Wybierz naszą książkę na prezent pod choinkę. W 2024 roku osiągnij więcej w obszarze marketingu z „Mikromarką”!
Rozmowa przed kamerą to dla wielu niezwykle stresujące doświadczenie. Wideo jest jednocześnie jedną z najbardziej przystępnych form komunikacji, stąd wywiadów mamy coraz więcej. Kilka praktycznych wskazówek sprawi, że nagranie wypadnie świetnie, a Ty zaprezentujesz się jako doświadczony ekspert.
Te porady przydadzą się nie tylko wypowiadającym się przed kamerą, ale także ich PR-owcom czuwającym nad prawidłowym przebiegiem wywiadu.
Nigdy nie ucz się treści na pamięć. Brzmią one wówczas nienaturalnie i wcale nie wzbudzają zaufania – wręcz przeciwnie, tworzą dystans. Zapisz na kartce 2-3 kluczowe przekazy, jakie mają wybrzmieć z rozmowy i staraj się je naturalnie wpleść w bieg dyskusji.
Mów prostym, przystępnym językiem i krótkimi zadaniami nawet o aspektach bardzo skomplikowanych. Odbiorca ma Cię zrozumieć bez wysiłku! Używaj obrazowych przykładów i staraj się zaczynać wypowiedź od pełnego zdania, bo pytań prowadzącego przecież nie widać.
Scenariusz powinien Ci pomagać, nie ograniczać. Czasem jednak istotne będzie, abyś jakąś frazę wypowiedział/a dokładnie tak, jak zapisano w skrypcie. Dotyczy to np. pełnych nazw własnych, nazw projektów czy haseł przewodnich kampanii.
Nie myśl tylko o czym mówisz, ale także jak wyglądasz! Stój stabilnie na rozstawionych nogach, kontroluj gestykulację oraz ruch głowy. Jeśli kamera kręci Cię z profilu (tak jak w newsach telewizyjnych), patrz na swojego rozmówcę i mów bezpośrednio do niego bez uciekania wzrokiem.
Pamiętaj, że kamera pokazuje nie tylko Ciebie, ale także wszystko to, co za Tobą. Warto w tle pokazać elementy brandingu jako dodatkową reprezentację firmy.
Tło powinno być jednak przede wszystkim spójne z tematyką nagrania. Jeśli opowiadasz o technologiach w hali produkcyjnej, pokazanie w tle pracujących przy maszynach ludzi będzie także dobrym rozwiązaniem.
Do nagrania dobrze zorganizować pomieszczenie maksymalnie wyciszone, aby zapewnić jak najwyższą jakość dźwięku. Dotyczy to oczywiście sytuacji, w których aspekt ten jest możliwy do realizacji. W wypadku wywiadów z wydarzeń, czasem nawet lepiej mieć w nagraniu szum, bo dodaje to wiarygodności i pokazuje zainteresowanie np. naszym stoiskiem targowym.
Na wywiad załóż ubrania bez drobnych wzorów, ponieważ w kamerze wyglądają one jakby się multiplikowały. Warto zastosować się do zasad biznesowego dress codu i wybrać stonowane kolory oraz estetyczne elementy garderoby.
Nosisz okulary? Niestety, odbija się w nich światło. My rekomendujemy jednak ściągnięcie okularów tylko wtedy, gdy nie spowoduje to dodatkowego stresu u rozmówcy. Jeśli nie wyobrażasz sobie siebie bez szkieł na nosie, po prostu powiedz o tym realizatorom.
Paniom odradzamy odciągającą uwagę biżuterię, ale polecamy mocniejszy makijaż. W kamerze wyglądamy zwykle blado, więc dobry make-up sprawi, że wypadniemy naturalnie i profesjonalnie.
Teraz pozostała już tylko realizacja. Kamera, akcja!
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Jeśli chcesz rozwijać markę, musisz mieć choćby wstępny pomysł na kierunek, w którym zaczniesz podążać. W tym artykule znajdziesz 5 pom...
Chcesz rozwijać marketing swojej firmy, ale nie masz na pokładzie wewnętrznych specjalistów lub wręcz nie chcesz ich zatrudniać? Zewnęt...
Co oznacza w praktyce pytanie, jak stworzyć newsletter? Jakie elementy powinien on zawierać? O czym nie możesz zapomnieć? Jeśli myślisz...