Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Jeśli jako klient zamawiasz projekt ulotki reklamowej, nie popełniaj jednego z najczęstszych błędów. Mianowicie nie oceniaj materiału przez pryzmat tego, czy Ci się on wizualnie podoba. Najważniejsze w takim zleceniu jest realizowanie celów, jakie ma spełniać to narzędzie marketingowe oraz zachowanie spójności z innymi elementami brandingu Twojej marki.
Aby ułatwić Ci współpracę z agencją lub grafikiem poniżej opisałam 5 kategorii, na które warto zwrócić uwagę, jeśli chodzi o projekt ulotki reklamowej.
Decydując się na wykonanie projektu ulotki reklamowej, w pierwszej kolejności należy wybrać jej format. Do dyspozycji masz przede wszystkim:
To bardzo ważne, bo format, jaki wybierzemy zależy od przeznaczenia ulotki, jak i ilości oraz rodzaju informacji, które chcemy w niej zamieścić.
Jeśli naszym celem jest poinformowanie o promocji, imprezie czy też otwarciu nowej restauracji wystarczy nam jedno- lub dwustronna ulotka, np. A5 lub tzw. DL. Jeśli chcemy w ulotce przedstawić szerszą ofertę, to najlepiej w takiej sytuacji zdecydować się na ulotkę składaną. Wielostronnicowość pozwoli na posegregowanie i rozdzielenie informacji na osobnych stronach i sprawi, że ulotka będzie czytelniejsza.
Kolejnym krokiem w projekcie ulotki reklamowej powinna być decyzja o rozmieszczeniu elementów, które mają się na niej znaleźć. Jedną z najgorszych decyzji jest zrobienie jednostronicowej ulotki ze ścianą tekstu. Wielu grafików może oczekiwać od Ciebie wysłania gotowego copywritingu i oczekiwań co do decyzji o jego rozmieszczeniu. Bardzo dużym plusem współpracy z agencją jest to, że zazwyczaj pomaga ona w tworzeniu ulotki również na etapie selekcji materiału.
Projekt ulotki reklamowej to przede wszystkim hierarchia informacji. Zastanawiamy się, w jakiej kolejności Twój klient będzie zapoznawał się z tym materiałem i co ma dla Twojej marki największe znaczenie. Przykładowo na okładce ulotki często znajduje się jedynie tytuł, ewentualna krótka informacja uszczegóławiająca i CTA (call to action) zachęcające do zapoznania się z dalszą częścią.
Jednym z najważniejszych rzeczy, których trzeba pamiętać tworząc projekt ulotki reklamowej jest to, żeby jej wygląd był spójny z ogólną komunikacją wizualną Twojej marki. Oznacza to tyle, że nie należy zbytnio szaleć przy jej tworzeniu.
W ulotce warto postawić na maksymalnie 2-3 kolory. Najlepiej zrezygnować ze zbyt dużego „chaosu” kolorystycznego, jeśli nie jest on częścią strategii wizualnej marki. Należy pamiętać, że chociaż kolorowe ulotki przyciągają wzrok, to szybko stają się też przytłaczające. Wynika to z tego, że klient nie wie, na czym ma skupić wzrok. Postaw na prostą, mało skomplikowaną kolorystycznie ulotkę z akcentami kolorystycznymi w najważniejszych miejscach.
Spójność dotyczy to nie tylko kolorów, ale także fontów, potocznie nazywanymi czcionkami i ich wielkości. Kroje pisma użyte w ulotce powinny być zbieżne z tymi, które opisuje brandbook. Pamiętaj, Twoja ulotka ma być przede wszystkim czytelna. Zdecyduj się na 2-3 kroje pisma i wielkości liter. Bardzo ważne jest to, aby design marki zakładał funkcjonalne fonty, które będą czytelne nawet w pomniejszeniu.
Zatrudniając grafika lub korzystając z usług agencji, nie zapomnij udostępnić im swoich innych materiałów brandingowych, które posłużą za punkt wyjścia. Mogą być to przykładowo katalogi, cenniki, inne ulotki.
Projekt ulotki reklamowej powinien zawierać jeden główny przekaz. Oznacza to, że dotyczy ona jednego tematu – na przykład produktu, usługi, wydarzenia, marki. Nie próbuj pokazać zbyt wiele, bo ulotka to niewielka powierzchnia reklamowa i może to dać odwrotny od oczekiwanego skutek.
