Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Zamawianie projektu graficznego online w agencji może być bardzo stresujące. Zwłaszcza, gdy nie robiło się tego wcześniej. Pojawiają się wtedy różne pytania. Ile potrwa projektowanie? Co, jeśli projekt będzie kiepski lub personalnie mi się nie spodoba? Jak w ogóle rozpatrywać wycenę projektu i znaleźć dla siebie odpowiedniego dostawcę usług? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te praktyczne pytania.
Projekt graficzny online to dziś podstawa usług graficznych. To także czynność, którą wielu przedsiębiorców czy działów marketingu wykonuje samodzielnie w ogólnodostępnym oprogramowaniu typu Canva. Podstawowy problem z takimi grafikami jest oczywisty – są one niskiej jakości. Jest tak, ponieważ często wykonują je osoby bez specjalistycznego wykształcenia i doświadczenia.
Ten artykuł dedykujemy przede wszystkim menedżerom marek, którzy chcą wynieść komunikację wizualną swojej marki na wyższy poziom, korzystając z pomocy agencji.
To, jak długo zajmie cały proces projektowania, w dużej mierze zależy od samego projektu. Większe i bardziej skomplikowane przedsięwzięcie, jak na przykład raport ekspercki zawsze zajmie więcej czasu, niż pojedynczy post na media społecznościowe, czy też kalendarz postów na dany miesiąc.
W każdym z tych przypadków proces zamówienia projektu będzie wyglądał jednak dość podobnie.
W pierwszej kolejności musisz wysłać zapytanie o wycenę swojego projektu (jeśli nie masz jeszcze agencji, z którą na stałe współpracujesz). W wiadomości najlepiej jest zawrzeć jak najwięcej informacji takich jak: oczekiwania odnośnie do projektu, jego przeznaczenie i cele, wszelkie informacje dotyczące deadline’ów oraz Twój budżet. Kontaktując się z naszą agencją, na tym etapie nie musisz wiedzieć wszystkiego. Pomożemy Ci zbudować specyfikację projektu, jeśli masz z tym kłopot.
W naszej agencji wstępną wycenę projektu przekażemy Ci już w pierwszej rozmowie telefonicznej. Dokładną stawkę i zakres prac wysyłamy do 3 dni roboczych. W ofercie zawieramy wszystkie szczegóły takie jak pliki wynikowe, liczba sesji poprawkowych czy etapy projektowania.
Sam proces projektowania może zająć kilka dni (przy prostych e-booka czy infografikach), bądź kilka tygodni, a nawet miesięcy (kiedy mówimy o skomplikowanych raportach, drukowanych katalogach czy dużej liczbie wzorów plików). Pamiętaj, że nawet drobne zamówienie może się wydłużać, jeśli zwlekasz ze swoim feedbackiem. Polecamy z góry założyć mały margines czasu na opóźnienia.
Po wprowadzeniu poprawek otrzymasz od agencji gotowy plik z projektem. W Blend PR® przekażemy Ci także tzw. pliki otwarte. To takie pliki, które można edytować bez naszego działu (np. z innym dostawcą lub wewnętrznie). Zamawiając projekty graficzne online, zdecydowanie należy zwrócić uwagę na to, czy w cenie zawarte są pliki otwarte.
Prezentację projektu grupie docelowej możemy tak naprawdę uznać za oddzielny proces, w którym także pomaga agencja z szerszym zakresem usług niż tylko projektowanie graficzne dla firm. Niewykluczone, że do bardziej zaawansowanych zleceń możesz potrzebować pomocy z kontaktem z mediami, drukarniami, copywritingiem czy zarządzaniem social mediami. Oczywiście wszystko zależy od wcześniejszych ustaleń pomiędzy Tobą, a agencją z którą współpracujesz.
Wiele agencji czy freelancerów będzie oczekiwać od Ciebie tzw. briefu. Czyli zestawu informacji, które pozwolą wykonać lub nawet wycenić projekt.
My w Blend PR® wychodzimy z założenia, że jako klient możesz bardzo wielu rzeczy nie wiedzieć. Dlatego nasz system pracy opiera się na rozmowie problemowej z klientem. Dotyczy tego, jak ma funkcjonować projekt graficzny online oraz na wewnętrznym napisaniu briefu przez menedżera projektu. W ten sposób odciążamy Cię z wypełniania formularzy czy precyzowania informacji, których jeszcze nie masz.
Nie da się jednak ukryć, że są kwestie, które warto ustalić z dostawcą jeszcze przed rozpoczęciem pracy grafika. Oto, co do nich należy.
Do informacji podstawowych dla projektu graficznego online można zaliczyć te na temat Twoich potrzeb, budżetu, terminów realizacji, ogólnych oczekiwań, motywacji.
