Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Publikacja artykułów sponsorowanych to jedno z kluczowych działań PR. Pisanie wymaga jednak nie tylko kompetencji językowych i znajomości branży, której dotyczy tekst. Kluczowy aspekt to rozsądne wykorzystanie powierzchni reklamowej tak, aby nie przytłumić czytelnika przekazem sprzedażowym.
Rozpoczynając tworzyć artykuł sponsorowany wybór odpowiedniej tematyki jest bardzo ważny. Musi to być wartościowa i interesująca dla odbiorcy treść. Tak, aby zwróciła jego uwagę i zachęciła do przeczytania całości. Kiedy już wiesz, o czym pisać tekst, kolejny krok to odpowiedź na pytanie, jak to zrobić? O czym musisz pamiętać, jeśli chcesz napisać artykuł sponsorowany z prawdziwego zdarzenia!
Głównym celem powstania artykułu sponsorowanego jest cel sprzedażowy. Jednak dla wielu firm ważne jest także dotarcie do nowych potencjalnych odbiorców marki oraz zainteresowanie ich danym produktem lub usługą. Poprzez taki tekst jest szansa, że zapoznają się oni bliżej z ofertą jaką posiada dana firma. Najważniejsze jednak jest, aby było to w bardzo naturalny i nienachalny sposób. Gdy tekst zostanie napisany według konkretnych wytycznych spełni wtedy wszystkie cele, które zostały założone przed jego tworzeniem.
Dobry artykuł sponsorowany musi charakteryzować się konkretnymi cechami. Dzięki temu będziesz mógł dotrzeć do konkretnej grupy docelowej oraz spełnić najważniejszy cel swojego tekstu. W końcu artykuł sponsorowany niesie za sobą konkretne działania, jakie wykonać powinien jego odbiorca.
Poniżej przedstawię Ci 3 najważniejsze kroki, o których musisz pamiętać pisząc swój artykuł sponsorowany.
Owszem, artykuł sponsorowany to opłacona powierzchnia reklamowa do dyspozycji reklamodawcy, ale w całym procesie wydawniczym najważniejszy jest czytelnik – także w tym przypadku! Zgubne jest zatem epatowanie agresywnymi komunikatami sprzedażowymi. Twój artykuł powinien dawać odbiorcy konkretną wartość i przekazywać wiedzę.
Twoja marka nie musi zatem pojawiać się w tytule, leadzie i co drugim zdaniu, bo to po prostu odstrasza. Zamiast tego warto postawić na naprawdę ciekawe wypowiedzi ekspertów firmy czy dane branżowe z raportów tworzonych przez wewnętrzne grono specjalistów. To nie zbrodnia, kiedy marka pojawia się na samym końcu tekstu jako uzupełnienie jakościowego przekazu!
Podstawą jest profesjonalne skomponowanie tekstu tak, aby odpowiadał on standardom dziennikarskim. Kluczowe elementy artykułu to tytuł, lead (pierwszy akapit zwykle wyodrębniony pogrubioną czcionką) oraz korpus. Pierwsze dwa mają za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika i przekazać mu konkretne treści – nie zwodzić go. To właśnie od tytułu i lidu zależy, czy utrzymasz zainteresowanie odbiorcy!
Korpus musi mieć uporządkowaną formę – świadomie wykorzystaj kompozycję np. chronologiczną lub tematyczną. Warto wzbogacić go o elementy dynamizujące czytanie i ułatwiające przyswajanie treści. Pomogą w tym wyliczenia, pogrubienia, cytaty czy śródtytuły. Skup się na tworzeniu czytelnych, niezbyt długich akapitów. Koniecznie zamieść link do Twojej strony, ale wpisz go naturalnie w narrację tekstu. Podstawą jest także korekta językowa i zachowanie zasad poprawnej polszczyzny.
Integralny element artykułu sponsorowanego to powierzchnia na elementy wizualne. W tym wypadku dobrze sprawdzi się zdjęcie pokazujące działalność marki, ale niekoniecznie z brandingiem na pierwszym planie. Warto postawić na własne fotografie, a stockowymi ratować się w ostateczności.
Kolejną opcją jest infografika. Nie powinna ona być zbyt obszerna, bo zwykle na publikację elementów wizualnych przeznacza się mniej miejsca niż na tekst. Infografika przykuje uwagę i wzmocni wartość edukacyjną publikacji.
Artykuł sponsorowany podobnie jak inne tworzone przez firmę treści potrzebuje, aby umieścić w nim słowo kluczowe. Dzięki temu odbiorca będzie w stanie dotrzeć do niego nawet nie wchodząc na konkretną stronę, ale wyszukując interesującą go frazę w wyszukiwarce. Planer słów kluczowych to narzędzie, które pomoże Ci sprawdzić, czy wybór danej frazy ma znaczenie i czy odbiorcy wyszukują te hasła na co dzień. Pod kątem pozycjonowania danej strony, czy frazy ważny jest także link building. W tym przypadku będzie to hiperłącze umieszczone w tekście, które przekierowuje do strony www promowanej firmy.
Traktując artykuł sponsorowany jako nośnik typowej reklamy, gdzie wyłącznie wychwalasz swój produkt, a podstawowy komunikat to “Kup!”, bardziej to szkodzi niż pomaga. Swój pomysł i treść możesz skonsultować zarówno z redakcją, jak i z agencją PR. Obiektywna ocena pomoże Ci stworzyć tekst dopasowany do oczekiwań czytelnika.
Wartościowy artykuł sponsorowany stworzony według obiektywnych uwag i kluczowych zasad ma szansę przyciągnąć odbiorców. Jeśli dodatkowo opublikowany zostanie na jednym z popularnych i mających dobrą renomę serwisów przyniesie Twojej marce rozpoznawalność. Dzięki czemu więcej osób dowie się o istnieniu Twojej firmy. Może się on okazać szczególnie istotny, jeśli dopiero wchodzisz na rynek ze swoją marką i zaczynasz budować pozycję.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Kiedy zlecasz utworzenie strony internetowej swojej marki wiesz, że jest to kosztowny i długi proces. Największe wyzwanie nie stanowi j...
Gdy budujesz markę, trudno uciec od zadbania o teksty ją promujące. Copywriting możesz wykorzystać na wielu płaszczyznach reklamowych, ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...