Odbierz 6 lekcji o marketingu sektora MŚP. Zapisz się na bezpłatny kurs e-mailowy „Dochodowa mikromarka”!
W Polsce z Instagrama korzysta ponad 5 milionów użytkowników. Aplikacja może przyczynić się do zwiększenia popularności przede wszystkim biznesów stawiających na silny przekaz wizualny, np. branży beauty, wyposażenia wnętrz, florystyki czy turystyki. Skorzystaj z tego potencjału rozsądnie!
Jeśli masz już założone konto na Instagramie, kolejnym krokiem jest uzupełnienie wszystkich informacji, które zaprezentują odbiorcom Twoją markę. Czyli przede wszystkim bio, linki oraz zdjęcie profilowe. Kiedy Twoje konto jest łatwo identyfikowalne i w tym bazowym wymiarze spójne ze strategią marki, możesz przejść do bardziej operacyjnych zadań.
Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie, jak prowadzić konto na Instagramie (i to w sposób profesjonalny), sprawdź tych kilka praktycznych wskazówek!
To podstawowa zasada. Choć influencerzy są kołem napędowym Instagrama, nie wszystkie ich popularne i klikalne zachowania są odpowiednie dla marki. Osobiste historie, przerysowane zdjęcia, stories z wieloma „gadżetami” czy bardzo nieformalny kontakt to typowe elementy komunikacji prowadzonej przez influencerów, ale nie każda firma się w tym odnajdzie. Nie sugeruj się wyłącznie tym, co generuje duże zasięgi. Najpierw zastanów się, jak chcesz się zaprezentować. Czasem warto postawić na mniejszą liczbę followersów, ale lepiej dopasowanych stylem do marki.
Instagram to siła przekazu wizualnego. Jeśli wiesz, że nie masz zbyt wielu plików multimedialnych (i nie jesteś w stanie ich zorganizować w przyszłości), rozważ, czy w ogóle ta aplikacja to miejsce dla Ciebie. Lepiej nie zakładać konta, które już na starcie ma marny potencjał.
Twój profil powinien odpowiadać w 100% Twojej identyfikacji wizualnej. Korzystaj z fontów i kolorów pojawiających się także na innych materiałach, aby wzmocnić świadomość marki. Wcześniej zdecyduj również, jak chcesz uporządkować tablicę. W tym zakresie masz do wyboru tych kilka przykładowych taktyk:
Warto także stworzyć wzory stories, nie tylko aby zachować jednorodność, ale także ułatwić sobie pracę. Nie polecam nadmiernego korzystania na profilach firmowych z naklejek proponowanych przez samego Instagrama, bo ich użycie jest zbyt powszechne, a co za tym idzie mało oryginalne. Okładki dla wyróżnionych relacji również powinny być spójne i oddawać identyfikację marki (przykład aniakruk_jewellery powyżej).
Złota zasada – za pięknym obrazkiem musi zawsze stać przekaz spójny z Twoją strategią marketingową. Ważne, aby konto oddawało kluczowe wyróżniki marki, emocje z nią kojarzone oraz pokazywało przewagi rynkowe. Zastanów się, czy Twoją mocną stroną jest na przykład bardziej edukacja czy rozrywka?
Pamiętaj, że konto na Instagramie, to nie LinkedIn. Najczęściej Twoi pracownicy będą go traktować jako zupełnie prywatne narzędzie do rozwijania swoich pasji i komunikacji ze znajomymi. Nie każdy będzie zadowolony, kiedy oznaczysz go na fotce z firmowej imprezy integracyjnej.
Postaw raczej na promocję przez hashtagi o różnej popularności. Skalę ich wykorzystania zobaczysz po wpisaniu danego słowa w wyszukiwarkę. Aby trafić do jak największej liczby osób, ale jednocześnie zachować dużą „żywotność” posta, polecam zrobienie sobie listy 50-60 hashtagów, które będą pogrupowane według poniższego wzoru. Tę koncepcję wytłumaczę na przykładzie branży beauty.
Hashtagi popularne to te, które mają międzynarodowy zasięg i są zwykle anglojęzyczne. Ich wykorzystanie powoduje, że potencjał dotarcia do nowych obserwujących jest duży, ale także daje bardzo niewiele czasu na zauważenie posta (tych wpisów są po prostu olbrzymie liczby w każdej sekundzie). Kolejna grupa to tagi segmentujące. Warto tu wykorzystać słowa wprost nakierowujące na typ oferty – w naszym przypadku naturalne, wegańskie i ekologiczne kosmetyki. Tutaj ruch będzie mniejszy, ale odbiorcy lepiej dopasowani. Ostatni typ to hashtagi mało używane, czasem wręcz w znikomym zakresie. Nie trafi na nie zbyt wiele osób, ale jeśli już ktoś taki się znajdzie – masz szansę promować swoje treści nawet kilka miesięcy po ich publikacji.
Popularne | Standardowe | Mało używane |
---|---|---|
#cosmetics | #kosmetykinaturalne | #balsamdociałashea |
#beauty | #kosmetykiwegańskie | #olejdociała |
#natural | #ekokosmetyki | #olejowaniewłosów |
Koniecznie oznaczaj też produkty, jeśli prowadzisz sklep online. Aby to było możliwe, musisz połączyć firmowe konto na Instagramie z oficjalnym kontem na Facebooku. Następnie stwórz katalog produktów oraz przypnij go ponownie do Instagrama. Zgłoś dostawcy aplikacji chęć skorzystania z opcji zakupy i poczekaj na autoryzację. To dość wymagający proces, ale warto przez niego przejść, aby później w każdym poście móc odsyłać odbiorców do zakupu.
Instagram jest jednym z najsilniej interakcyjnych mediów społecznościowych. Użytkownicy chętnie zostawiają serduszka czy komentarze nie tylko na profilach prywatnych, ale także na kontach ulubionych marek. Zamiast czekać, warto wyjść z inicjatywą i też wpisać się w ten trend! Jak prowadzić konto na Instagramie? Angażować fanów przez zapoczątkowanie kontaktu! To znacząco wpływa na ich sympatię do brandu. Poza tym Instagram to kopalnia inspiracji – szukaj ich także na profilach swoich followersów.
Znasz już 5 profesjonalnych porad, jak prowadzić konto na Instagramie. Najważniejsze jest, aby Twój profil był indywidualnie dopasowany do tego, czego potrzebujesz i co chcesz przekazać. Pamiętaj, że zanim zaczniesz, dobrze jest zaplanować pierwsze publikacje. W końcu będąc regularnym przyzwyczaisz swoich odbiorców, że w danym dniu pojawi się nowy post od Twojej marki. Rozważ też, jakie typy postów chcesz publikować. Różnorodność postów pokaże, że Twoja marka nie jest monotematyczna.
Wiedząc już, jak prowadzić konto na Instagramie rozpocznij swoją przygodę z tym medium społecznościowym (o ile biznesowo będzie to dla Ciebie sensowne rozwiązanie).
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Obecnie, gdy możliwości marketingowe są bardzo duże, coraz trudniej jest zwrócić uwagę odbiorców na swoją firmę. Uwaga potencjalnych kl...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...