Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Też masz wrażenie, że o marketingu mówi się dużo i często o tym samym? Masz kłopot ze znalezieniem tekstu, który naprawdę zainspiruje Cię do działania lub pokaże nową perspektywę? Ja też! Na szczęście w tym bałaganie można odnaleźć prawdziwe perełki. Książki są tu doskonałym formatem – nie tylko pod kątem przekazywanej wiedzy, ale także sposobu jej podania oraz możliwości szybkiego powrotu do treści.
Na liście TOP 5 umieściłam najlepsze książki o marketingu, które w mojej ocenie dotyczą… no właśnie – głównie marketingu. Nie ma tu pozycji biznesowych, psychologicznych, ekonomicznych, gdzie komercyjna komunikacja stanowi tylko jeden z kontekstów. Wszystkie są polskich autorów lub zostały przetłumaczone na język polski i są dość łatwo dostępne w sprzedaży. Kolejność oczywiście nieprzypadkowa!
Książka o marketingu | Największa jej zaleta |
---|---|
1. Seth Godin „To jest marketing!” | Charakterystyczny styl, szeroki zakres tematyczny, nowa perspektywa. |
2. Byron Sharp „How Brands Grow” | Obalenie akademickich mitów, wiarygodne dowody. |
3. Chip Heath & Dan Heath “Przyczepne historie” | Prostota, obrazowość i uniwersalność przekazu. |
4. Allan Dib „Plan marketingowy na jednej stronie” | Uporządkowanie procesu pozyskania klienta. |
5. Jonah Berger „Efekt viralowy” | Uniwersalne zasady tworzenia wartościowego marketingu szeptanego. |
Numer jeden nie tylko na mojej liście – nie bez przyczyny! Seth Godin po prostu ma własny styl i klasę. Jego obrazowe metafory na długo zapadają w pamięć. To książka o marketingu, która definiuje, jak działa współczesna marka, łącząc w ramach jednej opowieści dwa niezbędne elementy: abstrakcję i konkrety.
Moje ulubione zagadnienia z tej publikacji to marketing kultury vs. marketing bezpośredni, status odbiorcy, marketing za przyzwoleniem i wnioski na temat budżetowania komunikacji.
Ta książka o marketingu po prostu zaskakuje. Autor obala wiele wniosków Philipa Kotlera (nazywanego ojcem współczesnego marketingu) lub zasad z podręczników akademickich. Sharp bazuje na badaniach naukowych i prezentuje bardzo pragmatyczne spojrzenie na komunikację (co z kolei jest mi szczerze bliskie).
Ponieważ to książka z naukowym sznytem, jej język nie zawsze jest bardzo przystępny. Wymaga skupienia i czasem wolniejszego przetworzenia informacji, ale to nie odejmuje jej wartości. Warto jednak zaznaczyć, że dominujące są dwie perspektywy: firm korporacyjnych i sektora FMCG. Opisane 10 praw można natomiast odnieść do każdego typu działalności.
Poznaj 6 zasad, które uczynią komunikację Twojej marki niezapomnianą! Szczególnie polecam osobom, które nadal nie wierzą, że prosty przekaz wcale nie oznacza prostackości. Wnioski na temat sedna, konkretyzacji i wiarygodności można rozumieć bardzo szeroko. Nie tylko w kontekście content marketingu czy social mediów, ale także strategii marketingowych. Z TOP 5 ta książka ma najbardziej dostępy styl i kompozycję.
Bardzo doceniam specjalistów, którzy upraszczają wszystko, co się da! I taka właśnie jest ta książka. Allan Dib pokazuje, że proces pozyskania klienta można zamknąć w trzech fazach oraz na jednej kartce papieru. Choć opis książki na okładce i w księgarniach online tego nie sugeruje, to książka o marketingu dedykowana małym firmom. Dlatego autor ma też dość realistyczne podejście. Bardzo podobaja mi się również podejście pokazujące, że już sama komunikacja marketingowa ma rozwiązywać problemy klientów, a produkt to tak naprawdę narzędzie od ich utrzymania.
