Animacje reklamowe to nie tylko „ruchome grafiki”, a skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi, wyróżnienie się wśród konkurencji i przekazanie informacji w prosty i czytelny sposób. Ich obecność może zadecydować, czy użytkownik zatrzyma uwagę na Twojej reklamie, czy też zniknie ona w oceanie treści na jego tablicy. W tym artykule dowiesz się, co możesz zyskać dzięki animacji i kiedy warto w nią zainwestować.
Animacja reklamowa to ruchoma forma reklamy wizualnej, która może zostać wykorzystana do promowania Twojej marki, nowego produktu lub usługi. Najczęściej wykorzystuje się ją w reklamie online, czy w social mediach lub na płatnych bannerach.
Jej głównym celem jest:
Co najważniejsze – animacja nie musi być skomplikowana. Nawet proste ruchy, takie jak przesuwające się tło, migająca ikona czy płynnie wjeżdżający tekst, mogą znacząco zwiększyć skuteczność komunikatu. Dla wielu marek z sektora MŚP taka przemyślana animacja reklamowa będzie wystarczająca.
Kupując animację, warto wiedzieć, że animacja reklamowa 2D lub 3D to nie to samo, co tradycyjna animacja poklatkowa wykonana za pomocą specjalnego oprogramowania (Adobe After Effects, Adobe Animate, Blender, itp.). Animacja poklatkowa to bardzo czasochłonna forma animacji, w której każda klatka jest rysowana osobno w celu stworzenia iluzji ruchu przy szybkim wyświetlaniu. Chociaż bardzo artystyczna, jest ona niezwykle drogim i czasochłonnym przedsięwzięciem. Przykładem takiej animacji mogą być wszelkie stare bajki Disneya.
Animacje cyfrowe są szybsze oraz tańsze w wykonaniu i dają większe możliwości edycji, efektów i automatyzacji wszelkich ruchów. Dlatego to właśnie na takich animacjach skupiamy się w marketingu.
Obecnie jednym z najgorętszych tematów w marketingu jest to, co możemy oddać w ręce sztucznej inteligencji – jedną z takich rzeczy jest też właśnie kwestia tworzenia animacji. Jeszcze niedawno do przygotowania bardziej skomplikowanego projektu potrzebny był cały zespół składający się między innymi z grafików i copywriterów. Dziś AI potrafi zautomatyzować lub uprościć większość tych procesów – od tworzenie tła i elementów wizualnych, aż po dopasowanie ruchu obiektów czy ścieżki dźwiękowej.
Dla Ciebie oznacza to nie tylko redukcję kosztów, ale też dostęp do rozwiązań, które do tej pory były zarezerwowane głównie dla dużych marek z ogromnym budżetem marketingowym.
Należy jednak uważać, bo chociaż możliwości są ogromne, to modele AI nadal nie są w stanie w pełni zastąpić pracy człowieka. Popełniają błędy – tworzą nienaturalne ruchy i często wyglądają „plastikowo” lub „sztucznie”. Nadal niezwykle istotnym elementem jest również autorski scenariusz i dobrze przygotowane prompty.
Oczywiście nie można zapomnieć o prawach autorskich, licencji i prawach autorskich majątkowych. Sztuczna inteligencja nie jest twórcą w rozumieniu przepisów, dlatego udział człowieka jest niezbędny. Najlepszym rozwiązaniem jest więc nadal współpracować z doświadczoną agencją, która potrafi wykorzystać AI w celu przyśpieszenia i obniżenia kosztów produkcji. Tam, gdzie algorytm zawiedzie, doświadczony animator poprawi i zapewni profesjonalne efekty.
Choć animacja jest stosunkowo łatwa do edycji, jej przygotowanie wymaga więcej czasu niż stworzenie grafiki statycznej, ale mniej niż produkcja wideo z udziałem aktorów. Oczywiście można też korzystać z gotowych klipów ze stocków. Jednak ich zasoby są ograniczone, często powtarzalne i pozbawione indywidualnego charakteru Twojej marki.
Animowane filmy reklamowe pozwalają nie tylko na większą elastyczność i oryginalność względem materiałów stockowych, ale można je też z łatwością dopasować do identyfikacji wizualnej Twojej marki. Tworząc animację od podstaw, to Ty decydujesz, jak ma ona wyglądać – o jej tonie, kolorystyce i ogólnym stylu.
