Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Obecnie, gdy możliwości marketingowe są bardzo duże, coraz trudniej jest zwrócić uwagę odbiorców na swoją firmę. Uwaga potencjalnych klientów jest rozproszona, a co za tym idzie tradycyjne działania reklamowe bywają nieskuteczne. Wtedy dobrym rozwiązaniem może okazać się marketing treści. Dowiedz się, jak z niego korzystać w praktyce i czy to sposób komunikacji dopasowany dla Twojej marki.
Marketing treści wprost z języka angielskiego jest także określany jako content marketing. Pod taką nazwą możesz go również znaleźć w ofercie wielu agencji marketingowych. Są to określenia synonimiczne.
Wśród działań, które wchodzą w skład content marketingu znajduje się tworzenie oraz dystrybucja treści marketingowych. Chodzi o wszystkie materiały, które są wartościowe dla potencjalnych odbiorców, ale także spójne z Twoją marką. Treści te muszą być użyteczne, Twoja oferta może być tu jedynie kontekstem. Bezwzględnym warunkiem jest tu pomoc czytelnikom czy słuchaczom. Dlatego właśnie nie uda Ci się robić dobrego marketingu treści, jeśli nie znasz dokładnie problemów, wątpliwości i pytań swojej grupy docelowej.
Marketing treści musi przyczyniać się do realizacji Twoich celów biznesowych, nie tylko edukować grupę docelową.
Warto także wiedzieć, że treści marketingowe są działaniem długoterminowym. Oznacza to, że raz stworzone materiały pracują na Ciebie przez długi czas, a do realizacji celów w wielu przypadkach przyczynia się odpowiednio duża baza materiałów. Jeśli tworzysz tzw. treści ever green, nie musisz ich dodatkowo aktualizować, co zmniejsza Twój nakład pracy. Na pewno liczy się tutaj także regularność publikacji.
Idealnym przykładem są artykuły blogowe. Na blogu naszym i naszych klientów często zauważamy, że tekst, który widnieje na stronie www już dawno, nadal przyciąga nowe osoby praktycznie bez aktywnego udziału autorów. Część z nich czyta wpis z myślą o znalezieniu wykonawcy dla danej usługi, stąd bezpośrednio z tekstu kieruje się do zakładki kontakt czy formularza i wysyła zapytanie ofertowe.
W tej sytuacji treści marketingowe możemy uznać za dodatkowego handlowca w Twojej firmie. To naszym zdaniem najlepsza definicja marketingu treści.
Przykładowe cele content marketingu to:
Nie polecamy natomiast marketingu treści przykładowo firmom, które realizują bardzo niewiele wysokomarżowych projektów, czyli sprzedają jedną realizację na kilka lat i nie zależy im na pozyskiwaniu nowych, bieżących klientów. Nie będzie to także dobry wybór dla organizacji mających blokady przed pokazywaniem kulisów swojej pracy czy dzieleniem się doświadczeniami.
Żeby zaprezentować rodzaje content marketingu na początek warto zwrócić uwagę na podstawową formę tworzenia treści. Będziemy tu wyróżniać:
Marketing treści to nie tylko tworzenie i dystrybuowanie tradycyjnych artykułów blogowych lub eksperckich. Typów treści w oparciu o powyższe rodzaje content marketingu jest o wiele więcej. Poniżej znajdziesz kilka przykładów, w jaki sposób możesz realizować działania content marketingowe.
To możliwość regularnego kontaktu z odbiorcami w uporządkowanej formie, a co za tym idzie nawiązywania długofalowych relacji.
To formy marketingu treści, w których masz szansę przyciągnąć uwagę odbiorcy konkretnym zagadnieniem. Tego typu dokumenty stanowią często prezent za zapis do newslettera.
Czyli forma wystąpienia wideo, ale w wersji live, podczas której masz szansę przekazać wiedzę i pokazać się w roli eksperta. Webinar pozwala także na bezpośredni kontakt z odbiorcami (czat, sesja Q&A), co jest dużą wartością tego typu contentu.
Coraz popularniejsza oraz bardzo wygodna dla odbiorcy forma konsumpcji, jeśli chodzi o treści marketingowe. Może ona jednak być na tle pozostałych dość droga i wymagająca dla Ciebie jako nadawcy.
Czyli pozycje, których autorem jesteś Ty, a wydawcą może być Twoja firma. To kolejna opcja budowania roli eksperta oraz przedłużenia relacji z odbiorcami.
Forma komunikacji w postaci materiałów wizualnych. Za ich pomocą możesz przekazać dane liczbowe, procesy, schematy, prognozy.
Karuzele oraz prezentacje doskonale nadają się do recyklingu treści. Wpisy blogowe czy odcinki podcastu możesz skrócić do kilku najważniejszych myśli.
To publikacje, za pomocą których możesz w klarowny sposób przedstawić potencjalnemu klientowi wachlarz możliwości dostępnych na rynku – usług, firm, rozwiązań.
Czyli krótkie dokumenty, które mogą pomóc odbiorcom przejść przez pewne zagadnienia i procesy. Najczęściej występują w postaci dokumentu zawierającego kilka lub kilkanaście punktów do odhaczenia jako zrobione zadania.
Czyli wiedza, którą możesz przekazać swoim odbiorcom w zaplanowanym odcinku czasu, za pomocą na przykład serii lekcji wideo lub e-mailowych.
Polecamy nie zaczynać od wszystkich naraz. Warto na początek skupić się na najważniejszych rodzajach treści, które pasują do ścieżki zakupowej klienta oraz są operacyjnie możliwe do wdrożenia w Twojej firmie.
Pamiętaj, że poza typem i stworzeniem treści liczy się także jej dystrybucja. Warto zaplanować ją dwutorowo – jako organiczne (bezpłatne) i płatne aktywności. Przydadzą Ci się do tego przykładowo takie narzędzia content marketingu jak social media, reklamy online, wystąpienia gościnne, pozycjonowanie w wyszukiwarce, własna baza wiedzy na stronie www. Używanie tych kanałów bez dobrej jakości treści jest zdecydowanie mniej skuteczne.
Jak możesz zauważyć marketing treści to jedno z działań, które jest wyjątkowo wartościowe dla wielu typów biznesów. Może ono wręcz zastąpić takie aktywności handlowe jak prospecting, cold mailing czy cold calling. Sami korzystamy z marketingu treści, aby pozyskiwać nowe zlecenia, choć jesteśmy zaledwie kilkuosobową agencją. Wielkość Twojego przedsiębiorstwa czy branża mają tu niewielkie znaczenie.
Realizując ten schemat, masz szansę zamienić swoje materiały marketingowe w dodatkowego handlowca. Jeśli będziesz już na zaawansowanym poziomie wdrożenia marketingu treści, część materiałów możesz potraktować jako produkty edukacyjne i zwyczajnie na nich zarabiać. To kolejny doskonały sposób na monetyzację swojej wiedzy.
Reklamy na Facebooku i Instagramie to potężne narzędzie marketingowe, ale tylko wtedy, gdy są dobrze skonfigurowane. Niestety, nawet sp...
Twoja firma właśnie planuje organizację własnego wydarzenia? Chcesz przyciągnąć jak największą grupę odbiorców, ale nie wiesz, jak do n...
Audyt reklam Google Ads to popularna usługa na rynku marketingowym, której celem jest weryfikacja aktualnego potencjału Twoich kampanii...