Autor pokazuje 6 zasad tworzenia wirusowych treści, są to: waluta społeczna, skojarzenia, emocje, jawność, praktyczna wartość i opowieści. Składają się one na model STEEPS. Bardzo dużym plusem tej książki jest różnorodność przykładów i naukowe dowody, że reguły te mają uniwersalny charakter. Działają w biznesie każdej skali i nie wymagają milionowych budżetów. Warto też zwrócić uwagę, że Berger nacisk kładzie przede wszystkim na relacje międzyludzkie, nie marketing szeptany w świecie online.
Powyższe 5 tytułów to książki o marketingu, które mnie porwały. Myślę, że bez względu, na jakim jesteśmy poziomie rozwoju zawodowego, będą one inspirujące. Większość niesie dość uniwersalne przesłanie, jaka powinna być skuteczna i uporządkowana komunikacja. Nie są to jednak jedyne tytuły warte polecenia. Oto dodatkowa lista.
Książka marketingowa, która dobrze porządkuje temat różnie rozumianych strategii. Ponadto zmusza do myślenia z dwóch powodów. Dzięki wieloosobowej narracji i kontrowersyjnym pytaniom. Mało jest książek, które chciałabym przeczytać jeszcze raz, ale ta jest jedną z nich.
Autorzy pokazują kilka nowych, użytecznych schematów projektowania komunikacji w erze cyfrowej (np. 5A lub trójkąt wpływów).
Dobra książka nie tylko dla marketingowców, ale także managerów reprezentujących firmę podczas spotkań. Plusem jest uporządkowana struktura i konsekwentna prezentacja procesu przygotowywania prezentacji.
Książka koncentruje się na tym, jak w uporządkowany sposób zmienić sposób narracji marki. Osią jej kompozycji są elementy dobrej historii oraz popularne dziś hasło storytellingu. Uważam, że jest to bardzo trafiona książka dla osób zaczynających interesować się marketingiem.
Polecam każdemu, kto nadal nie do końca przyswoił temat znaków towarowych, licencji czy umów o przekazanie praw autorskich majątkowych. Ta wiedza jest obowiązkowa, żebyśmy mogli mówić o dobrze zarządzanej komunikacji.
Książek o marketingu (i nie tylko przeczytałam) już naprawdę całe stosy. I im więcej czytałam oraz im więcej pracowałam z klientami oraz uczestnikami moich szkoleń, bardziej docierało do mnie, czego na rynku brakuje. Brakowało mi książki, która jednocześnie:
Postanowiłam, że sama ją napiszę. Tak zrodziła się „Mikromarka”.
Książce nadałam formę instrukcji komunikacji. Pokazuję w niej, jak w sektorze MŚP stworzyć markę, która będzie jednocześnie wpływowa, estetyczna i dochodowa. W środku znajdziesz wyłącznie konkrety, 150 przykładów działań marketingowych oraz checklistę. W efekcie masz zestaw narzędzi i porad, aby zwykłą firmę zamienić w unikatowy brand.
Aby poznać bliżej „Mikromarkę”, zerknij tutaj. O książce opowiadam również w poniższym filmie.
Bardzo zachęcam Cię do przeczytania wszystkich pozycji z mojej listy. Jestem pewna, że te książki marketingowe będą dla Ciebie wartościowa. Baw się dobrze – z „Mikromarką” i nie tylko!
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
LinkedIn to nie tylko serwis społecznościowy dla profesjonalistów - to jedna z najskuteczniejszych platform reklamowych dla marek dział...
Reklamy na Facebooku i Instagramie to potężne narzędzie marketingowe, ale tylko wtedy, gdy są dobrze skonfigurowane. Niestety, nawet sp...
Twoja firma właśnie planuje organizację własnego wydarzenia? Chcesz przyciągnąć jak największą grupę odbiorców, ale nie wiesz, jak do n...