Poznaj 5 największych błędów marketingowych. Odbierz godzinny wykład online, aby poprawić komunikację firmy!
Rozmowa przed kamerą to dla wielu niezwykle stresujące doświadczenie. Wideo jest jednocześnie jedną z najbardziej przystępnych form komunikacji, stąd wywiadów mamy coraz więcej. Kilka praktycznych wskazówek sprawi, że nagranie wypadnie świetnie, a Ty zaprezentujesz się jako doświadczony ekspert.
Te porady przydadzą się nie tylko wypowiadającym się przed kamerą, ale także ich PR-owcom czuwającym nad prawidłowym przebiegiem wywiadu.
Nigdy nie ucz się treści na pamięć. Brzmią one wówczas nienaturalnie i wcale nie wzbudzają zaufania – wręcz przeciwnie, tworzą dystans. Zapisz na kartce 2-3 kluczowe przekazy, jakie mają wybrzmieć z rozmowy i staraj się je naturalnie wpleść w bieg dyskusji.
Mów prostym, przystępnym językiem i krótkimi zadaniami nawet o aspektach bardzo skomplikowanych. Odbiorca ma Cię zrozumieć bez wysiłku! Używaj obrazowych przykładów i staraj się zaczynać wypowiedź od pełnego zdania, bo pytań prowadzącego przecież nie widać.
Scenariusz powinien Ci pomagać, nie ograniczać. Czasem jednak istotne będzie, abyś jakąś frazę wypowiedział/a dokładnie tak, jak zapisano w skrypcie. Dotyczy to np. pełnych nazw własnych, nazw projektów czy haseł przewodnich kampanii.
Nie myśl tylko o czym mówisz, ale także jak wyglądasz! Stój stabilnie na rozstawionych nogach, kontroluj gestykulację oraz ruch głowy. Jeśli kamera kręci Cię z profilu (tak jak w newsach telewizyjnych), patrz na swojego rozmówcę i mów bezpośrednio do niego bez uciekania wzrokiem.
Pamiętaj, że kamera pokazuje nie tylko Ciebie, ale także wszystko to, co za Tobą. Warto w tle pokazać elementy brandingu jako dodatkową reprezentację firmy.
Tło powinno być jednak przede wszystkim spójne z tematyką nagrania. Jeśli opowiadasz o technologiach w hali produkcyjnej, pokazanie w tle pracujących przy maszynach ludzi będzie także dobrym rozwiązaniem.
Do nagrania dobrze zorganizować pomieszczenie maksymalnie wyciszone, aby zapewnić jak najwyższą jakość dźwięku. Dotyczy to oczywiście sytuacji, w których aspekt ten jest możliwy do realizacji. W wypadku wywiadów z wydarzeń, czasem nawet lepiej mieć w nagraniu szum, bo dodaje to wiarygodności i pokazuje zainteresowanie np. naszym stoiskiem targowym.
Na wywiad załóż ubrania bez drobnych wzorów, ponieważ w kamerze wyglądają one jakby się multiplikowały. Warto zastosować się do zasad biznesowego dress codu i wybrać stonowane kolory oraz estetyczne elementy garderoby.
Nosisz okulary? Niestety, odbija się w nich światło. My rekomendujemy jednak ściągnięcie okularów tylko wtedy, gdy nie spowoduje to dodatkowego stresu u rozmówcy. Jeśli nie wyobrażasz sobie siebie bez szkieł na nosie, po prostu powiedz o tym realizatorom.
Paniom odradzamy odciągającą uwagę biżuterię, ale polecamy mocniejszy makijaż. W kamerze wyglądamy zwykle blado, więc dobry make-up sprawi, że wypadniemy naturalnie i profesjonalnie.
Teraz pozostała już tylko realizacja. Kamera, akcja!
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Jako landing page możemy określić samodzielną stronę lądowania. Czyli taki adres strony WWW, który pozwala użytkownikowi wykonać oczeki...
Agencja public relations odpowiada za wszystkie działania, które mają za zadanie tworzyć dobry wizerunek marki. Budowanie i utrzymywani...
Każdy przedsiębiorca czy menedżer w pewnym momencie staje pod ścianą. Ma przed sobą zagadkę, której czuje, że samodzielnie nie rozwiąże...