Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Chcesz rozwijać marketing swojej firmy, ale nie masz na pokładzie wewnętrznych specjalistów lub wręcz nie chcesz ich zatrudniać? Zewnętrzny dział marketingu jako usługa agencyjna może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem – zarówno w zakresie kosztów, jak i efektywności pracy.
Na początek wyjaśnimy, co w praktyce kryje się pod hasłem zewnętrzny dział marketingu. To usługa, którą najczęściej świadczą agencje zajmujące się marketingiem lub komunikacją. Polega ona na stworzeniu dedykowanego zespołu, który pracuje nad rozwojem marki klienta, ale poza strukturami jego firmy. Czyli pracownicy agencji nadal pozostają pracownikami agencji, ale stale i zazwyczaj dość wielowymiarowo opiekują się marketingiem klienta.
Usługa taka – ze względu na swoją specyfikę – musi wręcz mieć charakter abonamentu. Nie mówimy tutaj o jednorazowym, zamkniętym w czasie projekcie (jak np. zaprojektowanie nowej strony www). Mam raczej na myśli strategiczną i operacyjną obsługę bieżących zadań pozwalających marce dotrzeć do klientów.
W związku z tym zewnętrzny dział marketingu jest najczęściej rozliczany w formie miesięcznego, stałego wynagrodzenia dla agencji. Może ono występować w trzech wersjach:
Jeśli chodzi o korzyści z tej usługi, wskazałabym przede wszystkim na trzy obszary: optymalizację kosztów zatrudnienia, oszczędność czasu oraz transfer know-how od doświadczonych konsultantów i specjalistów.
Specjalista ds. marketingu średnio zarabia brutto 5 780,00 zł (wszystkie dane z wynagrodzenia.pl). Łącznie z kosztami pracodawcy przy umowie o pracę to około 7 000,00 zł. Pensja dyrektora marketingu to średnio 16 000,00 zł brutto (ponad 19 000,00 zł z kosztami pracodawcy). Rynkowe wynagrodzenie grafika w klasie seniora (starszy specjalista) to 6 720,00 zł brutto (ponad 8 000,00 zł z kosztami pracodawcy).
Sprawia to, że koszt utrzymania zespołu składającego się z tych trzech osób to ponad 34 000 zł miesięcznie. Płacisz te wynagrodzenia bez względu na to, ile pracy jest w danym miesiącu.
Przy zewnętrznym dziale marketingu wygląda to diametralnie inaczej. Zwróć uwagę, że:
Miesięcznie taki zespół będzie Cię kosztował 9 500,00 zł zamiast 34 000,00 zł. W praktyce w Blend PR ceny abonamentów wahają się zwykle w granicach 3 000,00-15 000,00 zł miesięcznie.
Oczywiście, że nakład pracy na rzecz Twojej firmy w tym modelu będzie mniejszy! Ale zadaj sobie pytanie (w szczególności na początkowym etapie rozwoju marki), czy naprawdę masz wystarczająco dużo zadań, aby utrzymywać tych specjalistów na pełen etat? A potrzebujesz prawdopodobnie ich wszystkich.
Zewnętrzny dział marketingu oznacza również, że nie masz kosztów pracowniczych, takich jak rekrutacja, płatność za urlop, większa powierzchnia biurowa, obsługa administracyjna itd.
Czas wdrożenia nowego pracownika – który nie zna ani branży, ani firmy – może sięgać nawet 6 miesięcy. W tym czasie poznaje on pracodawcę, uczy się obowiązujących procesów i zależności, a także obserwuje otoczenie biznesowe. Umówmy się – często w tym czasie Ty jako zatrudniający przede wszystkim inwestujesz, korzyści przyjdą dopiero później.
A jak to działa z zewnętrznym działem marketingu? Oczywiście agencja również musi Cię poznać, ale wygląda to zupełnie inaczej:
W efekcie zewnętrzny dział marketingu „odpala” właściwie po jednym spotkaniu z klientem. Przekazujesz nam dostępy, ustalamy priorytety, dzielimy zadania i działamy!
Pamiętaj, że jeśli obsługa agencji przewyższy wynagrodzenie pracownika, zawsze możesz po prostu renegocjować abonament (koszty oraz zadania) i zacząć budować większy wewnętrzny zespół, co również polecamy!
Znasz to przerażenie, gdy odchodzi z Twojego zespołu pracownik i wiesz, że zabiera ze sobą niemal wszystko, co wspólnie wypracowaliście? Bardzo często – z różnych przyczyn: przez brak procesów, duży chaos, ciągłe gaszenie pożarów – wiedza o marketingu firmy jest osobista zamiast zinstytucjonalizowana. Dobra agencja będzie chciała temu przeciwdziałać, co rozumiem jako zostawienie trwałej wartości w firmie.
