Projektowanie stron www to proces, który może znacząco wpłynąć na odbiór marki, skuteczność działań marketingowych oraz doświadczenia użytkowników. Choć można decydować się na szybkie rozwiązania oparte o gotowe szablony, to jednak dojrzalsze marki powinny dostrzec, jaką przewagę daje personalizowany projekt strony www, dopasowany do celów i użytkowników. W artykule przyjrzymy się różnicom między tymi podejściami z punktu widzenia web designu, w którym konfrontujemy potrzeby klientów z rzeczywistością technologiczną i użytkową.
Projektowanie stron www można zrealizować na wiele sposobów, natomiast najczęściej wybór sprowadza się do gotowego szablonu (np. WordPress) lub też personalizowanego projektu strony www, dopasowanego do celów i użytkowników. Gotowy szablon jest często szybkim, a także ,,doraźnym” i chwilowym rozwiązaniem. W niektórych przypadkach, może to być dobry wybór. Na przykład wtedy, jeśli strona ma służyć jako wizytówka firmy i posiadać prostą strukturę. Dodatkowo, jeżeli mamy niewielki budżet (np. na starcie działalności) lub mało czasu na projekt to szablon, może być jedynym rozwiązaniem. Należy jednak pamiętać, że jest to rama, która ogranicza możliwość rozwoju oraz twórczości. To oznacza, że nie każde z Twoich pomysłów czy celów taka strona może zrealizować.
Cecha | Gotowy szablon (WordPress) | Projektowanie stron www od zera |
Personalizacja | Ograniczona do opcji szablonu | Pełna, a jednocześnie dopasowana do potrzeb i celów biznesowych |
Wydajność | Zależna od szablonu i dodatków | Optymalizowana już na etapie projektu |
SEO | Wymaga integracji z wtyczkami | Uwzględnione w strukturze i kodzie strony |
Funkcjonalność | Wiele niepotrzebnych funkcji | Dopasowanie do konkretnej sytuacji |
Koszt początkowy | Niższy, bez etapu analizy | Wyższy, ale z uwzględnieniem brandingu |
Czas realizacji | Krótszy | Dopasowany do etapu projektowego i wdrożenia |
Z mojego doświadczenia jako web designera – gotowy motyw potrafi wyglądać dobrze na demo, jednak w praktyce trudniej go rozbudowywać. Jest mniej elastyczny pod kątem funkcji, a co za tym idzie, modyfikacje często okazują się kosztowniejsze niż projektowanie od zera.
Personalizowany to zupełnie inna historia, ponieważ w tym przypadku możemy modyfikować każdą część strony według swoich potrzeb. Głównie w trzech obszarach:
To rozwiązanie polecamy przede wszystkim markom, które są już biznesowo bardziej uporządkowane, a co więcej projektowanie serwisów www jest dla nich zadaniem mającym wynieść biznes na nowy poziom (np. przy okazji rebrandingu). Takie rozwiązanie jest droższe i zabiera więcej czasu, dlatego też warto się na nie zdecydować w momencie, gdy wiemy, jaki przekaz ma nieść strona.
Inwestycja w personalizowany projekt strony www, przynosi szereg wymiernych korzyści między innymi:
Według danych z raportu GoodFirms, 94% pierwszych wrażeń użytkownika opiera się na designie strony, a zatem zła jakość projektu może spowodować natychmiastowe opuszczenie witryny.
Z kolei niedopasowana, nieczytelna lub przestarzała strona może poważnie działać na niekorzyść firmy. Do najczęstszych konsekwencji należą:
Z tego względu bardzo ważne jest, aby zidentyfikować moment, gdy gotowy szablon lub strona robiona bez większego zastanowienia przestają wystarczać. Tak jak wspominałam, na początku działalności takie rozwiązanie to dla wielu firm konieczność, jednak wraz z rozwojem firmy posiadanie przestarzałej i niefunkcjonalnej strony może wręcz szkodzić biznesowi. W takiej sytuacji nowy projekt graficzny strony internetowej to czasem konieczność.
Projektowanie www nie kończy się na estetyce. To najczęstsze nieporozumienie klientów. Nie chodzi wyłącznie o to, więc „żeby było ładnie”. Wygląd strony to efekt szerzej zakrojonych działań. Najistotniejsze są trzy aspekty: celowość, funkcjonalność i spójność.
Skuteczna strona:
Badania Stanford Web Credibility Project pokazują, że 75% użytkowników ocenia firmę po stronie internetowej. To oznacza, że nie jest to tylko argument estetyczny – to potwierdzenie wpływu designu na decyzje zakupowe i zaufanie.
Proces projektowania i tworzenia stron www to przemyślany system, mocno skoncentrowany na detalach. Zazwyczaj jego przebieg wygląda następująco:
Z mojego punktu widzenia: dobry design to nie tylko ładne piksele. To przede wszystkim narzędzie, które może realnie zmienić sposób, w jaki firma się komunikuje, zdobywa klientów i zarabia. Użytkownik poruszający się po stronie nie powinien myśleć o interfejsie – powinien po prostu płynnie działać.
Pamiętaj, że agencji możesz zlecić dwa zadania – projekt graficzny strony internetowej lub też pełne wdrożenie witryny. Poniżej przedstawiam przykładowe ceny dla opcji pierwszej.
Element | Zakres | Czas realizacji | Cena netto |
Strony internetowe typu landing page | 1-3 podstrony | miesiąc | od 4 000 zł |
Projekt graficzny zaawansowanej strony www | do 15 podstron | 3-6 miesięcy | od 12 000 zł |
Projektowanie stron www dopasowanych do celów i użytkowników to wybór bardziej wymagający operacyjnie i finansowo, jednak zdecydowanie dający mierzalne korzyści w dłuższej perspektywie. Pozwala bowiem stworzenie narzędzia dopasowanego do procesów firmy, a nie odwrotnie. Jako projektant mogę powiedzieć: najwięcej wartości daje właśnie sam proces – wspólne dochodzenie do tego, co naprawdę działa. W połączeniu z dobrym designem, daje najlepsze rezultaty.
Jeśli zatem potrzebujesz nowej strony internetowej – zarówno samego projektu graficznego, jak i pełnego wdrożenia, zgłoś się do naszej agencji, a pomożemy Ci stworzyć funkcjonalną stronę służącą biznesowi.
Graficzka i UX designerka w Blend PR. Realizuje projekty brandingowe, tworzy strony www oraz materiały elektroniczne i do druku. Absolwentka projektowania graficznego oraz wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Jej prace zostały uhonorowane nagrodami m.in. Polish Graphic Design Awards, Universal Design Awards i DNA Paris.
Key visual jest nieodłączną częścią budowania spójnej i przejrzystej komunikacji wizualnej Twojej marki. Jest on też dość przystępnym, ...
Zastanawiasz się nad publikacją ebooka, ale nie wiesz od czego zacząć? Chcesz wiedzieć, z jakimi kosztami wiąże się taki projekt i co w...
Zamawianie projektu graficznego online w agencji może być bardzo stresujące. Zwłaszcza, gdy nie robiło się tego wcześniej. Pojawiają si...