Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że stworzenie grafiki do social mediów jest łatwym zadaniem. Masz do tego mnóstwo gotowców. Jednak to dość mylne przekonanie. Chociaż post można zawsze edytować, to nie można podmienić w nim grafiki. Do tego, aby uzyskać dobre wyniki, Twój post musi przykuć uwagę odbiorców dosłownie sekundę. Dlatego materiały multimedialne są tak ważne.
Poniżej znajdziesz 5 podpowiedzi, czego polecam przypilnować, jeśli chodzi o grafiki do social mediów. Przydadzą Ci się one także, jeśli zdecydujesz się zlecić to zadanie do zewnętrznej agencji czy grafika. W szczególności, jeśli taki partner zupełnie nie zna Twojej marki, sposobu komunikacji ani oczekiwań.
Tworząc grafiki do social mediów, w pierwszej kolejności należy sprecyzować, na jaką platformę miałaby one trafić. Głównie dlatego, że format grafiki w dużej mierze zależy zarówno od jej przeznaczenia, jak i miejsca publikacji. Czyli na starcie musisz znaleźć odpowiedzi na dwa pytania: o czym i gdzie chcesz mówić?
Wśród najpopularniejszych formatów grafik statycznych można znaleźć kwadrat oraz grafikę poziomą. Nie należy jednak zapominać o takich formatach jak karuzela (Instagram, LinkedIn), czy też galeria zdjęć popularna na Facebooku. Ponadto, jeśli chcesz, żeby Twoja grafika bardziej rzucała się w oczy, możesz zdecydować się także na przetestowanie prostej animacji.
Format grafiki musi być ściśle połączony z celem. Jeżeli chcesz w poście przedstawić grono prelegentów konferencji łatwiej będzie to zrobić w formie karuzeli niż kwadratowego obrazka, na którym zwyczajnie zabraknie miejsca dla tak obszernej treści.
Kwadrat | 1080 x 1080 px | 1080 x 1080 px | 1200 x 1200 px |
Grafika pozioma | 1080 x 566 px | 1200 x 630 px | 1200 x 627 px |
Grafika pionowa | 1080 x 1350 px | 1080 x 1350 px | 627 x 1200 px |
Jeśli grafika ma trafić na więcej niż na jedną platformę, to najbezpieczniej jest w takim wypadku zdecydować się na grafikę kwadratową, która jest obsługiwana przez prawie wszystkie platformy (z wyłączeniem TikTok’a).
Aby grafiki spełniały swoją funkcję, muszą być czytelne, łatwe do zrozumienia w biegu oraz zawierać kompaktowo i strategicznie rozmieszczone informacje. Hierarchia tekstu na grafice powinna być dopasowana do jej przeznaczenia. Inaczej należy rozplanować treści na pojedynczą grafikę, a inaczej w przypadku karuzeli.
Nie należy też zapominać o tym, jak dodane grafiki będą się wyświetlać na danej platformie. Przykładowo LinkedIn jako jedyna platforma w social mediach umożliwia dodanie dokumentu PDF, który pokazuje się jak na pokaz slajdów, który przypomina karuzelę na Instagramie. Facebook za to, chociaż używa formatu karuzeli przy reklamach, to w przypadku feedu nadal wyświetla zdjęcia i grafiki w postaci galerii, która inaczej się wyświetla w zależności od liczby dodanych grafik. Oznacza to, że oceniając grafiki do social mediów należy zwrócić uwagę na to, jak będą one wyglądać na tablicach, a nie po pobraniu pliku z poczty e-mailowej.
Chociaż eksperymentowanie z różnymi formami może być ciekawe, to jednak najważniejsze jest trzymanie się identyfikacji Twojej wizualnej marki. Trzeba tu znaleźć złoty środek pomiędzy spójnością a brakiem powtarzalności i atrakcyjnością wizualną.
