Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Od kilku lat rynek dóbr luksusowych w Polsce systematycznie rośnie. Potwierdzają to dane z raportów KPMG. Jakie produkty luksusowe najczęściej kupujemy? Które marki w oczach Polaków są dziś najbardziej luksusowe? Jak nasze upodobania rysują się na tle tendencji światowych?
Najstarsza definicja marki luksusowej to ta opracowana przez konsultantów McKinsey. Powołuje się na nią m.in. profesor Tomasz Sikora w książce „Zachowania nabywców dóbr luksusowych”. Według niej produkty marek luksusowych charakteryzują się przede wszystkim wyższymi cenami za określony poziom jakości funkcjonalnej. McKinsey wnioskuje, że marka luksusowa jest zatem niekorzystnym dla konsumenta stosunkiem jakości do ceny (te same funkcje są w stanie dostarczyć tańsze produkty). Dlaczego zatem decydujemy się na takie zakupy? Według respondentów KPMG Polacy widzą marki luksusowe przede wszystkim jako: prestiżowe (68%), jakościowe i niezawodne (66%) oraz estetyczne (63%).
Deloitte w raporcie „Global Powers of Luxury Goods 2023” wskazuje, że liderem w gronie 100 największych firm z sektora dóbr luksusowych pozostaje cały czas francuski koncern LVHM – Louis Vuitton Moet Hennessy. W jego skład wchodzi m.in. marka Louis Vuitton czy Marc Jacobs. Na drugim miejscu znajduje się również francuska spółka Kering SA – właściciel marek Gucci i Saint Laurent. W piątce największych firm znalazł się także brand kosmetyczny Estee Lauder oraz marka Chanel.
Jednak prestiżowe marki to nie tylko moda. W branży IT króluje Apple – wiodąca firma w rankingu Fortune Global 500. Do samochodowych marek luksusowych zaliczane są: Maserati, Bentley, McLaren, Aston Martin, Lamborghini, Ferrari czy Rolls-Royce. Z mniej oczywistych brandów warto dodać Gaggenau, czyli producenta luksusowego sprzętu kuchennego. Jego właścicielem jest Grupa BSH, w skład której wchodzi także Bosch i Siemens.
Rynek samochodów luksusowych w Polsce jest wart około 24,7 mld złotych. Stawia go to na pierwszym miejscu wśród marek luksusowych w naszym kraju. Wiodącą marką jest tu Maserati, Ferrari oraz Bentley. Odzież czy akcesoria znajdują się zaraz za samochodami, jednak ich wartość jest zdecydowanie niższa – wynosi 3,2 mld złotych. Jest to wyższa wartość niż jeszcze kilka lat temu. Jest to przekroczenie rekordowej wartości – 3,1 mld złotych. Według raportu i prognoz rozwój rynku odzieży oraz akcesoriów zwolni w następnych latach, tak aby do 2027 roku osiągnąć wartość 3,7 mld złotych.
Według raportu KPMG segmenty, które na rynku dóbr luksusowych radzą sobie najlepiej to segment samochodów marek luksusowych i premium oraz segment alkoholi. Segment, który znajduje się w gorszej sytuacji to hotele oraz SPA. Doświadczyły one najmocniej obostrzeń związanych z pandemią. Przed tą branżą jest jeszcze długa droga do odrobienia strat.
Raport Bain & Company podaje, że pomimo sytuacji ekonomicznej rynek dóbr luksusowych wzrośnie o 22% i będzie się dalej zwiększać w kolejnych latach. W dużej mierze wzrost sprzedaży w 2022 roku generowany był przez zakupy przedstawicieli generacji Y i Z. Z raportu wynika, że dominującym kanałem sprzedaży pozostają sklepy stacjonarne, jednak tempo wzrostu sprzedaży online systematycznie rośnie.
U progów pandemii wszyscy spodziewali się, że marki luksusowe najbardziej odczują skutki lockdownu. Natomiast w 2021 roku to właśnie marki luksusowe odnotowały rekordową sprzedaż. Bernard Arnault – francuski przedsiębiorca kontrolujący koncern LVHM – podkreśla, że ze względu na niebezpieczeństwo rosnącej inflacji trzeba brać pod uwagę konieczność podwyżki cen za dobra luksusowe.
Jedną z pierwszych marek luksusowych decydujących się na ten krok był Louis Vuitton. Powodem podwyżki cen był wzrost kosztów produkcji, surowców i transportu, a także inflacja. Poprzedni rok od podwyżek cen rozpoczął Rolex – jeden z najbardziej prestiżowych producentów zegarków.
Kolejne wyzwania, jakie stoją przed markami luksusowymi to rosnąca świadomość ekologiczna oraz produkcja z poszanowaniem praw człowieka. W branży modowej ten temat jest szczególnie podnoszony z uwagi na niskie płace w krajach azjatyckich, gdzie szyje się ubrania najbardziej znanych firm. Coraz ważniejsza będzie również wrażliwość na indywidualne potrzeby konsumentów. O naszych prognozach dotyczących cech marki luksusowej przyszłości przeczytasz tutaj.
Według prognoz polski rynek dóbr luksusowych w 2024 roku może przekroczyć wartość 38 mld złotych, co będzie wzrostem o ponad 51% w stosunku do 2019 roku – ostatniego przed pandemią. Dodatkowo, jak informuje analiza i prognoza KPMG, do 2025 roku znacząco zwiększy się wartość sprzedaży wszystkich kategorii dóbr luksusowych w Polsce.
Rynek dóbr luksusowych stara się cały czas wejść na dobre tory sprzed pandemii. Można określić, że w 2022 roku udało się uzyskać wzrost wartości. Według raportu KPMG rynek dóbr luksusowych w Polsce osiągnął 37 mld złotych w 2022 roku. W porównaniu do 2021 roku jest to wzrost o 6 mld złotych. Pomimo wszystkich sytuacji rynek dóbr luksusowych z roku na rok drastycznie się nie zmienia, gdyż nadal największą częścią jest segment samochodów premium i luksusowych.
Produkt premium różni się od produktów marek ekonomicznych czy luksusowych. Chociaż wiele osób używa zamiennie nazewnictwa produkt prem...
Jeśli chodzi o budowanie marki, to najczęściej występujące problemy widzę trzy. Pierwszy to brak przełożenia założeń biznesowych na mar...
Jakie produkty obecnie można nazwać luksusowymi? Jak wygląda rynek dóbr luksusowych w czasach wzrastającej inflacji i po pandemicznych ...