Najważniejsza kwestia, jeśli chodzi o prezentacje sprzedażowe może być dla Ciebie rozczarowująca – one w zasadzie nie sprzedają! Podczas spotkania przekonujący handlowiec świetnie poradzi sobie bez slajdów. Slajdy bez handlowca już nie mają racji bytu. Jest to zatem dokument wtórny i nie przeświadczający o jakości komunikacji. Niemniej warto go posiadać!
Kiedy przydają się prezentacje firmowe?
Zanim przejdziemy do analizy procesu tworzenia slajdów, musisz wiedzieć jeszcze coś. Prezentacja nie jest wtórna tylko względem osoby, która ją wygłasza, ale także wobec strategii komunikacji marki. Jeśli Twoja firma ma już uporządkowany przekaz i ofertę, przygotowanie slajdów zajmie zdecydowanie mniej czasu. Jeśli nie – oznacza to, że sporo jeszcze musisz się o sobie dowiedzieć zanim otworzysz Power Pointa.
W tym artykule omawiamy klasyczną prezentację sprzedażową, czyli tzw. o firmie. To dość ogólny dokument, który ma wady i zalety. Jego mocna strona to na pewno szansa na pokazanie firmy w pigułce, czyli w przystępny sposób. Słaba to brak na tym etapie rozwiązania na konkretne problemy Klienta. Ale od czegoś trzeba zacząć!
Zanim przystąpisz do projektowania slajdów, musisz wiedzieć, co konkretnie chcesz uzyskać, czyli określić cel. Może nim być wzbudzenie zaufania, szacunku, podziwu lub wskazanie wspólnych wartości – Twoich i Klienta. Hasło „chcę powiedzieć parę słów o firmie” jest zatem zbyt ogólne i nie prowadzi rozmowy w żadnym kierunku.
I na koniec jedna z najważniejszych kwestii koncepcyjnych.
To co dla Ciebie ma wartość emocjonalną, nie musi zainteresować odbiorcy.
Tu klasyczny przykład stanowi poświęcanie zbyt wiele uwagi historii firmy oraz jej świetności w minionych (często bardzo odległych) latach. Pamiętaj – mówisz o sobie, ale trafić powinieneś w oczekiwania Klienta. Nachalna, tendencyjna lub przesadnie wartościująca forma komunikacji w tym nie pomaga.
Jeśli Twoja prezentacja ma być zgodna z systemem identyfikacji wizualnej i wyróżniać się wśród konkurencji nie korzystaj z gotowych wzorów (np. z Canvy, Power Pointa) lub znacząco je zmodyfikuj. Spójność graficzna slajdów z pozostałymi elementami brandingu to podstawa budowania świadomości marki. I nie chodzi tutaj o epatowanie logo, ale o umiejętność stworzenia przekazu dopasowanego do pozostałych materiałów.
Kolejna złota zasada to obraz zamiast słów – zrezygnuj z tzw. „ścian” tekstu na rzecz komunikacji lepiej i szybciej przyswajanej przez odbiorców. W tej grupie będą: punktory, infografiki, wykresy, tabele, bardzo krótkie akapity tekstu.
Pamiętaj – Twoje prezentacje nie muszą mieć wystrzałowych animacji, stu slajdów, wielkich słów oraz logo na każdej stronie, aby zapadała w pamięć. Dobrze zaprojektowana informacja w połączeniu z minimalistycznym designem często może znacznie więcej!
Dobra prezentacja sprzedażowa to połączenie przemyślanej architektury treści z jej czytelną, przykuwającą uwagę wizualizacją graficzną. Biorąc również pod uwagę fakt, że slajdy ogólnofirmowe z zasady nie są spersonalizowana, taki dokument powinien dawać sprzedawcy trochę wolności. Minimalistyczna formuła sprawi, że każdy handlowiec będzie miał szansę na bieżąco reagowań na potrzeby i pytania klienta, zamiast recytować slajdy.
Planujesz prezentację produktową czy w formie case studies? Przejdź analogicznie przez ten sam proces!
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.