Poznaj 5 największych błędów marketingowych. Odbierz godzinny wykład online, aby poprawić komunikację firmy!
Wystąpienia publiczne to jedno z kluczowych narzędzi promocji, szczególnie w przypadku kreowania wizerunku osobistego. Prelekcje czy prowadzenie warsztatów znacząco pomagają w projektowaniu komunikacji opartej o eksperckość i wiedzę. Wszystko to wymaga jednak sporych przygotowań, treningu oraz przede wszystkim czasu.
O czym należy pamiętać przy planowaniu wystąpień publicznych?
Temat prelekcji powinien jasno obrazować jej cel. Jeśli nie potrafisz przedstawić go w formie jednego pełnego zdania czy frazy, prawdopodobnie masz podstawowy kłopot, o czym chcesz dokładnie mówić.
Wystąpienie jak szkolna rozprawka powinno składać się z trzech elementów: wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Wstęp pomoże Ci przyciągnąć uwagę i zbudować relacje. Możesz posłużyć się tu rekwizytem, anegdotą lub obrazowymi liczbami. Rozwinięcie to sedno Twojego przemówienia. Nadaj mu jasną kompozycję, np. tematyczną czy w formie przyczyna-skutek. Jasno wskaż odbiorcom, co mają zapamiętać z prelekcji. Zakończenie to czas na wnioski, call to action i ponowne podkreślenie kluczowego przekazu.
Zrezygnuj z wyuczonych gestów rodem z podręczników. Po prostu kontroluj swoją postawę. Stój stabilnie, nie ustawiaj się bokiem do publiczności, nie wchodź w światło rzutnika, skoordynuj ruch z tym, co mówisz. Nie przesadzaj też z gestykulacją i chodzeniem po scenie, bo to po prostu rozprasza.
Dostosuj styl do odbiorców i okazji. Mów przystępnym językiem i stosuj drogowskazy typu: „moja pierwsza wskazówka to…”, „teraz przejdziemy do…”. Buduj proste, naturalnie brzmiące zdania. Warto używać także obrazowych przykładów. Pamiętaj o modulacji głosem i podkreślaniu najważniejszych fraz.
Jeśli występujesz przed niewielką publicznością (np. około 50 osób), wciągaj ją w dyskusję czy aktywuj przez pytania oparte o podniesienie ręki. Wzrokiem staraj się obejmować całą salę.
Pogódź się z faktem, że część odbiorców nie będzie zainteresowana prelekcją. To wcale nie musi to wynikać z ich złej woli lub Twojego nieprzygotowania. Czasem po prostu każdy z nas nie ma siły nawet na ciekawe rzeczy!
Przemyśl, jak w ciekawy sposób zaprezentować slajdy. Pamiętaj, że powinny one być tylko pomocą i uzupełniać to, co mówisz. Zrób rzetelny research, bo w dobrych prelekcjach pomagają statystyki, krótkie wideo czy ilustracje.
Załóż strój dostosowany do wydarzenia i taki, w którym czujesz się swobodnie. Warto dobrać go do grupy docelowej – inna atmosfera panuje na biznesowej konferencji dla kadry zarządzającej, a inna na meet-upie IT.
Stres przed wystąpieniem jest czymś naturalnym, a nawet pozytywnym! Trema potrafi zmotywować, pomóc w lepszym skupieniu, a jej świadomość częściej skłania do przygotowań. Nie zapanujesz nad stresem bez doświadczenia, więc po prostu daj z siebie wszystko i występuj jak najczęściej.
Nawet, jeśli wystąpienie wygląda swobodne, rzadko ma to coś wspólnego ze spontanicznością. Każde wystąpienie wymaga treningu – przed lustrem, w sali konferencyjnej, przed przykładową publicznością.
Od publiczności zbieraj pozytywny i negatywny feedback. Dzięki temu każdy Twój kolejny występ będzie coraz bliższy perfekcji. Jeśli trudno Ci wyciągnąć wnioski samemu, ekspert ds. PR wesprze Cię w całym procesie przygotowania do wystąpienia.
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Jako landing page możemy określić samodzielną stronę lądowania. Czyli taki adres strony WWW, który pozwala użytkownikowi wykonać oczeki...
Agencja public relations odpowiada za wszystkie działania, które mają za zadanie tworzyć dobry wizerunek marki. Budowanie i utrzymywani...
Każdy przedsiębiorca czy menedżer w pewnym momencie staje pod ścianą. Ma przed sobą zagadkę, której czuje, że samodzielnie nie rozwiąże...