Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Prowadzisz mikro lub małą firmę? Chcesz założyć start-up lub rozpocząć przygodę z własnym biznesem? Książki są tanimi i świetnymi pomocnikami, którzy pomogą Ci od początku podchodzić bardziej świadomie do ważnych zagadnień takich jak model biznesowy, grupa docelowa czy marka. Tylko z których warto skorzystać?
Na poniższej liście umieściłam książki o biznesie dla początkujących, które w pewnym stopniu pomogły mi po 5 latach działalności mojej firmy przebić szklany sufit finansowy i osiągnąć aż o 46% wyższy przychód w kolejnym roku. Skupiałam się na tytułach, które opowiadają o biznesie bardziej jak o jednym organizmie niż tylko jednym jego elemencie (jak np. sprzedaż czy finanse). Oto moje topowe propozycje!
Tytuł | Największe zalety |
Verne Harnish “Scaling up” |
Gotowy przepis na skalowanie firmy, rzeczywiste dane i wzory dokumentów |
Jim Collins “Od dobrego do wielkiego” |
Wiarygodne dane, urealnione przykłady i historie bez nadmiernego optymizmu |
A. Osterwalder, Y. Pignuer „Tworzenie modeli biznesowych” |
Obrazowa prezentacja trudnych treści, szablon modelu biznesowego |
Michael E. Gerber „Mit przedsiębiorczości” |
Przełożenie myślenia o procesowaniu firmy z dużych korporacji na małe przedsiębiorstwa |
Magdalena Gajek „Mikromarka” |
Gotowa instrukcja budowania marki, checklista, 150 przykładów, dostosowana do MŚP |
Ta książka nie bez powodu jest światowym hitem. Jeśli Twoja mała firma utknęła w martwym punkcie lub chcesz od razu budować przedsiębiorstwo, które będzie można skalować, to lektura obowiązkowa. Autor pokazuje, w jaki sposób zająć się czterema obszarami organizacji: ludźmi, strategią, realizacją zadań oraz finansami.
Do każdego z nich dostaniesz gotowe, jednostronicowe plany działania, których wypełnienie pomoże Ci ułożyć sobie w głowie, co dalej. Ja nadal wracam wyrywkowo do tej publikacji.
Collins na podstawie własnych badań i porównań bardzo czytelnie pokazuje, że rozwój wpływowych firm dzieje się w sposób bardzo naturalny, wręcz niezauważalny. Kluczem jest po prostu wykonywanie codziennych zadań, a ich efekt będzie widoczny dopiero w dłuższym horyzoncie czasu.
Ja doceniłam w tej publikacji także opisywaną przez autora metodę jeża. Polega ona na połączeniu trzech elementów – tego, w czym (nie) możemy być najlepsi, co generuje materialne korzyści i co nas napędza i daje przyjemność. Wielkie przedsiębiorstwa przypominają jeża, bo wiedzą jedną ważna rzecz o sobie. Potem wystarczy się tego trzymać.
Nie lubisz czytać zbyt długich książek? Przemawia do Ciebie obrazkowy przekaz? Jeśli tak, „Tworzenie modeli biznesowych” jest dla Ciebie. To krótka, ale skondensowana książka do przeczytania w jeden weekend, a nawet dzień. Znajdziesz w niej 9 fundamentalnych elementów modelu biznesowego: segmenty klientów, propozycję wartości, kanały, relacje z klientami, strumienie przychodów, kluczowe zasoby, działania i partnerów oraz strukturę kosztów.
W publikacji opisane są również gotowe techniki poszukiwania tych składowych oraz wiele wypełnionych już szablonów, którymi możesz się zainspirować. Wartościowa jest nie tylko treść, ale też sam sposób jej prezentacji.
Nie ma chyba bardziej klasycznej książki o biznesie dla początkujących niż „Mit przedsiębiorczości”. Autor szuka odpowiedzi na pytanie, dlaczego większość małych firm upada i jak temu zapobiec? Odpowiedzią są procedury. I choć kojarzą się one bardzo nudno i korporacyjnie, to naprawdę ułatwiają zarządzanie firmą, w tym przede wszystkim delegowanie zadań. Wiem to z własnego doświadczenia, bo sami w Blend PR® rozwijamy się w tym duchu.
Dla mnie sporym minusem tej książki jest fakt, że jest ona mocno przegadana. Te same informacje dałoby się przekazać w zdecydowanie bardziej kondensowanej formie. Ale mimo wszystko uważam, że na start warto poświęcić chwilę i przebrnąć przez te niecałe 200 stron. Czyta się bardzo szybko.
Na koniec top listy chciałam Ci polecić moją własną książkę. Pisałam ją właśnie z myślą o osobach, które dopiero startują lub rozwijają mały biznes, a tym samym nie mają milionów na reklamę czy kilku agencji marketingowych do pomocy. Jeśli poza NIP-em chcesz mieć również sensownie prezentującą się markę, ta publikacja Ci w tym pomoże.
W książce opisałam swoje wnioski i metody wypracowane przez ponad dekadę współpracy z mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Pokażę Ci, że dochodowa, estetyczna i wpływowa marka to nie marzenie, a zadanie do wykonania. „Mikromarka” to instrukcja jego wykonania.
Zależało mi również, aby była to książka, do której wielokrotnie wrócisz. Dlatego każdy z rozdziałów podsumowałam w czytelny sposób, a na końcu znajdziesz checklistę. Pozwoli Ci ona samodzielnie zbadać, nad którymi elementami marki warto jeszcze popracować. Więcej dowiesz się na mikromarka.pl.
Jeśli znasz już wszystkie powyższe publikacje, mam dla Ciebie jeszcze zapasową listę. To książki o biznesie dla początkujących, które nadal dają sporo wartości, ale nie wpłynęły na mnie tak bardzo jak te powyższe.
Celowo w tym artykule nie zamieściłam książek opisujących historię znanych firm lub wspomnienia ich założycieli czy ważnych pracowników. Skupiałam się na takich publikacjach, które na początkowym etapie drogi dadzą Ci gotowe scenariusze, wzory, ćwiczenia. Na tym etapie to według mnie ważniejsze niż inspirujące historię milionerów. Mam nadzieję, że skorzystasz z tej listy.
Miłej lektury i powodzenia w rozwoju firmy!
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
To oczywiste - przedsiębiorstwa z sektora MŚP wymagają innej komunikacji marketingowej niż korporacje. Jak jednak odnaleźć się jako wła...
Marketing wirusowy (lub viral marketing) oznacza działania reklamowe, których podstawą jest popularyzacja treści dzięki aktywności jej ...
Też masz wrażenie, że o marketingu mówi się dużo i często o tym samym? Masz kłopot ze znalezieniem tekstu, który naprawdę zainspiruje C...