Tworząc grafiki do social mediów, należy uważać na korzystanie z darmowych szablonów znajdujących się na internecie. Nie tylko ze względu na niepewność w kwestiach pochodzenia części składowych tych szablonów, ale także niską jakość wizualną. Problemem może być także niedopasowanie szablonów do identyfikacji wizualnej Twojej marki.
W przypadku korzystania z szablonów najlepiej jest skontaktować się z profesjonalistami. Agencja czy grafik mogą stworzyć szablony postów dopasowane do designu Twojej marki, które jednocześnie będą wielokrotnego użytku, minimalizując po Twojej stronie koszty.
Call to Action (CTA), czyli „wezwanie do działania”, to hasło, które ma na celu zachęcić użytkownika do wykonania jakiejś czynności (np. pobrania, skomentowania, przejścia na stronę). CTA najczęściej trafia na grafiki do social mediów w postaci krótkiego zdania, bądź nawet pojedynczego słowa.
Jednym z dość kluczowych elementów w szczególności grafiki reklamowej jest umieszczanie na niej tzw. „przycisków z CTA”. Małe prostokąty z krótkim tekstem mają imitować przyciski, które znamy z portali internetowych i intuicyjnie w nie klikamy.
Należy przy tym uważać na to, żeby nie używać „przycisków” w postach, które do niczego nie odsyłają. Korzystamy z tej opcji głównie wtedy, gdy grafika pełni rolę hiperłącza.
Chociaż może się wydawać, że wszystko, co znajdzie się na internecie jest darmowe, to tak nie jest. Korzystając z materiałów wizualnych (takich jak zdjęcia, ikony), nawet tych, oznaczonych jako darmowe, należy zwrócić uwagę, czy można je modyfikować i używać do celów komercyjnych. Wiele plików w bazach multimedialnych jest bowiem darmowa jedynie na użytek własny. Oznacza to, że nie można ich zastosować na reklamach, banerach, czyli w celu sprzedaży produktu lub usługi.
Trzeba też pamiętać, że zdjęcia czy grafiki znalezione poprzez zwykłą wyszukiwarkę typu Google najczęściej do kogoś należą i również nie można ich swobodnie używać na własnych grafikach. Agencja, którą zatrudnisz, powinna się tym wszystkim zająć. Jeśli jednak masz wątpliwość odnośnie do legalności użytych przez nią materiałów, nie krępuj się o nie zapytać.
W kwestiach prawnych pamiętaj jeszcze o jednej ważnej rzeczy. Aby grafiki do social mediów stworzone przez inny podmiot były Twoją własnością, musisz podpisać umowę o przeniesienie praw autorskich majątkowych. Samo zapłacenie agencji nie wystarczy.
Tworzenie grafiki do social mediów składa się z wielu części składowych. Należy nie tylko pamiętać o zachowaniu jednolitej szaty wizualnej całego profilu, ale także o formacie, jak i hierarchii informacji w samych postach. Copywriting musi zostać przygotowany wcześniej niż grafika oraz z myślą o przeznaczeniu danej wizualizacji.
Prowadzenie profili w social mediach zajmuje bardzo dużo czasu oraz nakładu pracy. Grafika to tylko jeden z elementów. W Blend PR® zdejmujemy ciężar tej odpowiedzialności z naszych klientów, prowadząc ich konta w ramach naszej usługi zewnętrznego działu marketingu. Napisz do nas, jeśli interesuje Cię takie wsparcie.
Graficzka w Blend PR. Realizuje dla klientów przede wszystkim materiały elektroniczne, do druku oraz animacje. Absolwentka Marketingu internetowego na Collegium Da Vinci oraz szkoły policealnej ze specjalizacją z grafiki komputerowej.
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...
Jeśli jako klient zamawiasz projekt ulotki reklamowej, nie popełniaj jednego z najczęstszych błędów. Mianowicie nie oceniaj materiału p...
Jako landing page możemy określić samodzielną stronę lądowania. Czyli taki adres strony WWW, który pozwala użytkownikowi wykonać oczeki...