Co to jest rebranding? Jak wcielić go w życie? Na jakie trudności się przygotować? Właśnie tych zagadnień dotyczy ten artykuł. Rebranding to wyzwanie przede wszystkim dla właścicieli marek, którzy mierzą się z różnymi wątpliwościami: merytorycznymi, finansowymi, estetycznymi czy komunikacyjnymi. Przed przystąpień do prac, warto wiedzieć, co nas w praktyce czeka.
Bez przygotowania proces rebrandingu może skończyć się wyjątkowo kosztownym fiaskiem. Stracisz pieniądze i przede wszystkim mnóstwo czasu. Poniższe 6 kroków uświadomi Ci, czy naprawdę Twoja firma jest gotowa na to wyzwanie.
Rebranding wcale nie oznacza nowego logo jak powszechnie przyjęto. Wszystkie wizualne modyfikacje są wypadkową zmiany w tym, co markę naprawdę definiuje, czyli jej tożsamości. Z rebrandingiem mamy do czynienia w chwili, gdy przechodzi ona istotną przemianę osobowości: musi zmienić kluczowy przekaz, wartości jakimi się kieruje czy grupy otoczenia w komunikacji.
Jeśli zatem planujesz mały lifting identyfikacji wizualnej w oparciu o zmieniające się trendy w designie, to po prostu idziesz z duchem czasu – nie przechodzisz rebrandingu.
Rebranding wcale nie zaczyna się w obszarze marketingu. Firmy pchają w jego kierunku najczęściej powody biznesowe.
Rebranding to długi i wymagający proces, dlatego kluczowa kwestia to zdefiniowanie przyczyn takiej decyzji.
Bez tego trudno pozostać konsekwentnym.
Przykładowe biznesowe powody decyzji o rebrandingu to:
Rebranding wynika zatem z potrzeb biznesowych i na nie ma się też finalnie przełożyć. Uświadomienie ich wewnątrz organizacji daje większą wiarę w projekt oraz większe zaangażowanie liderów. Ich wsparcie jest podstawą powodzenia projektu.
Im mniej masz narzędzi komunikacji, tym szybciej i taniej przeprowadzisz rebranding. Ten projekt – dokładnie jak każdy inny – potrzebuje choćby ogólnego rozeznania budżetowego. Może się bowiem okazać, że Twoja marka rzeczywiście się świetnie rozwija, ale nie jest gotowa na stałe, powiększające się koszty marketingowe oraz kampanię informującą o zmianach.
Koszty jednorazowe (np. nowa strategia komunikacji, logo, księga znaku, materiały drukowane, strona www) jesteś w stanie łatwo policzyć. Nie zapominaj jednak, że rebranding rodzi także koszty stałe wynikającego ze wzmożonej komunikacji. Bez tego Twoi odbiorcy mogą nie zrozumieć, co i dlaczego się zmieniło.
Jeśli powyższe punkty masz za sobą, potrzebujesz nowej strategii komunikacji. To dokument, który zdefiniuje, czym dokładnie jest Twoja nowa marka i odpowie na kluczowe pytania:
Na tym etapie rebrandingu najważniejsza kwestia to świeży umysł i próba zdystansowana się do obecnej marki. Często nasze indywidualne przywiązanie do aktualnych rozwiązań hamuje zobaczenie brandu w nowym świetle, a temu przecież służy rebranding. Jeśli czujesz, że Twoja firma wcześniej nie komunikowała się w uporządkowany sposób lub jej przekaz był niezrozumiały, to dobry moment na naprawienie błędu.
Więcej informacji o procesie budowania strategii komunikacji znajdziesz tutaj.
Jednym z koronnych pytań klientów jest, czy rebranding musi oznaczać zmianę logo? Chciałoby się odpowiedzieć „tak”, ale w praktyce nie zawsze jest taka potrzeba. Jeśli 10 lat temu udało się stworzyć uniwersalny, aktualny znak, który nadal oddaje osobowość marki, to z przyczyn praktycznych często się go nie modyfikuje. Po prostu brak zmiany poprawnego w nowej sytuacji logo daje oszczędności finansowe i ułatwia logistykę. Przykładowo nie musisz zmieniać brandingu hali produkcyjnej lub biura.
Ale logo to przecież nie jedyna wizualizacja marki. W zakresie projektowania graficznego zmianie może ulec wiele elementów: krój pisma, kolorystyka (przewodnia lub pomocnicza), proporcja wykorzystania barw, stylistyka zdjęć, motyw przewodni, wizualizacja danych, projekty ikon. Najważniejsze, aby grafika oddawała nowy przekaz.
Podobnie jak ze strategią – jeśli wcześniej nie było w Twojej firmie księgi znaku i specyfikacji projektów graficznych, rebranding daje szansę na nadrobienie zaległości.
Więcej informacji o budowaniu identyfikacji wizualnej znajdziesz tutaj.
Kiedy wszystko jest gotowe, powiedz o tym światu! Warto wyznaczyć sobie jeden konkretny termin, kiedy mówiąc w przenośni, zmieniasz szyld. Pamiętaj, że komunikacja musi być skierowana zarówno do pracowników, jak i Klientów. Żadna z tych grup nie może mieć wątpliwości, z kim współpracuje po zmianie.
W wielu przypadkach warto w komunikacji zaplanować także etap pośredni, gdy Klienci widzą branding dwóch firm, aby stopniowo przyzwyczaić się do zmiany. Przykładem może być choćby wchłonięcie sieci Piotr i Paweł przez holenderski SPAR (na etapie pośrednim podwójny branding na billboardach, odzieży pracowników czy przy kasach).
Najważniejsze w zakresie komunikacji to konsekwentne wprowadzanie zmian oraz przekonanie o słuszności wcześniej obranego kierunku – w tym momencie trudno już zawrócić.
Pamiętaj, że zmiana marki nie musi oznaczać całkowitego odrzucenia tego, co ją zbudowało. Wszystko zależy od motywacji. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby z dziedzictwa brandu nadal korzystać. Najważniejsze, co musisz zrobić na starcie to zarządzić projektem, na którego składają się pomysły, czas, zespół i budżet.
Wiesz już, co to jest rebranding i jakie kroki musisz podjąć, aby nadać swojej marce nowego szyku. Teraz Twój brand potrzebuje czasu, aby przejść pełną transformację.
Nie trać cierpliwości!
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.