Musimy ustalić, czy jest to projekt docelowo do druku, do użycia w formie cyfrowej, czy do obu kanałów. Przeznaczenie techniczne znacząco wpływa na późniejszy proces projektowania, a także warunki współpracy. Ponadto musimy ustalić, gdzie i jak dana grafika będzie wykorzystywana. Czy ma być to najprostsza reklama, grafika informacyjna? Projekt do wykorzystania podczas interakcji z Twoim klientem (cennik, menu, prezentacja Power Point)? Landing page do zapisu na wydarzenie? Reklama mająca na celu zwiększenie ruchu na Twojej stronie internetowej?
W wielu przypadkach warto też sprecyzować w jakim programie chcesz, żeby projekt został wykonany. Na przykład, jeżeli zamawiasz szablon prezentacji, możesz wskazać, czy chcesz, żeby był on zrobiony za pomocą Power Pointa, Keynote, bądź w Canvie. Jeśli nie wiesz, jaki format czy orientację (pionową, poziomą) ma mieć dany projekt, skup się na sprecyzowaniu jego przeznaczenia. Dalej agencja może dopasować techniczne kwestie pod Twoje cele.
Jednym z ważnych elementów zlecenia jest ustalenie, kto przygotowuje copywriting do projektu graficznego. Nie każda oferta będzie w sobie zawierała ten element! Wielu grafików czy agencji wykona grafikę tylko pod Twoje wyraźne wytyczne, których możesz nie umieć zbudować. Jeśli nie masz pewności, jaki tekst zamieścić na grafice, już na początkowym etapie zgłoś agencji, że potrzebujesz też tego rodzaju wsparcia.
Nie zapomnij dodać, jak chcesz, żeby dany projekt graficzny miał wyglądać, jeśli masz na niego jakąś konkretną wizję lub gotową inspirację. Projekt graficzne online powstają szybciej, kiedy projektant ma w miarę jasno określone oczekiwania.
Warto dodać, z jakich materiałów może skorzystać potencjalny wykonawca. Mam tu na myśli głównie logo, własne zdjęcia, zestawy ikon, pojedyncze elementy key visual. Im więcej zasobów posiadasz jako klient, tym na pewno szybciej uda się sfinalizować Twoje zlecenie.
Niezadowolenie najczęściej jest wynikiem rozbieżności między oczekiwaniami klienta a dostarczonym projektem graficznym, będące efektem braku odpowiedniej komunikacji. Projekt sam w sobie może nie być zatem zły. Za to nieadekwatny do oczekiwań, które zostały źle przekazane przez klienta lub źle zrozumiane przez agencję.
Każda dobra agencja z reguły z góry zakłada czas na poprawki do projektu. Sprawdź koniecznie w umowie lub na zamówieniu, ile w Twoim przypadku takich rund mieści się w cenie bazowej. Zwykle za dodatkowe zmiany trzeba zapłacić (często w systemie stawka x godziny pracy).
Postaraj się jako klient nie czekać zbyt długo z feedbackiem i zawrzeć w nim możliwie precyzyjnie wszystko, co wymaga poprawy. Dosyłanie coraz to nowych komentarzy, podczas gdy grafik już zaczął poprawiać projekt, może być mylące. Prowadzi to do kolejnych nieporozumień i często nawet generuje dodatkowe koszty. Z kolei czekanie na informację zwrotną może prowadzić do wydłużania się czasu realizacji projektu po stronie agencji.
Między innymi z tych względów bardzo ważna jest precyzyjna wycena i sprawna komunikacja. I to już na etapie zamawiania projektu graficznego, o czym pisałam powyżej.
Pamiętaj, że częste zmienianie agencji, bądź grafików tworzących elementy Twojej identyfikacji wizualnej może prowadzić do niespójności. Dlatego warto mieć w firmie kontakt do zaufanej agencji, która na bieżąco przyjmuje takie zlecenia. Wówczas zamówienie projektu graficznego jest także dużo szybsze oraz łatwiejsze.
Duże marki mogą pozwolić sobie na zatrudnienie grafików i prowadzenie własnego działu marketingowego. W przypadku małych i średnich firm najlepszym rozwiązaniem w takim wypadku jest zatrudnienie zewnętrznego działu marketingu. W jego skład wchodzi nie tylko grafik, ale także menedżer projektu i copywriter – czyli wszystkie potrzebne osoby. Napisz do nas, jeśli interesuje Cię zewnętrzne wsparcie w zakresie designu.
Zastanawiasz się nad publikacją ebooka, ale nie wiesz od czego zacząć? Chcesz wiedzieć, z jakimi kosztami wiąże się taki projekt i co w...
Księga identyfikacji wizualnej jest jednym z podstawowych elementów dobrze zarządzanej marki i powstaje jako efekt strategicznie trakto...
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że stworzenie grafiki do social mediów jest łatwym zadaniem. Masz do tego mnóstwo gotowców. Jedn...