Odbierz 6 lekcji o marketingu sektora MŚP. Zapisz się na bezpłatny kurs e-mailowy „Dochodowa mikromarka”!
Obecnie, gdy możliwości marketingowe są bardzo duże, coraz trudniej jest zwrócić uwagę odbiorców na swoją firmę. Uwaga potencjalnych klientów jest rozproszona, a co za tym idzie tradycyjne działania reklamowe bywają nieskuteczne. Wtedy dobrym rozwiązaniem może okazać się marketing treści. Dowiedz się, jak z niego korzystać w praktyce i czy to sposób komunikacji dopasowany dla Twojej marki.
Marketing treści wprost z języka angielskiego jest także określany jako content marketing. Pod taką nazwą możesz go również znaleźć w ofercie wielu agencji marketingowych. Są to określenia synonimiczne.
Wśród działań, które wchodzą w skład marketingu treści znajduje się tworzenie oraz dystrybucja treści. Chodzi o wszystkie materiały, które są wartościowe dla potencjalnych odbiorców, ale także spójne z Twoją marką. Treści te muszą być użyteczne, Twoja oferta może być tu jedynie kontekstem. Bezwzględnym warunkiem jest tu pomoc czytelnikom czy słuchaczom. Dlatego właśnie nie uda Ci się robić dobrego marketingu treści, jeśli nie znasz dokładnie problemów, wątpliwości i pytań swojej grupy docelowej.
Marketing treści musi przyczyniać się do realizacji Twoich celów biznesowych, nie tylko edukować grupę docelową.
Warto także wiedzieć, że marketing treści jest działaniem długoterminowym. Oznacza to, że raz stworzone materiały pracują na Ciebie przez długi czas, a do realizacji celów w wielu przypadkach przyczynia się odpowiednio duża baza materiałów. Jeśli tworzysz tzw. treści ever green, nie musisz ich dodatkowo aktualizować, co zmniejsza Twój nakład pracy. Na pewno liczy się tutaj także regularność publikacji.
Idealnym przykładem są artykuły blogowe. Na blogu naszym i naszych klientów często zauważamy, że tekst, który widnieje na stronie www już dawno, nadal przyciąga nowe osoby praktycznie bez aktywnego udziału autorów. Część z nich czyta wpis z myślą o znalezieniu wykonawcy dla danej usługi, stąd bezpośrednio z tekstu kieruje się do zakładki kontakt czy formularza i wysyła zapytanie ofertowe.
W tej sytuacji marketing treści możemy uznać za dodatkowego handlowca w Twojej firmie. To naszym zdaniem najlepsza definicja.
Marketing treści to idealny wybór, jeśli:
Nie polecamy natomiast marketingu treści przykładowo firmom, które realizują bardzo niewiele wysokomarżowych projektów, czyli sprzedają jedną realizację na kilka lat i nie zależy im na pozyskiwaniu nowych, bieżących klientów. Nie będzie to także dobry wybór dla organizacji mających blokady przed pokazywaniem kulisów swojej pracy czy dzieleniem się doświadczeniami.
Marketing treści to nie tylko tworzenie i dystrybuowanie tradycyjnych artykułów blogowych lub eksperckich. Rodzajów treści jest o wiele więcej. Poniżej znajdziesz kilka innych przykładów, w jakich formach możesz realizować tę taktykę marketingową.
Polecamy nie zaczynać od wszystkich naraz. Warto na początek skupić się na najważniejszych rodzajach treści, które pasują do ścieżki zakupowej klienta oraz są operacyjnie możliwe do wdrożenia w Twojej firmie.
Pamiętaj, że poza typem i stworzeniem treści liczy się także jej dystrybucja. Warto zaplanować ją dwutorowo – jako organiczne (bezpłatne) i płatne aktywności. Przydadzą Ci się do tego przykładowo takie narzędzia jak social media, reklamy online, wystąpienia gościnne, pozycjonowanie w wyszukiwarce, własna baza wiedzy na stronie www. Używanie tych kanałów bez dobrej jakości treści jest zdecydowanie mniej skuteczne.
Jak możesz zauważyć marketing treści to jedno z działań, które jest wyjątkowo wartościowe dla wielu typów biznesów. Może ono wręcz zastąpić takie działania handlowe jak prospecting, cold mailing czy cold calling. Sami korzystamy z marketingu treści, aby pozyskiwać nowe zlecenia, choć jesteśmy zaledwie kilkuosobową agencją. Wielkość Twojego przedsiębiorstwa czy branża mają tu niewielkie znaczenie.
Najważniejsze są:
Realizując ten schemat, masz szansę zamienić swoje materiały marketingowe w dodatkowego handlowca. Jeśli będziesz już na zaawansowanym poziomie wdrożenia marketingu treści, część materiałów możesz potraktować jako produkty edukacyjne i zwyczajnie na nich zarabiać. To kolejny doskonały sposób na monetyzację swojej wiedzy.
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...
Pomysły na posty na fanpage są kluczową kwestią, aby móc zacząć prowadzić profil w mediach społecznościowych. Bez zaplanowanych rodzajó...