Logo ma nie tylko ładnie wyglądać, ale też być funkcjonalne. Jest to fundament komunikacji marki, który wpływa na jej rozpoznawalność. Dobrze zaprojektowany znak powinien być prosty, praktyczny i osadzony w szerszym kontekście identyfikacji wizualnej. W tym artykule dowiesz się, jakie są najczęstsze błędy przy projektowaniu logo (wynikające także z oczekiwań Ciebie jako klienta), z czego bierze się cena profesjonalnego projektu i dlaczego logo z Canvy może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Jeśli zależy Ci na znaku, który nie tylko wygląda, ale też działa – przeczytaj, zanim zlecisz projekt.
Na sam początek należałoby doprecyzować, co mamy na myśli, mówiąc o logo i jakie są jego rodzaje. Będzie to bardzo istotne w kontekście dalszych podpowiedzi na temat ochrony prawnej marki.
Projekt logotypu składa się zwykle z samej nazwy firmy zapisanej: w konkretnym gotowym foncie (dotyczy to większości znaków), zmodyfikowanym kroju pisma, bądź takim stworzonym na potrzeby konkretnej marki (np. logo Disneya).
W przypadku bardziej rozbudowanego logo w grę wchodzi też tzw. sygnet, czyli ta część, która najczęściej kojarzy nam się z daną marką – mowa tutaj o jabłku Apple, syrence Starbucksa czy też krokodylu od Lacoste.
Projekt logo najczęściej składa się właśnie z tych dwóch elementów: nazwy (która może też sama funkcjonować) i sygnetu, które są zestawione razem ze sobą w różnych konfiguracjach.
Najbardziej rozbudowana wersja znaku zawiera też slogan marki. Nie jest to jednak najczęściej używana forma z uwagi na jej rozbudowany charakter niemożliwy do czytelnego pokazania na małych powierzchniach. Slogan niekoniecznie musi być częścią logo i może stanowić osobny znak.
To, o czym na pewno warto pamiętać to fakt, że logo jest częścią większej całości, z którą musi być spójne. Tutaj omawiamy też inne elementy identyfikacji wizualnej. Całość tego systemu opisuje się na przykład w księdze znaku, księdze identyfikacji wizualnej lub brandbooku.
Dobrze zaprojektowane logo powinno być:
Do najczęstszych błędów przy jego tworzeniu możemy zaliczyć te kwestie.
Głównym problemem zbyt rozbudowanego znaku jest to, że staje się on w pewnym momencie nieskalowany i nieczytelny w pomniejszeniu, co ogranicza jego zastosowanie. Mowa tu na przykład o małym zdjęciu profilowym w social mediach czy nadruku na długopisie. Zwróć zatem uwagę, czy Ty jako klient nie oczekujesz od agencji czy projektanta zbyt wiele w kontekście liczby składowych.
Decydując się na wybór znaku, zwróć uwagę na to, żeby nazwa Twojej marki była zapisana w czytelny sposób. Niektóre gotowe kroje pisma mogą być atrakcyjne wizualnie i pasować do marki, ale pozostawać bardzo czytelne. Ten problem dotyczy głównie fontów, które mają imitować litery pisane odręcznie. Nieczytelna typografia wzmacia problem braku skalowalności z powyższego punktu.
Jeżeli chcesz, by Twój znak przetrwał lata, to nie może on być zbytnio osadzony w obecnych trendach. W szczególności, jeżeli ich zastosowanie nie jest dobrze uargumentowane. Dotyczy to takich kwestii jak użycie gradientów, całkowita rezygnacja z sygnetu albo decyzja o bardzo szczegółowym znaku. Rodzi to ryzyko, że znak szybko się zestarzeje i będzie potrzebował odświeżenia za kilka lat.
Jedna z najważniejszych rzeczy, na które należy zwrócić uwagę przy decyzji o logotypie jest to, żeby nowy znak był spójny z całą marką, czyli ogólnym odczuciem, jakie chcemy wywoływać. Znak nie może powstać z niczego – bez choćby podstawowych założeń, a najlepiej strategii marki i przede wszystkim powinien odpowiednio reprezentować brand, którego jest symbolem.
Bardzo ważne jest, żeby tworząc znak, zaprojektować różne jego formy pod różne zastosowania. Chodzi tutaj o wersje poziomą, wersje pionową, jak i wersje monochromatyczną oraz negatyw. Jeżeli Twoje logo zawiera sygnet, to zwróć też uwagę na to, jak wykorzystywać sam sygnet.
Jeśli wpisujesz w Google hasła typu „stworzenie logo cena”, to szukając najtańszej opcji, zwróć uwagę na to, co faktycznie w tej cenie dostaniesz. Może się okazać, że to wcale nie jest taki opłacalny interes.
Wycena usługi projektu logo zależy naprawdę od wielu czynników. Z czego pewnie najważniejszym jest zakres pracy i poziom skomplikowania projektu. Im więcej elementów składa się na stworzenie logo, tym więcej godzin pracy on pochłonie.
Innym elementem wpływającym na cenę projektu logo jest liczba propozycji i poprawek, które trzeba będzie nałożyć na projekt. Ważne jest więc to, żeby założenia, jak i sam feedback do projektu był jak najbardziej wyczerpujące i spójne. W wypracowaniu tego najczęściej pomaga menedżer projektu – nie sam grafik.
