Sprawdź naszą książkę o marketingu MŚP. Stwórz wpływową, estetyczną i dochodową markę z „Mikromarką”!
Budowa stron www to duży projekt i spore wyzwanie. Zwykle trwa ono 6-9 miesięcy, dlatego wymaga wyjątkowo sprawnej organizacji pracy. Jeśli szukasz informacji, jak zarządzić wdrożeniem nowej strony www lub chcesz zobaczyć, co w praktyce wchodzi w skład wyceny witryny internetowej, to tekst dla Ciebie!
Budowa stron www ma zasadniczo trzy kluczowe etapy, których nie można pominąć. To kolejno: zbudowanie układu treści, design graficzny oraz kodowanie. Zmiana kolejności tych działań lub pominięcie któregokolwiek z nich zwykle kończy się stratą – czasu, nerwów i pieniędzy. Zrozumienie procesu powstawania strony przez wszystkie strony projektu (zarówno klienta, jak i agencję czy programistę) ułatwia jej powstanie. Do tego właśnie ma przyczynić się ten artykuł.
To niedoceniany, ale najważniejszy moment procesu – i to zarówno z perspektywy kupującego, jak i realizującego zlecenie. Zanim strona zacznie się w jakikolwiek sposób materializować w formie projektu graficznego, najpierw powinna zostać rozpisana na bloki w formie mapy myśli.
Może to nie jest najlepsza wiadomość, ale nawet do zrobienia wyłącznie rzetelnej wyceny, warto wiedzieć o nowej stronie całkiem sporo.
Jakie decyzje musisz podjąć jako klient na tym etapie?
Dobra agencja pomoże Ci podjąć te wszystkie decyzje jeszcze przed wdrożeniem strony lub zarekomenduje wysokość dodatkowego budżetu (z naszego doświadczenia właściwie zawsze się on przydaje).
Dodatkowo dużo łatwiej jest zrobić ten pierwszy krok, kiedy Twoja marka jest już przygotowana do komunikacji. Oznacza to, że masz gotową strategię marki oraz identyfikację wizualną. Znacząco przyspiesza to uruchomienie strony, bo nie zastanawiasz się, jak i komu marka ma się zaprezentować. Skupiasz się wyłącznie na optymalnym wykorzystaniu witryny jako kolejnego narzędzia realizującego cele wizerunkowe i sprzedażowe.
Do zamapowanej witryny kolejno przygotowuje się copywriting, który wstępnie definiuje nam również kształt poszczególnych bloków na stronie.
Jako klient zwróć uwagę, że nie każda agencja weźmie na siebie odpowiedzialność za ten etap. Możesz spotkać się z oczekiwaniem ze strony firmy realizującej, że copywriting i układ treści dostarczysz we własnym zakresie. Jeśli masz na to zasoby (kompetencje, czas), to jest to także akceptowalne rozwiązanie.
W zakresie wyglądu (a po części też funkcjonalności) strony masz dwa rozwiązania: możesz wykorzystać gotowy motyw graficzny (np. dla systemu do zarządzania treścią Wordpress) lub zdecydować się na dedykowany dla Twojej marki design. Różnicę poza względami wizualnymi oczywiście, zobaczysz w cenie i czasie wdrożenia. Projekt spersonalizowany jest dłuższy i droższy. Dlaczego mimo wszystko warto się na niego zdecydować?
Nie oznacza to, że gotowce nie znajdują zastosowania w praktyce. Na przykład, jeśli chcesz wystartować z blogiem dla wzmocnienia marki osobistej, a nie masz pewności, czy to w ogóle zajęcie dla Ciebie, to rozwiązanie dla Ciebie. Jest szybkie i niskobudżetowe, a tym samym od razu możesz przejść do działania. Gotowe motywy świetnie nadają się do testowania pomysłów.
Wydawałoby się, że jest już z górki. Programista odwzorowuje projekt graficzny (w przypadku dedykowanego desingu) i sprawa załatwiona! W praktyce pojawiają się teraz dwa zupełnie nowe elementy, nad którymi trzeba zapanować.
Po pierwsze projekty od grafika mają charaktery statyczny. Nie widać na nich animacji, sposobu pojawiania się poszczególnych bloków czy ruchu elementów specjalnych. Narzędzia do budowania stron www pozwalają częściowo pokazać te elementy (my korzystamy z Figmy), ale mimo wszystko pełen efekt zobaczysz dopiero po zakodowaniu.
Po drugie grafik nie przygotowuje strony www we wszystkich rozdzielczościach ekranów stacjonarnych i mobilnych. Przykładowo my przygotowujemy cały projekt w jednej rozdzielczości ekranu laptopa, a do tego jako wzór tworzymy jedną zakładkę na telefon. To programista skaluje te widoki, czyli czyni stronę responsywną. Wiele się tu zmienia: wielkość fontów, logo w menu, ikon, szerokość marginesów, itd.
Jeśli zależy Ci nie tylko na funkcjonalności, ale także na wyglądzie strony www, musisz w tym momencie dopilnować szczegółów.
To, że na Twoim monitorze dana zakładka wygląda świetnie, nie oznacza, że na innych ekranach wyświetla się tak samo dobrze. W praktyce te różnice mogą Cię zaskoczyć. Tu ponownie przyda się agencja, która potrafi zarządzać takim projektem i weźmie na siebie odpowiedzialność za kontakt z zespołem technicznym.
Wdrożenie strony www to naprawdę rozbudowany i czasochłonny projekt. My zwykle realizujemy go od 6 do 9 miesięcy. Koszty strony, która ma około 15 zakładek wahają się u nas od 35 do 50 tys. netto. Zwykle strona jest jednym z większych wydatków marketingowych. Dlatego warto wygospodarować na jej stworzenie obszerną przestrzeń w swoim kalendarzu i budżecie – na planowanie, design i kodowanie.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Jeśli jako klient zamawiasz projekt ulotki reklamowej, nie popełniaj jednego z najczęstszych błędów. Mianowicie nie oceniaj materiału p...
Jako landing page możemy określić samodzielną stronę lądowania. Czyli taki adres strony WWW, który pozwala użytkownikowi wykonać oczeki...
Myślisz o aktualizacji swojego brandu? Chcesz, aby lepiej pasował on do Twojego obecnego potencjału? Czujesz, że koncepcje kreatywne wp...