Rodzaj reklamy | Statyczna | Animacja | Spot wideo |
Forma | obraz, grafika, zdjęcie | ruchome grafiki, tekst, czasem także audio | film z udziałem ludzi, z dźwiękiem, też z dodatkowymi animacjami |
Czas produkcji | niski | średni-wysoki | wysoki |
Koszt | niski | średni | wysoki |
Elastyczność edycji | bardzo wysoka | wysoka | niska |
Decydując się na zamówienie animacji reklamowej, jak przy każdej innej usłudze warto dobrze przemyśleć, komu chcesz to zadanie zlecić. Oczywiście najprostsze animacje da się stworzyć np. w Canvie, ale pomińmy ją na ten moment z kilku powodów. Po pierwsze, żeby pobrać gotową animację, trzeba mieć konto premium. Po drugie, są to bardzo proste, powtarzalne szablony, niedostosowane do identyfikacji charakteru Twojej marki.
Jak zawsze najbardziej budżetową opcją jest freelancer. Warto jednak wcześniej zrobić porządny research, sprawdzić portfolio, opinie i jasno określić, co ma być wykonane. Animator nie jest specjalistą od marketingu i samo hasło „zrób mi animację” nie pomoże. Musisz mu dostarczyć takie rzeczy jak tekst, pomysł oraz koncepcję – animator jest specjalistą od komunikacji wizualnej, nie od strategii marketingowej.
W przypadku ograniczonego budżetu lepiej jest więc raczej pozostać przy reklamach statycznych. Natomiast animację zostawić na moment, gdy Twoja marka się bardziej rozwinie. Na profesjonalną animacje też przyjdzie czas na późniejszym etapie rozwoju komunikacji i identyfikacji wizualnej Twojej marki.
Jeżeli masz większy budżet i solidniejsze wyzwanie, to wybór może być pomiędzy strategiczną agencją a studiem animacji.
Istnieje wiele powodów, dla których możesz chcieć wprowadzić animację do identyfikacji Twojej marki. Jednym z głównych jest to, że animacja pozwoli ci się wyróżnić się na tle konkurencji. Ruch przyciąga uwagę – szczególnie w mediach społecznościowych, gdzie użytkownicy scrollują treści „po łebkach” i rzadko zaglądają do opisów.
Animacje reklamowe nie tylko są świetnym sposobem na przekazanie większej ilości informacji niż w przypadku statycznych grafik. Są także o wiele bardziej angażujące. Jest to idealna forma reklamy w dzisiejszych czasach, gdy wideo może działać zdecydowanie lepiej niż zwykłe grafiki.
Sprawdzi się też szczególnie dobrze, jeśli Twoja marka działa na Instagramie, Facebooku czy LinkedInie, a jednocześnie nie planujesz samodzielnie nagrywać rolek z udziałem pracowników (lub szukasz jakiegoś „przerywnika”). Animacja jest świetnym sposobem na tworzenie materiałów wideo bez konieczności stawania przed kamerą.
Na dłuższą metę, jeśli zdecydujesz się na zbudowanie własnej bazy animacji, możesz zaoszczędzić pieniądze i czas na tworzenie kolejnych kreacji. Pamiętaj jednak, że nie możesz w nieskończoność używać tych samych szablonów. Grafiki i animacje powinny się od siebie różnić, żeby algorytm traktował je jako unikalne materiały.
Jeżeli poszukujesz kogoś, kto zajmie się kompleksową obsługą Twojej marki, w tym przygotowywaniem animacji reklamowych w pakietach kilku plików lub w formie abonamentowej współpracy jako zewnętrzny dział marketingu, napisz do nas i pomożemy Ci dopasować treści do Twoich celów.
Pierwsze wrażenie może zdecydować o decyzji zakupowej i odbiorze marki – zwłaszcza, gdy klient nie ma szansy fizycznie dotknąć produktu...
Logo ma nie tylko ładnie wyglądać, ale też być funkcjonalne. Jest to fundament komunikacji marki, który wpływa na jej rozpoznawalność. ...
Projektowanie stron www to proces, który może znacząco wpłynąć na odbiór marki, skuteczność działań marketingowych oraz doświadczenia u...