Twoją reklamę.
Rozwiązanie: Jeśli chcesz mieć pełną kontrolę nad tym, kto widzi Twoje reklamy i w jaki sposób są one targetowane lepiej samemu poeksperymentować z odbiorcami w oparciu o szczegółowe opcje targetowania oraz grupy niestandardowych odbiorców.
Używasz kiepskiej jakości zdjęć, nieczytelnych (lub za długich) tekstów lub nudnych filmów.
Rozwiązanie: Dzisiaj kreacja reklamowa jest kluczowa dla odniesienia sukcesu kampanii, dlatego koniecznie zainwestuj w profesjonalne materiały. Używaj wysokiej jakości zdjęć i filmów, pisz chwytliwe teksty, które zachęcają do wykonania konkretnego działania.
Uruchamiasz kampanię z jednym zestawem reklam i nie sprawdzasz, czy możesz w jakikolwiek sposób poprawić wyniki.
Rozwiązanie: Testuj różne warianty reklam (np. różne materiały jak zdjęcia i grafiki statyczne czy wideo, ale też formaty: posty pojedyncze, karuzele, kolekcje) i grupy docelowe. Analizuj wyniki i wybieraj te warianty, które generują najlepsze rezultaty. Pamiętaj, by zawsze testować tylko jeden element.
Uruchamiasz kampanię i nie monitorujesz jej wyników. Nie reagujesz na bieżąco na rosnące koszty, wypalenia grup docelowych czy słabe interakcje z reklamami.
Rozwiązanie: Już od pierwszego dnia monitoruj wyniki kampanii i optymalizuj ją na bieżąco. Analizuj dane, takie jak CTR, CPC, CPA i ROAS (w zależności od wybranego celu reklamowego) oraz wprowadzaj zmiany, które poprawią efektywność reklam.
Nie kierujesz reklam do osób, które miały kontakt z Twoją marką, ale nie dokonały zakupu lub zupełnie odwrotnie: kierujesz reklamę tylko do tych osób, a zapominasz o pozyskiwaniu nowych klientów.
Rozwiązanie: Wykorzystuj remarketing, aby dotrzeć do osób, które już miały kontakt z Twoją marką. Przypominaj im o ofercie, oferuj specjalne rabaty lub zachęcaj do powrotu na stronę. Możesz testować, który remarketing sprawdzi się najlepiej tj. za ostatnie 7, 14 lub 30 dni. Nie zapominaj oczywiście o pozyskiwaniu nowych klientów – w każdej takiej kampanii konieczne jest stosowanie wykluczeń Twoich klientów.
Twoje kampanie nie mają UTM, nie śledzisz danych z Menadżera Zdarzeń (Piksel) i Google Analytics. Nie wiesz, jakie działania przynoszą efekty, a jakie są stratą pieniędzy.
Rozwiązanie: Sprawdzaj, jakie źródła ruchu generują najwięcej konwersji, jakie treści są najpopularniejsze i na tej podstawie optymalizuj działania marketingowe. Twórz regularnie raporty, w których znajdą się najważniejsze dla Twojego biznesu wskaźniki. Pomoże Ci to lepiej (i szybciej) podejmować decyzje.
Zmieniasz ustawienia kampanii kilka razy dziennie, co uniemożliwia algorytmowi Facebooka optymalizację reklam.
Rozwiązanie: Daj algorytmowi czas na zebranie danych i nie wprowadzaj zbyt częstych zmian. Takie impulsywne działanie prawie zawsze działa na szkodę kampanii. Zazwyczaj potrzeba kilku dni lub tygodni, aby kampania zaczęła działać optymalnie – dużo zależy od budżetu, którym operujemy.
Popełnianie tych błędów sprawia, że reklama Facebook Ads (Meta Ads) jest kosztowna i mało skuteczna. Kluczem do sukcesu jest strategiczne podejście – precyzyjne określenie celu, testowanie różnych opcji i regularna analiza danych. A przy tym także dbałość o mniej mierzalne aspekty takie jak jakość materiałów wizualnych oraz tekstów reklamowych. Tylko w ten sposób można tworzyć skuteczne reklamy, które faktycznie przynoszą efekty.
Zleć audyt kampanii naszej doświadczonej agencji. Przeanalizujemy Twoje działania, wskażemy błędy i zaproponujemy optymalne rozwiązania. Dzięki temu:
Koszt naszego audytu reklam Meta Ads zaczyna się od 2500 zł netto, natomiast stała obsługa po audycie od 1500 zł netto miesięcznie.
Chcesz wiedzieć, czy Twoje kampanie Meta Ads działają tak, jak powinny? Skontaktuj się z nami i zamów audyt.
Menedżerka ds. reklam PPC w Blend PR. Obsługuje kampanie reklamowe klientów w systemach Meta Ads, LinkedIn Ads oraz Google Ads. Współpracuje jako wykładowca m.in. z Uniwersytetem Merito oraz Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. Jest autorką kursu online "Skuteczne social media" oraz e-booka "Przewodnik po reklamie na Facebooku i Instagramie".
Agencja kreatywna będzie dobrym partnerem do współpracy, jeśli Twojej marce brakuje wyróżników, osobowości i nowych pomysłów na marketi...
Twoja firma właśnie planuje organizację własnego wydarzenia? Chcesz przyciągnąć jak największą grupę odbiorców, ale nie wiesz, jak do n...
Audyt reklam Google Ads to popularna usługa na rynku marketingowym, której celem jest weryfikacja aktualnego potencjału Twoich kampanii...