Niech Twoja ulotka będzie zwięzła, precyzyjna i uporządkowana wizualnie pod kątem czytelności treści. Nie należy tworzyć tzw. ścian tekstu, które zwykle nie są nawet w całości czytane. Bardzo ważne jest też rozmieszczenie elementów, ustawienie odpowiednich marginesów czy też zwrócenie uwagi na odpowiednio duże światła pomiędzy wersami. Doświadczony grafik odpowiednio dostosuje projekt graficzny ulotki, aby odpowiadała ona sytuacji.
Przejrzystość wizualna ulotki dotyczy częściowo jej layoutu, ale także wcześniej wspominanej kolorystyki i typografii. Pamiętaj przy tym o kontraście. Zbyt mały kontrast bardzo utrudnia szybkie i bezproblemowe odczytanie treści. W zależności od grupy docelowej może też zaistnieć potrzeba wykorzystania większych krojów pisma. Agencja wykonująca Twój projekt na pewno zajmie się także analizą grupy docelowej i podpowie Ci, które rozwiązania wizualne będą dla niej najkorzystniejsze.
Tworząc projekt ulotki reklamowej, wykorzystujemy elementy wizualne, do których mamy prawa autorskie majątkowe lub które możemy użyć na zasadzie licencji. Nie możesz oczekiwać, że grafik lub agencja uwzględnia w ulotce materiały ściągnięte z losowych miejsc w internecie.
Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie własnej bazy materiałów wizualnych. Każda marka powinna dysponować przykładowo gotowymi zdjęciami, ikonami, ilustracjami, które grafik może wykorzystać do tworzenia takich projektów graficznych jak ulotki, plakaty, prezentacje itp.
Alternatywą jest użycie zdjęć z baz zdjęć i grafik (stocks). W tym przypadku, jeśli nie mamy dostępu do płatnych źródeł, można skorzystać z darmowych źródeł, które pozwalają na użycie zdjęć nieodpłatnie do celów komercyjnych. Bardzo ważnym elementem tutaj jest stwierdzenie “do celów komercyjnych”. Oznacza to, że możemy dane zdjęcie użyć w materiałach, które mają przyczynić się do uzyskiwania zysków przez daną firmę. W takim wypadku trzeba jednak zwrócić uwagę na to, czy nazwisko twórcy danego obrazu nie powinno być umieszczone w projekcie.
Jeśli na ulotce umieszczasz zdjęcia zwróć też uwagę na ich jakość. Nie chcemy, żeby całą ulotkę zepsuło rozpikselowane lub rozmazane zdjęcie.
Zawierając umowę z agencją i z grafikiem należy też uważać, żeby regulowała one kwestie prawne dotyczące wykorzystania utworu w postaci ulotki. Przykładowo w naszym przypadku umowy są bardzo korzystanie przygotowane z perspektywy klienta – możesz dowolnie modyfikować ulotkę, wykorzystywać jej poszczególne elementy i zawsze otrzymasz plik otwarty (czyli taki, który dowolny grafik będzie w stanie edytować). Nie wszystkie agencje i graficy udostępniają swoje pliki otwarte i bardzo często wiąże się to z wyższą stawką za wykonany projekt graficzny.
Zamawiając projekt ulotki reklamowej, należy pamiętać o wielu kwestiach: zakresie obowiązków zatrudnionej agencji, bądź grafika, formacie i layoucie ulotki, jak i kwestiach prawnych związanych z jej produkcją. Chociaż na pierwszy rzut oka przygotowanie takiego materiału może wydawać się szybkie i proste, wymaga ono dbałości o wiele szczegółów. Doświadczona agencja wesprze Cię w przygotowaniu takich projektów na każdym etapie.
Graficzka w Blend PR. Realizuje dla klientów przede wszystkim materiały elektroniczne, do druku oraz animacje. Absolwentka Marketingu internetowego na Collegium Da Vinci oraz szkoły policealnej ze specjalizacją z grafiki komputerowej.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że stworzenie grafiki do social mediów jest łatwym zadaniem. Masz do tego mnóstwo gotowców. Jedn...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...
Jako landing page możemy określić samodzielną stronę lądowania. Czyli taki adres strony WWW, który pozwala użytkownikowi wykonać oczeki...