Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Zastanawiasz się nad publikacją ebooka, ale nie wiesz od czego zacząć? Chcesz wiedzieć, z jakimi kosztami wiąże się taki projekt i co warto zlecić agencji komunikacji? W artykule przedstawiamy wszystko, co warto wiedzieć z biznesowego punktu widzenia, przed wydaniem ebooka służącego w celach marketingowych. Poniżej dowiesz się wszystkiego co najważniejsze i zobaczysz przykładową wycenę takiego projektu.
O składzie można zacząć mówić, gdy istnieje potrzeba wydania dłuższego tekstu wymagającego oprawy graficznej dostosowanej pod branding marki. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że nie każdy tekst opłaca się przekształcać na ebooka i nie każdy ebook wymaga zaawansowanego składu graficznego. Do tego typu pozycji zaliczają się wszelkie krótkie teksty, które nie przekraczają 1-2 stron, czy też materiały przeznaczone do opowiadania przez prelegenta, takie jak prezentacje z wydarzeń, o ile nie posiadają one żadnych dodatkowych treści.
Wśród pozycji, w których przypadku polecamy skład ebooka można znaleźć:
W przypadku prostych, krótkich treści niektórzy decydują się na samodzielny skład tekstu w Wordzie lub Canvie. Chociaż obie te metody sprawdzają się przy bardzo prostych projektach, to nie należy na nich polegać. W szczególności, jeśli projekt ebooka jest bardzo rozbudowany (np. kilkadziesiąt stron) lub ma w pełni profesjonalnie wspierać wizerunek naszej marki (np. kiedy mamy już księgę identyfikacji wizualnej oraz pomysł na swój wizerunek).
Jeśli chcesz zrobić skład ebooka samodzielnie, pamiętaj, że głównym problemem w przypadku Worda są ograniczenia związane z edycją tekstu oraz otwieraniem pliku w wersji stacjonarnej i przeglądarce. Wówczas elementy się łatwo przesuwają, a tekst rozpada. Ponadto trzeba manualnie usuwać wszelkie wiszące spójniki na końcu linijek. W przypadku składu w Canvie należy też uważać na limit stron, które można wygenerować w wersji nie tylko darmowej (30), ale także płatnej (100).
Jeżeli jednak podejmiesz decyzję, że samodzielny projekt ebooka to dla Ciebie zbyt czasochłonne zadanie lub nie masz do tego koniecznych kompetencji, możesz zlecić to freelancerowi lub agencji takiej jak nasza.
Z racji, że ebook jest elektroniczną wersją książki, ma on wiele pokrywających się ze standardową książką elementów, takich jak: okładka, wstęp, spis treści, design rozdziałów, podsumowanie. Jedną z głównych różnic pomiędzy tymi dwoma formami jest to, że ebooka można wydać nie tylko jako „zamknięty” plik, czyli w PDF, ale także w formie z tekstem ciągłym, czego przykładem mogą być książki w formatach takich jak ePub, czy też mobi na czytniki.
Ponadto warto zawrócić uwagę na hiperłącza nieobecne w książkach tradycyjnych. Mogą one zostać wykorzystane w celu poruszania się po dokumencie (spis treści), jak i jako odesłania do zewnętrznej witryny. To doskonały sposób na wsparcie działań marketingowych właściwie w każdym typie e-booka, o którym mówiłam wyżej. Należy też pamiętać, że linki nie muszą pojawiać się w postaci tekstu, ale także zdjęć, bądź grafik. Można na przykład umieścić link do swojej witryny w logo znajdującym się na okładce.
Wśród najważniejszych elementów potrzebnych do składu ebooka można wymienić: okładkę, tekst w pliku otwartym typu Word, zdjęcia, bądź też grafiki, informację o docelowym formacie, jak i wszelkie linki oraz informacje o hiperłączach.
Decydując się na zatrudnienie agencji, bądź grafika do składu ebooka należy zwrócić uwagę na to, co dokładnie potrzebujesz, żeby zostało wykonane na rzecz tego projektu. Jeżeli jedyne czego potrzebujesz, to skład graficzny Twojego ebooka i masz już wszystkie gotowe do niego elementy, to zatrudnienie grafika-freelancera będzie najprawdopodobniej najtańsze. Należy jednak uważać, żeby znaleźć kogoś z doświadczeniem w składzie, kto zna się na zasadach związanych z układem tekstu oraz czytelnością treści pod kątem celów biznesowych.
