Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Czy najpopularniejsze social media zostaną zepchnięte na margines przez wrastających nowicjuszy? Które portale władają obecnie światem? Jak zachowują się użytkownicy mediów społecznościowych? Oto odpowiedzi!
Według raportu „Digital 2023” na całym świecie jest obecnie 4,76 miliarda użytkowników mediów społecznościowych. Liczba ta wzrosła o 137 milionów (czyli ponad 3%) w ciągu ostatnich 12 miesięcy, do czego mogła przyczynić się także pandemia. Liczba użytkowników platform odpowiada obecnie około 60% całej światowej populacji, a to tylko jeden z dowodów ich siły – zarówno w wymiarze prywatnym, jak i czysto biznesowym.
Portalem TOP1 na świecie pod kątem aktywnych użytkowników nadal pozostaje Facebook. Zaraz za nim plasuje się YouTube. Trzecie miejsce przypada komunikatorowi WhatsApp. Chociaż intuicyjnie mogłoby wydawać się, że obecnie górują Instagram oraz Tik Tok, to dane mówią zupełnie co innego – zajmują one kolejno 4. i 6. miejsce.
Raport „Digital 2023” podaje, że typowy użytkownik mediów społecznościowych spędza w nich 2 godziny i 31 minut. Do najbardziej oddanych konsumentów należą Nigeryjczycy, którym korzystanie z portali i aplikacji zajmuje średnio ponad 4,5 godziny!
Jak sytuacja rysuje się w naszym kraju? Według raportu „Digital 2022: Poland” w Polsce najpopularniejsze medium społecznościowe to Facebook. Korzysta z niego ponad 88% internautów. Kolejno znajduje się komunikator Facebooka – Messenger z wynikiem ponad 79%. Zaraz za nimi plasują się Instagram – ponad 59%, WhatsApp – ponad 49% oraz Tik Tok – ponad 34%.
Powyższy raport notuje także, że co prawda Polska nie jest obecnie rekordzistą, jeśli chodzi o czas spędzony w social mediach, to jednak jest nam coraz bliżej do światowej czołówki. Dodatkowo, porównując dane z raportów, które udostępnione były w poprzednich latach, można zauważyć, że Polacy co roku spędzają średnio tyle samo czasu w mediach społecznościowych.
Wspomniana wcześniej publikacja „Digital 2023” podaje, że Polacy spędzają średnio około 2 godzin w ciągu dnia we wszystkich mediach społecznościowych. Najczęściej przeglądamy je na smartfonach. Badania wskazują, że ponad 53% osób korzysta z mediów społecznościowych w celu kontaktowania się z przyjaciółmi oraz rodziną.
Pod kątem dynamiki wzrostu w 2022 roku królował BeReal. Jest to francuska aplikacja, która powstała w 2020 roku. Jednak rynek opanowała dopiero 2 lata później. Fenomen BeReal polega na tym, że wysyła on powiadomienie w losowych momentach dnia. Aplikacja daje nam dokładnie 2 minuty na wykonanie zdjęcia z perspektyw dwóch aparatów – przedniego i tylnego. Obecnie z aplikacji korzysta ponad 75 milinów użytkowników z całego świata, ale ta liczba wciąż rośnie.
BeReal porównując do innych mediów społecznościowych, jest dobrym przykładem powiewu świeżości wśród tych aplikacji. Co jest w nim tak przyciągającego? Przede wszystkim to, że ukazuje naturalność i autentyczność użytkowników. Skupia się bardziej na faktycznym obrazie rzeczywistości niż wykreowanym pięknie. Kiedy przychodzi powiadomienie, mamy bardzo mało czasu na wykonanie zdjęcia. To ograniczenie czasowe ma zapobiec nadmiernemu pozowaniu. Dodatkowo, w aplikacji nie ma filtrów, upiększaczy ani zbędnych napisów.
Jeśli chodzi o najpopularniejsze social media, to kolejną wzrostową platformą jest Instagram. Nadal popularnością będą cieszyć się stories oraz rolki. Reels to nie tylko już osobny format, ale wszystkie filmy zamieszczane w aplikacji. Dodatkowo, InstaStories poprzez algorytm Instagram są traktowane priorytetowo. Obecnie Instagram także wraca do przeszłości Gadu-Gadu. Wprowadził niedawno funkcję – Notes, która może jeszcze nie być dostępna na wszystkich kontach. Jest to nic innego jak opisy/statusy na naszym profilu.
Cały czas także na podium popularności znajduje się Tik Tok. Jest on aplikacją numer 1, jeśli chodzi o czas spędzany w mediach społecznościowych w ciągu miesiąca. Użytkownicy Tik Toka poświęcają na niego dokładnie 23,5 godziny w miesiącu! Na ciągłą popularność aplikacji wpływa szybkie tempo rozwoju i nowe pojawiające się funkcje.
