Wybierz naszą książkę na prezent pod choinkę. W 2024 roku osiągnij więcej w obszarze marketingu z „Mikromarką”!
Chociaż na sile zyskują multimedialne narzędzia marketingu treści takie jak wideo czy podcasty, Google nadal bardzo lubi tekst pisany. Jeśli w Twoim biznesie pozycja w wyszukiwarce lub edukacja klientów mają znaczenie, nadal możesz z powodzeniem postawić na blog firmowy. Zobacz, jakie efekty przynosi to w naszym przypadku.
W poniższej tabeli zobaczysz, jak dwuletnie prowadzenie bloga Blend PR z częstotliwością jednego wpisu miesięcznie przełożyło się na konkretny efekt biznesowy – czyli nowych, wartościowych klientów. Dane w tabeli są z grudnia 2019 i 2021 roku. Dla porównania dodam, że dzięki mojej marce osobistej zdobyliśmy 53% klientów, a dzięki rekomendacjom 27% klientów.
kategoria | 2019 | 2021 |
---|---|---|
Liczba artykułów ogółem | 15 | 40 |
Liczba użytkowników strony www miesięcznie | 1200 | 3000 |
Liczba kliknięć z Google miesięcznie | 58 | 1400 |
Klienci z bloga | 0 | 20% |
Blog firmowy Blend PR nie jest serwisem przyciągającym setki tysięcy stałych czytelników. Nie ma on nic wspólnego z blogami influencerów. To mała platforma z pogłębionymi, ale dość rzadko publikowanymi wpisami. Już około 20 unikatowych tekstów wystarczyło nam jednak, aby zdobywać nowych klientów. Pierwsze efekty zobaczyłam po roku prowadzenia bloga. Zlecenia dzięki niemu pozyskane są w naszym przypadku warte w 50% kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy złotych. Nawet niewielki ruch na stronie (taki jak u nas) może dawać konkretne zyski!
Chcę Cię tym samym zachęcić do wystartowania z blogiem, nawet jeśli nie masz możliwości publikacji jednego mitycznego wpisu w tygodniu! W prowadzeniu bloga są ważniejsze rzeczy niż liczba tekstów. Poza tym prawdopodobnie tylko część artykułów trafi do TOP 10 Google, dlatego nawet kilka skrupulatnie przygotowanych wpisów może Ci pomóc w rozwoju firmy. Oczywiście docelowo im więcej masz treści, tym lepiej, ale na starcie skoncentruj się bardziej na koncepcji całego bloga, nie liczbie pojedynczych publikacji.
W całym procesie sprzedaży, blog jest tylko jednym elementem i może pełnić różne funkcje. W praktyce moim zdaniem przekłada się on na sprzedaż w trzech obszarach:
Blog jako forma marketingu przydaje się również na różnym etapie procesu zakupowego. Może zarówno wzbudzać zainteresowanie nowych osób, pomóc klientowi podjąć decyzję o wyborze Twojej oferty lub wzmocnić lojalność obecnych konsumentów. Kosztuje on przedsiębiorcę co prawda sporo pracy, ale korzyści są długofalowe i mogą napędzić sprzedaż bez aktywnego udziału handlowca. To według mnie najcenniejszy benefit tej formy promocji.
Moim zdaniem o sukcesie bloga firmowego decydują dwa czynniki:
Jak zrobić to w praktyce? Na początek możesz stworzyć listę tematów, które Twoim zdaniem są interesujące, a następnie zestawić je z oczekiwaniami odbiorców. Służy do tego przykładowo bezpłatny Google Key Planner, dzięki któremu zobaczysz orientacyjne zainteresowanie danym słowem kluczowym.
Hasło „blog firmowy”, dla którego przygotowałam ten tekst, jest wyszukiwane od 100 do 1 000 razy w miesiącu. W praktyce da nam to minimum kilkadziesiąt kliknięć w każdym miesiącu (jeśli trafimy na pierwszą stronę w wyszukiwarce).
Kolejno proponuję Ci przeczytać konkurencyjne teksty na ten sam temat i zastanowić się, co możesz do tej dyskusji dodać od siebie. Nie musi to być oczywiście żadna kontrowersyjna polemika. Czasem wystarczy opracować ten sam temat dużo dostępniejszym językiem lub zebrać różnorodne wątki w ramach jednej publikacji.
Warto w tym wszystkim zwrócić uwagę, aby Twój blog naturalnie wpisywał się w oczekiwania odbiorców, ale również Twoje własne.
Wybieraj zatem słowa i tematy, gdzie masz szansę na zrealizowanie celów wizerunkowych i sprzedażowych firmy.
W przypadku Blend PR kategorie wpisów na blogu są bezpośrednim odwzorowaniem świadczonych usług – kontekst biznesowy jest zatem bardzo czytelny. Taka struktura ułatwia też w praktyce selekcję tematów.
Spełnienie dwóch powyższych wymogów nie musi oczywiście od razu oznaczać sukcesu. Poza oklepanymi tekstami i brakiem zrozumienia potrzeb odbiorcy przed przedsiębiorcami stoją jeszcze dodatkowe wyzwania:
Dopiero połączenie wszystkich tych elementów pozwoli Ci stworzyć blog firmowy, który naprawdę odróżni się od konkurencji i będzie miał szansę przebić się w gąszczu marnej jakości treści. Dla nas zwrotną chwilą było stworzenie nowej strony www (tutaj znajdziesz wpis o etapach budowania skutecznej witryny). To wyniki pół roku po jej uruchomieniu.
kategoria | wynik |
---|---|
Wyszukiwanie w Google | +60% od startu nowej strony |
Liczba wejść z Google | 900 miesięcznie |
Prędkość ładowania strony | 90/100 w Google Speed Test |
Artykuły w TOP10 Google | 45% tekstów |
Jak widzisz, dochodowy blog to konstelacja różnych czynników. Część z nich jest od Ciebie zależna, jak wybór słowa kluczowego, poznanie potrzeb odbiorców czy prezentacja sylwetek autorów. Są również takie, na które masz bardzo ograniczony wpływ. Nikt nie da Ci gwarancji, że Twój tekst (nawet świetnie zoptymalizowany) trafi na pierwszą stronę Google. Jeśli korzystasz z gotowego motywu WordPressa, również masz niepełne pole manewru w zakresie kształtu strony.
Na pewno jednak praca z klientami i marketing mojej własnej firmy wielokrotnie pokazały mi, że jeden świetnie wypozycjonowany artykuł może zwiększać obroty firmy. Najlepiej jednak ta forma promocji działa w skali – im więcej masz ciekawych tekstów, tym większa szansa na znalezienie Cię w sieci.
Choć blog to wymagające narzędzie komunikacji, z czasem może on pełnić funkcję cennego magnesu przyciągającego nowych klientów. Co ważne, treściami stworzonymi miesiące czy lata wcześniej. Jego prowadzenie to zatem inwestycja, nie pusty koszt.
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Jeśli chcesz rozwijać markę, musisz mieć choćby wstępny pomysł na kierunek, w którym zaczniesz podążać. W tym artykule znajdziesz 5 pom...
Chcesz rozwijać marketing swojej firmy, ale nie masz na pokładzie wewnętrznych specjalistów lub wręcz nie chcesz ich zatrudniać? Zewnęt...
Co oznacza w praktyce pytanie, jak stworzyć newsletter? Jakie elementy powinien on zawierać? O czym nie możesz zapomnieć? Jeśli myślisz...