Od kilku lat rynek dóbr luksusowych w Polsce systematycznie rośnie. Potwierdzają to dane z raportów KPMG. Jakie produkty luksusowe najczęściej kupujemy? Które marki w oczach Polaków są dziś najbardziej luksusowe? Jak nasze upodobania rysują się na tle tendencji światowych?
Najstarsza definicja marki luksusowej to ta opracowana przez konsultantów McKinsey. Powołuje się na nią m.in. profesor Tomasz Sikora w książce „Zachowania nabywców dóbr luksusowych”. Według niej produkty marek luksusowych charakteryzują się przede wszystkim wyższymi cenami za określony poziom jakości funkcjonalnej. McKinsey wnioskuje, że marka luksusowa jest zatem niekorzystnym dla konsumenta stosunkiem jakości do ceny (te same funkcje są w stanie dostarczyć tańsze produkty). Dlaczego zatem decydujemy się na takie zakupy? Według respondentów KPMG Polacy widzą marki luksusowe przede wszystkim jako: prestiżowe (68%), jakościowe i niezawodne (66%) oraz estetyczne (63%).
Deloitte w publikacji „Rynek dóbr luksusowych 2020” wskazuje, że liderem w gronie 100 największych firm z sektora dóbr luksusowych pozostaje cały czas francuski koncern LVHM – Louis Vuitton Moet Hennessy. W jego skład wchodzi m.in. marka Louis Vuitton czy Marc Jacobs. Na drugim miejscu znajduje się również francuska spółka Kering SA – właściciel marek Gucci i Saint Laurent. Na podium wylądował także brand kosmetyczny Estee Lauder.
Jednak prestiżowe marki to nie tylko moda. W branży IT króluje Apple – wiodąca firma w rankingu Fortune Global 500. Do samochodowych marek luksusowych zaliczane są: Bentley, McLaren, Aston Martin, Lamborghini, Ferrari czy Rolls-Royce. Z mniej oczywistych brandów warto dodać Gaggenau, czyli producenta luksusowego sprzętu kuchennego. Jego właścicielem jest Grupa BSH, w skład której wchodzi także Bosch i Siemens.
Rynek samochodów luksusowych w Polsce jest wart około 16 mld złotych, co stawia go na pierwszym miejscu wśród marek luksusowych w naszym kraju. Wiodącą marką jest tu Bentley. Odzież czy akcesoria znajdują się zaraz za samochodami, jednak ich wartość jest zdecydowanie niższa – wynosi 3,1 mld złotych. Według raportu KPMG z 2019 roku najszybciej rozwijającą się gałęzią rynku są usługi SPA, hotelarstwo i alkohole.
Według badania przeprowadzonego przez Mobile & Digital Marketingu wynika, że najbardziej cenione przez Polaków marki luksusowe to:
Badanie pokazuje, że wśród polskich marek luksusowych znajdują się także brandy unikatowe, takie jak: PLON – ekskluzywna marka odzieżowa czy też KUO’S – luksusowe zabiegi SPA oraz kosmetyki. Co ważne, 50% badanych nie tylko kupuje, ale także inwestuje w brandy luksusowe – tu prym wiodą apartamenty i mieszkania.
Raport Bain & Company pokazuje, że pandemia koronawirusa w bardzo dużym stopniu dotknęła rynek dóbr luksusowych. Największy spadek odnotowała branża modowa (odzież, zegarki) oraz beauty. Wartość sprzedanych dóbr luksusowych w 2020 roku spadła o 23% w porównaniu do 2019 roku.
Przykładowo spadek sprzedaży przez pandemię oznajmiła Chanel. Marka jako jedna z najbardziej luksusowych nie prowadzi sprzedaży internetowej, która pomagała odbić się od dna sporej grupie przedsiębiorców podczas lockdownu. Natomiast dyrektor finansowy Chanel – Phillipe Blondiaux potwierdził, że po otwarciu salonów w Chinach sprzedaż wzrosła o ponad 100%. Pozostają więc one siłą napędową rynku towarów luksusowych. To pokazuje, że mimo kryzysu gospodarczego, wartość samych marek niekoniecznie musi spadać.
Kolejne wyzwania, jakie stoją przed markami luksusowymi to rosnąca świadomość ekologiczna oraz produkcja z poszanowaniem praw człowieka. W branży modowej ten temat jest szczególnie podnoszony z uwagi na niskie płace w krajach azjatyckich, gdzie szyje się ubrania najbardziej znanych firm. Coraz ważniejsza będzie również wrażliwość na indywidualne potrzeby konsumentów. O naszych prognozach dotyczących cech marki luksusowej przyszłości przeczytasz tutaj.
Wszystko wskazuje jednak na to, że stopniowo do 2023 roku rynek dóbr luksusowych ma szansę wrócić do swojego stanu sprzed pandemii. Według prognoz polski rynek dóbr luksusowych w 2024 roku może przekroczyć wartość 38 mld złotych, co będzie wzrostem o ponad 51% w stosunku do 2019 roku – ostatniego przed pandemią.