Zarówno Tik Tok, jak i Instagram czerpią inspiracje z BeReal. Na Tik Toku już możemy zauważyć funkcję – Tik Tok Now, która działa w identyczny sposób co BeReal. Z tą różnicą, że na wrzucenie zdjęcia mamy 3 minuty, jest to więc o minutę dłuższy czas. Natomiast w przypadku Instagrama testom podlega funkcja – Candid Stories. Polegać ona będzie dokładnie na tym samym co BeReal oraz Tik Tok Now.
Pomimo że Google jest najpopularniejszym narzędziem do wyszukiwania treści, to social media zaczynają stawać się jego nową wersją. Coraz częściej w obecnych czasach media społecznościowe służą nam do wyszukiwania informacji. Naturalnym stało się, że szukając restauracji czy miejsca na urlop prędzej wpiszemy to na Instagramie czy Tik Toku. Łatwiejsze i szybsze jest sprawdzenie tych informacji w social mediach niż przewijanie wyników w Google. Przez to też można zaobserwować tendencję spadkową w kontekście korzystania z tej wyszukiwarki. Według badania przeprowadzonego przez Google dla prawie 40% użytkowników w wieku 18-24 lata to media społecznościowe są podstawowym narzędziem wyszukiwania.
Kolejna możliwa zmiana to odważniejsze treści i zaangażowanie marek w kontrowersyjne tematy. Dla użytkowników prywatnych media społecznościowe już są miejscem manifestacji swoich poglądów politycznych czy społecznych. Mogą oni wywierać w tym zakresie także znaczniejszą presję na marki dotąd stawiające na bezpieczny przekaz biznesowy.
Influencer marketing oraz trend na influencerów nabrał tempa w przeciągu ostatniego roku. Przybierze on na sile jeszcze bardziej w najbliższych miesiącach. Wiążę się to z tym, że firmy chcą utrzymać, a nawet zwiększyć inwestycję w tą formę marketingu. Według badań 17% marketerów chce ją wdrożyć po raz pierwszy. Szczególną uwagę warto zwrócić w tym przypadku na nano- i mikroinfluencerów. Są to osoby mające mniejszą liczbę odbiorców, ale chętniej wchodzących w interakcje.
Już pandemia znacznie zmieniła podejście użytkowników oraz marek do mediów społecznościowych i wyretuszowanych zdjęć. To właśnie lockdown zwrócił uwagę na naturalność. Teraz dołącza do tego aplikacja BeReal. Skupia się ona na naturalnych zdjęciach, z życia codziennego. W końcu nie wiemy, w jakiej sytuacji przyjdzie powiadomienie. A brak filtrów czy specjalnych napisów dodatkowo podkreśla autentyczność.
Już teraz szacuje się, że większość treści online w przyszłości będą stanowić materiały wideo. Nie jest to zaskakujące, gdyż coraz więcej firm stosuje te treści jako narzędzie marketingowe. W 2023 roku uwaga głównie będzie skupiona na krótkich, pionowych materiałach wideo.
W 2023 roku coraz więcej użytkowników zakupów będzie dokonywać za pośrednictwem mediów społecznościowych. Całe związane z tym doświadczenie odbywać się będzie na danej platformie, co zwiększy komfort użytkowników. Facebook czy Instagram obecnie już są czymś więcej niż tylko medium społecznościowym. W 2023 roku e-commerce w social mediach będzie świetną opcją dla tych, którzy chcą poszerzyć swoją działalność. Media społecznościowe zapewniają, że usprawnią wszystkie procesy sprzedażowe tak, aby użytkownik nie musiał wychodzić z aplikacji, żeby dokonać zakupów oraz płatności.
Rzeczywistość wirtualna oraz rzeczywistość rozszerzona to trendy, którym warto poświęcić czas w 2023 roku. AR i VR zyskały bardzo duże zainteresowanie, a w najbliższym czasie będzie można obserwować ich znaczny rozwój w mediach społecznościowych. Technologie te będą używane nie tylko do tworzenia filtrów ulepszających treści wizualne, ale także do zwiększenia zaangażowania użytkowników czy zasięgów. W 2023 roku ogromną popularnością cieszyć będą się reklamy interaktywne, którym odbiorcy poświęcą więcej czasu oraz zwiększą szansę na interakcję. Co więcej, Instagram i Facebook już korzystają z AR, ale to dopiero początek, gdyż rzeczywistość wirtualna oraz rozszerzona to nasza przyszłość!
Kiedy zlecasz utworzenie strony internetowej swojej marki wiesz, że jest to kosztowny i długi proces. Największe wyzwanie nie stanowi j...
Gdy budujesz markę, trudno uciec od zadbania o teksty ją promujące. Copywriting możesz wykorzystać na wielu płaszczyznach reklamowych, ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...