Jeżeli potrzebujesz szerszego wsparcia, to najprawdopodobniej agencja będzie lepszym wyborem. Zajmie się ona bowiem nie tylko samym składem graficznym. Podejmie się też redakcji, korekty, a nawet wręcz napisania tekstu od zera czy analizy danych lub zewnętrznych źródeł. Agencja będzie też w stanie pomóc Ci w uczynieniu treści jak najbardziej praktycznymi, aby ułatwić Ci realizację celów biznesowych.
Należy też zwrócić uwagę na poziom skomplikowania projektu. W przypadku długich, ciągnących się miesiącami, wieloetapowych i złożonych projektów zwykły grafik specjalizujący się w samym składzie może nie udźwignąć obciążenia związanego z takim zadaniem. Wynika to nie z braku profesjonalizmu, a najzwyczajniej z tego, że projekt może wykraczać poza kompetencje jednej osoby. Widzimy, że często dzieje się tak w przypadku raportów eksperckich lub rozbudowanych e-booków – zarówno tych płatnych, jak i bezpłatnych.
W takim wypadku lepiej jest zdecydować się na zatrudnienie agencji. Jest ona w stanie z łatwością rozłożyć zadanie na różne etapy i osoby. Dzięki temu zminimalizuje prawdopodobieństwo błędów lub przesunięć w terminach.
Czas i cena składu ebooka w dużej mierze wynika z tego, jak bardzo jest on obszerną publikacją. Dużo też zależy od nakładu pracy i obszerności dostarczonych materiałów do opracowania. Na cenę mogą wpłynąć takie kwestie jak:
Przykładowa wycena projektu 20-stronicowej publikacji na podstawie stawek godzinowych
Stawka godzinowa | Czas pracy | Cena | |
Skład graficzny ebooka, w tym wykonanie kilku dodatkowych infografik i ikon | 300 PLN/h | 12h | 3600 PLN |
Redakcja tekstu | 300 PLN/h | 3h | 900 PLN |
Zarządzanie projektem | 300 PLN/h | 3h | 900 PLN |
Łącznie | 17h | 5 400 PLN |
Skład e-booka cena dla około 100-stronicowego raportu dwujęzycznego na stałej stawce
Cena | |
Wypracowanie motywów przewodnich i makiety rozdziałów | 4 500 PLN |
Skład graficzny | 12 000 PLN |
Zmiana wersji językowej | 5 000 PLN |
Opracowanie tekstu, redakcja i korekta | 15 000 PLN |
Zarządzanie projektem | 5 000 PLN |
41 500 PLN |
Należy zwrócić uwagę na to, że nawet, jeżeli sam czas pracy może nie wydawać być zbyt długi, to z racji na przerwy związane z oczekiwaniem na feedback, czy też samym rozłożeniem projektu w czasie realizacja ebooka może trwać tygodniami, lub nawet miesiącami przy kilkudziesięciostronicowych wydaniach. W przypadku publikacji 30-stronicowej należy liczyć 1-2 miesiące. Natomiast w przypadku przygotowania i składu około 100-stronicowego raportu nawet ponad pół roku.
Głównymi powodami, dla których nie warto zajmować się samodzielnie stworzeniem ebooka – nawet jeśli masz w zespole specjalistów od marketingu – jest oszczędność czasu i jakość końcowego projektu. Jeśli chcesz, aby Twoja marka się wyróżniała i była spójna, potrzebujesz do takiego zadania wszechstronnych kompetencji oraz dyspozycyjnych specjalistów. W innym wypadku efekt będzie prawdopodobnie dużo gorszy niż realny potencjał Twojego pomysłu. Jeśli potrzebujesz w tym zakresie wsparcia, napisz do nas.
Zamawianie projektu graficznego online w agencji może być bardzo stresujące. Zwłaszcza, gdy nie robiło się tego wcześniej. Pojawiają si...
Księga identyfikacji wizualnej jest jednym z podstawowych elementów dobrze zarządzanej marki i powstaje jako efekt strategicznie trakto...
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że stworzenie grafiki do social mediów jest łatwym zadaniem. Masz do tego mnóstwo gotowców. Jedn...