Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Rozmowa przed kamerą to dla wielu niezwykle stresujące doświadczenie. Wideo jest jednocześnie jedną z najbardziej przystępnych form komunikacji, stąd wywiadów mamy coraz więcej. Te kilka praktycznych wskazówek sprawi, że nagranie wypadnie świetnie, a Ty zaprezentujesz się jako kompetentny rozmówca.
Wywiad przed kamerą to nie tylko test dla wypowiadającego się, ale także jego agencji lub wewnętrznego specjalisty ds. PR. Jeśli masz niewielkie doświadczenie, na plan zdjęciowy musisz przyjść przede wszystkim po wcześniejszym przygotowaniu. A w tym powinien Ci pomóc właśnie ktoś odpowiedzialny za komunikacje marketingową.
Poniższe porady są dość uniwersalne. Dotyczą one zarówno przygotowania contentu do social mediów (np. krótkich wywiadów, rolek na Instagrama) oraz bardziej rozbudowanych treści (np. rozmów publikowanych na YouTube czy w formie podcastu).
Jeśli Twoja firma decyduje się na wydanie budżetu na materiał wideo (przy użyciu profesjonalnego sprzętu jest to dość droga inwestycja), warto maksymalnie wykorzystać potencjał dnia nagraniowego.
Najważniejszym elementem jest przemyślenie, co chcesz przekazać.
Osoba lub zespół przygotowujący Cię do nagrania powinien dostarczyć Ci tzw. brief. Czyli krótką notatkę zawierającą najważniejsze myśli lub wręcz całe sformułowania, które musisz powtórzyć. Dotyczy to np. pełnych nazw własnych, nazw projektów czy haseł przewodnich kampanii.
Jeśli nie masz takiego wsparcia, zapisz na kartce 1-3 kluczowe przekazy, jakie mają wybrzmieć z rozmowy i staraj się je naturalnie wpleść w bieg dyskusji. Bardzo dobrą formą briefu będzie także strategia marki, która w ogólnym ujęciu wskazuje m.in. główne skojarzenia, przekaz czy język komunikacji.
Dodatkowo pamiętaj, aby:
Nie myśl tylko o czym mówisz, ale także jak wyglądasz. Wywiad przed kamerą szybko obnaża wszelkie niekontrolowane (i często niekorzystne) nawyki w zakresie postawy, mimiki, gestykulacji itd. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z kamerą, pamiętaj, że tych umiejętności z czasem się po prostu nauczysz. Im więcej pracujesz z kamerą, tym szybciej je nabywasz.
W zakresie kontroli postawy ciała najważniejsze porady to:
Dobry realizator przypomni Ci o tych wszystkich zasadach bezpośrednio przed nagraniem.
Pamiętaj, że wywiad przed kamerą prezentuje nie tylko Ciebie, ale także przestrzeń, w której odbywa się rozmowa. Jest ona taką samą reprezentacją marki jak osoby rozmawiające.
Tło powinno być przede wszystkim spójne z tematyką nagrania. Jeśli opowiadasz o technologiach w hali produkcyjnej, pokazanie przy okazji zespołu pracującego przy maszynach będzie dobrym rozwiązaniem. Do jednego wywiadu możesz także zaplanować kilka przestrzeni, aby zdynamizować wideo.
Oprócz tego pamiętaj, aby:
Do wywiadu przed kamerą nie chodzi tylko o to, aby ubrać się adekwatnie i wygodnie. Ale także, aby przygotować się wizualnie w sposób, który „lubi” kamera.
Stres przed wywiadem przed kamerą – w szczególności, jeśli nie jest to stały element Twojej pracy – jest zupełnie normalny. Aby go zminimalizować możesz zrobić dwie rzeczy. Po pierwsze, dobrze się przygotować. I po drugie, jak najczęściej występować. Wdrożenie kilku powyższych zasad na pewno pomoże Ci stworzyć materiał, który będzie odpowiednio promował Twoją markę.
Teraz pozostała już tylko realizacja. Kamera, akcja!
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Gdy budujesz markę, trudno uciec od zadbania o teksty ją promujące. Copywriting możesz wykorzystać na wielu płaszczyznach reklamowych, ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Obecnie, gdy możliwości marketingowe są bardzo duże, coraz trudniej jest zwrócić uwagę odbiorców na swoją firmę. Uwaga potencjalnych kl...