W jaki sposób może się ona objawiać?
W wewnętrznym, ograniczonym osobowo zespole (na dodatek przygniecionym bieżącymi zadaniami) trudno uzyskać ten efekt.
Zakres pracy zewnętrznego zespołu marketingowego powinien tak naprawdę odpowiadać na problemy i sytuacje, które są w Twojej firmie. Pokażmy to na dwóch przykładach.
Sytuacja: W średniej firmie B2B masz jednego, wewnętrznego pracownika zajmującego się marketingiem, ale nie ma on dużego doświadczenia zawodowego i specjalizuje się w tylko jednym obszarze – digital marketingu. Jako swoją kompetencję towarzyszącą traktuje projektowanie graficzne.
Problemy: Brakuje Ci szerokiego, strategicznego spojrzenia na marketing oraz docierasz do grupy docelowej za pomocą zbyt ograniczonej liczby narzędzi.
Rozwiązanie: Zatrudniasz zewnętrzny dział marketingu, w którego skład wchodzi dwóch nowych specjalistów o potrzebnych ci kompetencjach:
Sytuacja: W swojej małej firmie nie masz ani jednego pracownika zajmującego się marketingiem. Zadania te przypisane są do różnych osób – administracji, specjalistów technicznych, właścicieli.
Problemy: Twoi pracownicy tracą za dużo czasu na zadania niezwiązane z ich specjalizacjami (i niemożliwe do zafakturowania), nie masz struktury działu marketingu i działasz w wiecznym chaosie.
Rozwiązanie: Zatrudniasz zewnętrzny dział marketingu, w którego skład wchodzą cztery osoby:
Pamiętaj przy tym o jednym. Raczej zewnętrzny dział marketingu nie pokryje wszystkich Twoich potrzeb. Przykładowo brakującym elementem może być SEO, produkcja wideo czy tworzenie animacji. Jest to całkowicie normalna sytuacja!
Zewnętrzny dział marketingu może być sercem Twojej komunikacji, ale wraz z rozwojem marki zaczniesz potrzebować też innych specjalistycznych gałęzi. Główny zespół może polecać nowych wykonawców i nadzorować te prace, ale nastaw się, że z czasem ten team będzie rósł.
Na wstępie rozwiejemy wszelkie wątpliwości – zewnętrzny dział marketingu nie jest rozwiązaniem dla każdej firmy. Realizując nasze usługi abonamentowe, widzimy, kiedy ta inwestycja jest realnie przydatna.
Na zewnętrzny dział marketingu firma jest wstępnie gotowa, gdy:
Idealna sytuacja dla takiej usługi ma natomiast miejsce, gdy firma:
W naszej pracy zdarzają się abonamenty odpowiadające obu tym scenariuszom. Pierwsza grupa klientów przy naszej asyście dojrzewa do strategicznych zmian, ale równolegle już rozwijając bieżącą komunikację.
Druga natomiast najczęściej przechodzi z nami proces wprowadzenia marki na rynek lub rebrandingu i po zakończeniu tego zadania decyduje się na stałą obsługę. W tym przypadku po prostu wprowadzamy wypracowane przez nas założenia w życie.
W kontrze do tego, co powiedzieliśmy powyżej, warto dodać, kiedy zewnętrzny dział marketingu prawdopodobnie nie zadziała w Twojej firmie lub skala jego wpływu będzie mocno ograniczona. Będą to przede wszystkim sytuacje, gdy:
Jeśli widzisz siebie w tym opisie, proponowałabym Ci wstrzymać się jeszcze chwilę z zatrudnieniem zewnętrznego działu marketingu. W pierwszej kolejności warto rozwiązać problemy z utylizacją godzin, podziałem obowiązków, przepływem gotówki czy reorganizacją oferty.
Moim zdaniem na tym etapie przydatniejszą usługą marketingową będzie dla Ciebie strategia marki, która jest kosztem jednorazowym. Pomoże Ci ona skupić uwagę na kluczowych komunikatach oraz da podstawę pod dalsze bardziej spójne i świadome działania.
Jeżeli jednak po przeczytaniu tego tekstu widzisz, że zewnętrzny dział marketingu to opcja dla Ciebie, napisz do mnie na m.gajek@blendpr.pl. Pomożemy Ci go zbudować!
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Gdy budujesz markę, trudno uciec od zadbania o teksty ją promujące. Copywriting możesz wykorzystać na wielu płaszczyznach reklamowych, ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Obecnie, gdy możliwości marketingowe są bardzo duże, coraz trudniej jest zwrócić uwagę odbiorców na swoją firmę. Uwaga potencjalnych kl...