Sprawdź naszą książkę o marketingu MŚP. Stwórz wpływową, estetyczną i dochodową markę z „Mikromarką”!
Wystąpienia publiczne to jedno z kluczowych narzędzi promocji, szczególnie w przypadku kreowania wizerunku osobistego. Prelekcje czy prowadzenie warsztatów znacząco pomagają w projektowaniu komunikacji opartej o eksperckość i wiedzę. Wszystko to wymaga jednak sporych przygotowań, treningu oraz przede wszystkim czasu.
O czym należy pamiętać przy planowaniu wystąpień publicznych?
Temat prelekcji powinien jasno obrazować jej cel. Jeśli nie potrafisz przedstawić go w formie jednego pełnego zdania czy frazy, prawdopodobnie masz podstawowy kłopot, o czym chcesz dokładnie mówić.
Wystąpienie jak szkolna rozprawka powinno składać się z trzech elementów: wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Wstęp pomoże Ci przyciągnąć uwagę i zbudować relacje. Możesz posłużyć się tu rekwizytem, anegdotą lub obrazowymi liczbami. Rozwinięcie to sedno Twojego przemówienia. Nadaj mu jasną kompozycję, np. tematyczną czy w formie przyczyna-skutek. Jasno wskaż odbiorcom, co mają zapamiętać z prelekcji. Zakończenie to czas na wnioski, call to action i ponowne podkreślenie kluczowego przekazu.
Zrezygnuj z wyuczonych gestów rodem z podręczników. Po prostu kontroluj swoją postawę. Stój stabilnie, nie ustawiaj się bokiem do publiczności, nie wchodź w światło rzutnika, skoordynuj ruch z tym, co mówisz. Nie przesadzaj też z gestykulacją i chodzeniem po scenie, bo to po prostu rozprasza.
Dostosuj styl do odbiorców i okazji. Mów przystępnym językiem i stosuj drogowskazy typu: „moja pierwsza wskazówka to…”, „teraz przejdziemy do…”. Buduj proste, naturalnie brzmiące zdania. Warto używać także obrazowych przykładów. Pamiętaj o modulacji głosem i podkreślaniu najważniejszych fraz.
Jeśli występujesz przed niewielką publicznością (np. około 50 osób), wciągaj ją w dyskusję czy aktywuj przez pytania oparte o podniesienie ręki. Wzrokiem staraj się obejmować całą salę.
Pogódź się z faktem, że część odbiorców nie będzie zainteresowana prelekcją. To wcale nie musi to wynikać z ich złej woli lub Twojego nieprzygotowania. Czasem po prostu każdy z nas nie ma siły nawet na ciekawe rzeczy!
Przemyśl, jak w ciekawy sposób zaprezentować slajdy. Pamiętaj, że powinny one być tylko pomocą i uzupełniać to, co mówisz. Zrób rzetelny research, bo w dobrych prelekcjach pomagają statystyki, krótkie wideo czy ilustracje.
Załóż strój dostosowany do wydarzenia i taki, w którym czujesz się swobodnie. Warto dobrać go do grupy docelowej – inna atmosfera panuje na biznesowej konferencji dla kadry zarządzającej, a inna na meet-upie IT.
Stres przed wystąpieniem jest czymś naturalnym, a nawet pozytywnym! Trema potrafi zmotywować, pomóc w lepszym skupieniu, a jej świadomość częściej skłania do przygotowań. Nie zapanujesz nad stresem bez doświadczenia, więc po prostu daj z siebie wszystko i występuj jak najczęściej.
Nawet, jeśli wystąpienie wygląda swobodne, rzadko ma to coś wspólnego ze spontanicznością. Każde wystąpienie wymaga treningu – przed lustrem, w sali konferencyjnej, przed przykładową publicznością.
Od publiczności zbieraj pozytywny i negatywny feedback. Dzięki temu każdy Twój kolejny występ będzie coraz bliższy perfekcji. Jeśli trudno Ci wyciągnąć wnioski samemu, ekspert ds. PR wesprze Cię w całym procesie przygotowania do wystąpienia.
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Pomysły na posty na fanpage są kluczową kwestią, aby móc zacząć prowadzić profil w mediach społecznościowych. Bez zaplanowanych rodzajó...
Segmentacja rynku to podział dużej grupy potencjalnych klientów na mniejsze podgrupy o określonej, zbliżonej charakterystyce. W praktyc...
Jako landing page możemy określić samodzielną stronę lądowania. Czyli taki adres strony WWW, który pozwala użytkownikowi wykonać oczeki...