Koszt projektu logo może też zależeć od wartości samej marki, czyli od tego, jak duże będzie ono miało znaczenie w dalszej komunikacji firmy. Inaczej będzie bowiem wyceniane logo dla korporacji niż dla marki małej lub średniej. Projektowanie logo dla firm, które są dużymi markami jest bardziej skomplikowane i wymaga większego nakładu pracy oraz wiąże się z większą odpowiedzialnością.
Nie należy zapominać, że cena projektu logo firmy zależy też od tego, komu tą pracę zlecisz. Najtańszy jest zwykle freelancer. Jednak w tym przypadku trzeba liczyć się z tym, że możesz trafić na kogoś bez większego doświadczenia. Problemem może być też obciążenie związane z większymi projektami oraz to, że grafik może w pewnym momencie okazać się „zakorkowany”. Dlatego ewentualne korekty mogą zabrać mu więcej czasu, ponieważ pracuje sam. Jest to jednak nadal bardzo dobry wybór, jeżeli jesteś małą firmą z niedużym budżetem na marketing, która dopiero startuje na rynku i nie potrzebuje niczego skomplikowanego.
Jeżeli zaczynasz myśleć o poważnym designie i profesjonalnym marketingu to w wielu przypadkach lepszą opcją będzie agencja. Tu cena będzie raczej wyższa niż w przypadku freelancera, ale prawdopodobnie otrzymasz też szerszy zakres wsparcia. W naszym przypadku poza projektem logo wykonujemy cały system identyfikacji wizualnej, strategię marki i plan komunikacji. To wszystko przygotowujemy pracując w autorskim modelu brandingowym Brandborder®.
Poniżej pokazujemy, jak koszt projektu logo może się kształtować w różnych przypadkach. U nas cena projektu logo zaczyna się od 6 tys. zł netto.
Projektant logo – freelancer |
od 1 000 zł netto |
Agencje i szacowana wartość w przetargach |
3 000 – 15 000+ zł netto |
Projekty korporacyjne / rozpoznawalne marki |
nawet 25 000+ zł netto |
Zwróć też przede wszystkich uwagę na to, czy cena projektu logo obejmuje przeniesienie pełnych majątkowych praw autorskich, czy też jedynie licencję na jego użycie. Jest to jeden z elementów najczęściej pomijanych przez freelancerów i który znacząco obniża cenę projektu, ale ogranicza wykorzystanie projektu.
Co obejmuje taka licencja? W skrócie to, w jaki sposób i gdzie możesz swoje logo wykorzystywać i na jakich warunkach. Nie masz jednak do swojego znaku wyłączności i co najważniejsze – nie możesz go później modyfikować ani zarejestrować jako znak towarowy! Ponadto nie możesz też sprzedać marki z takim logo, ponieważ nie możesz sprzedać czegoś, do czego nie masz praw.
Projekt logo z Canvy także możesz wykorzystywać jedynie na zasadzie licencji. Gdyż obejmują go te same ograniczenia (chociaż pewne drobne modyfikacje są w tym przypadku dozwolone). Takiego logo nie możesz jednak ponownie zarejestrować. Nie mając subskrypcji premium do platformy nie możesz też używać logo w obiegu komercyjnym. Łatwo jest też naruszyć licencję, jeżeli przerobisz jakiś element znaku i użyjesz go osobno.
Projektowanie logo pod możliwość wspomnianej rejestracji logo jako znak towarowy i w duchu przemyślanej ochrony własności intelektualnej marki, to kompetencja najlepszych projektantów. Dopiero formalna ochrona prawna – logo lub nazwy – sprawia, że marka ma pewnego właściciela.
Dlaczego warto zarejestrować swoje logo? Głównie ze względu na to, że pozwala to na ochronę przed nieuczciwą konkurencją i zachowanie oryginalności Twojej marki. Zablokujesz w ten sposób możliwość użycia podobnego znaku przez inne firmy zajmujące się tym samym co ty. Pozwala to na wyłączność co do używania znaku i chroni przed „podpinaniem się” pod prestiż czy rozpoznawalność Twojej marki.
Żeby móc zarejestrować logo i cieszyć się z realnej ochrony prawnej, należy zwrócić uwagę na kilka zasad:
Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się o kwestiach prawnych dotyczących znaków towarowych bardzo polecamy ten e-book naszego klienta kancelarii patentowej Fert Jakubiak Wróblewski – rzecznicy patentowi.
Jak widzisz, przeszliśmy w tym artykule od bardzo prostych informacji (z czego się składa logo i jak je oceniać przy zakupie) do dużo bardziej skomplikowanych (prawa autorskie majątkowe i znak towarowy). I właśnie w ten sposób polecam Ci myśleć o funkcjonowaniu znaku Twojej marki. Logo powinno być oczywiście estetyczne, praktyczne, dopasowane do marki. Ale projekt taki musi także być przeprowadzony w profesjonalny sposób zabezpieczający Twoje interesy jako klienta. Nie każda agencja ma w ogóle świadomość zawiłości związanych ze sprzedażą designu.
Dlatego, jeśli szukasz przygotowanego merytorycznie i kreatywnie partnera do stworzenia Twojej identyfikacji wizualnej, napisz do nas i odpowiedz o swojej marce.
Projektowanie stron www to proces, który może znacząco wpłynąć na odbiór marki, skuteczność działań marketingowych oraz doświadczenia u...
Key visual jest nieodłączną częścią budowania spójnej i przejrzystej komunikacji wizualnej Twojej marki. Jest on też dość przystępnym, ...
Zastanawiasz się nad publikacją ebooka, ale nie wiesz od czego zacząć? Chcesz wiedzieć, z jakimi kosztami wiąże się taki projekt i co w...