Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Czym jest znak towarowy? W jaki sposób go zastrzec? Ile kosztuje rejestracja? To częste pytania i tu znajdziesz na nie odpowiedź. Pojęcie znaku towarowego powinien rozumieć każdy przedsiębiorca czy marketingowiec. Dlaczego? Ponieważ to dość proste zagadnienie prawne, które kompleksowo chroni markę.
Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej podaje, że firmy z sektora MŚP stanowią 99% wszystkich przedsiębiorstw w UE, ale tylko 9% z nich chroni swoją własność intelektualną! To bardzo niewielki odsetek, biorąc pod uwagę, że przedsiębiorstwa zatrudniające do 250 pracowników niejednokrotnie są liderami w swoich branżach. Jak to zmienić? Uświadomić sobie wartość znaku towarowego oraz zarejestrować oznaczenie w odpowiednim urzędzie.
Znak towarowy to każde oznaczenie pozwalające odróżnić Twoje towary od towarów konkurencji. Przykładowo może to być słowo, logo, kształt i wygląd opakowania, melodia czy wzór graficzny. W praktyce najczęściej przedsiębiorcy pytają o znaki słowne lub słowno-graficzne.
Powszechnie znane znaki towarowe to np. GUCCI, Apple, Audi, Coco Chanel lub Volkswagen. Te korporacyjne marki zadbały o swoją własność intelektualną na bardzo szeroką skalę.
Wyobraź sobie sytuację, w której w zakładasz firmę, inwestujesz w nią, budujesz markę i nagle pojawia się na rynku konkurencja o bardzo podobnej nazwie. Jako pierwsza zastrzega ona swój słowny znak towarowy. Wiesz co to dla Ciebie oznacza? Kosztowny rebranding, ponieważ to konkurent ma prawo do nazwy dzięki zgłoszeniu!
Oczywiście w praktyce są pewne sposoby ochrony nawet niezarejestrowanego znaku, ale nie zmienia to faktu, że zasadniczo kto pierwszy do rejestru, ten pierwszy co do prawa. Rok założenia firmy czy wpis do CEiDG nie mają tu żadnego znaczenia.
Przeanalizujmy teraz odwrotną sytuację. Startujesz z nową marką, nie sprawdzasz, czy nazwa jest już zarejestrowana, robisz premierę (na którą poświęcasz duże środki finansowe) i po kilku miesiącach funkcjonowania otrzymujesz pismo. Wynika z niego, że używasz znaku bezprawnie i w efekcie przez cały proces musisz przejść (oraz zapłacić za niego) jeszcze raz. Niewiedza nie zwalnia Cię z właściwego zachowania.
Wiesz już, co to jest znak towarowy, więc czas go zastrzec. Zanim przystąpisz do procesu, zastanów się, co chcesz osiągnąć. W tym oczywiście mogą pomóc Ci prawnicy lub rzecznicy patentowi, ale nadal kluczowy jesteś Ty jako przedsiębiorca.
Znając odpowiedzi na te pytania, kolejny krok to rejestracja. Możesz to zrobić samodzielnie lub z pełnomocnikiem. To drugie jest droższe, ale warto korzystać z profesjonalistów.
Rejestracja w Polsce trwa około 1 roku. Bardzo ważna uwaga – Twój znak jest chroniony nie od momentu ostatecznej decyzji, ale od chwili złożenia samego podania! Dlatego tak ważna jest świadomość przedsiębiorców już na początku budowania marki.
Biorąc pod uwagę szereg korzyści stojących za rejestracją znaku towarowego, cena ochrony jest moim zdaniem niska i nawet małe przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na taki wydatek.
Od czego zależy koszt?
Przykład dla ochrony w Polsce dla 1 klasy produktów:
Każda kolejna klasa to wydatek 120,00 PLN przy zgłoszeniu oraz kolejnych 400,00 PLN za ochronę. Bezpłatnie otrzymujemy pocztą certyfikat z numerem naszego znaku i potwierdzeniem poprawnego przejścia procesu.
Ochrona na terenie całej Unii Europejskiej dla 1 klasy produktów jest trochę droższa – to wydatek 850 euro za ochronę także na 10 lat. Wówczas automatycznie rejestracja dotyczy także terytorium Polski. Samą procedurę przeprowadza w tym wypadku Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.
Co ważne – w obu przypadkach, jeśli chcemy zarejestrować i znak słowny (nazwę), i znak słowno-graficzny (logo), musimy przez proces przejść dwukrotnie (oddzielnie dla każdego typu znaku). To zwiększa oczywiście dwukrotnie także koszty.
Wydatek na rejestrację znaku towarowego jest normalnym kosztem funkcjonowania firmy, stąd można go odliczyć od podatku dochodowego.
Jak widzisz, zarejestrowany znak towarowy to podstawa bezpiecznej marki. Dzięki niemu Twoja firma może się rozwijać bez obaw o powstawanie podróbek, niechciany rebranding, straty wizerunkowe lub finansowe spowodowane sprawami sądowymi.
Jeśli dowiadujesz się o nim po fakcie (już masz funkcjonujący brand), zarejestruj go jak najszybciej. Jeśli dopiero startujesz z firmą, najpierw przejrzyj w bazach, czy konkurencja Cię nie ubiegła. Pamiętaj – ochrona trwa od chwili zgłoszenia, nie ostatecznej decyzji urzędu!
Na koniec zostawiam kilka przydatnych linków:
Adwokat, profesor UAM. Jest Senior Partnerem w kancelarii SMM Legal, gdzie kieruje departamentem prawa własności intelektualnej. Prowadzi polskie i międzynarodowe projekty dotyczące prawa autorskiego, własności przemysłowej czy nieuczciwej konkurencji. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych.
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...
Michael E. Gerber w książce „Mit przedsiębiorczości” dokonuje świetnego rozróżnienia pomiędzy sprzedażą i marketingiem. Marketing ma sk...