Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Produkt premium różni się od produktów marek ekonomicznych czy luksusowych. Chociaż wiele osób używa zamiennie nazewnictwa produkt premium i produkt luksusowy, to nie do końca są one jednakowe – zarówno w zakresie cech, jak i sposobu promocji. Dowiedz się, czym jest produkt premium i jak wygląda jego marketing, aby rozwinąć swoją firmę!
Samo określenie Twojej marki jako premium nie sprawi, że grupa docelowa w taki sposób będzie odbierała jej ofertę. Musisz spełnić w związku z tym określone kryteria. Produkt premium wyróżnia się przede wszystkim wysoką jakością materiałów, z jakich został stworzony. To właśnie między innymi odzwierciedla jego wyższa cena (w porównaniu do produktów marek ekonomicznych). Klient decydując się na produkt premium, za wyższą kwotę spodziewa się lepszej jakości, która pozwoli na to, aby dany przedmiot posłużył mu na lata.
To najbardziej podstawowe informacje w tej tematyce, przejdźmy do ich uszczegółowienia.
Produkt premium a produkt luksusowy to dwa różne typy produktów, które często należą do różnie pozycjonowanych marek. Nazewnictwo to jest stosowane w obiegowej terminologii zamiennie. Warto znać jednak różnice, żeby świadomie zdecydować komu i co chcemy prezentować w komunikacji marketingowej.
Produkt premium jest przede wszystkim dostępny dla większej liczby osób niż ten luksusowy. Zarówno jego cena, jak i liczba miejsc zakupu umożliwiają nabycie go szerszej grupie docelowej. Produkt luksusowy (choć dziś dużo dostępniejszy niż w przeszłości) nadal posiada solidną barierę w postaci ceny.
Przykład: Tommy Hilfiger oferujący produkty premium i Chanel oferująca produkty luksusowe. Tommy Hilfiger jako marka dostępny jest w wielu miejscach, zarówno stacjonarnie i online. Ceny jego produktów w zależności od kategorii wahają się, ale nadal jest to kwota ze środka stawki w kategorii odzieży. Z kolei Chanel jako marka luksusowa jest o wiele mniej dostępna (nie znajdziemy jej punktów sprzedaży w galeriach handlowych obok marki Tommy Hilfiger). Kultowe torebki tej marki należy także kupić w butiku (nie są dostępne online). Często także oczekiwanie na dany produkt jest wydłużone ze względu na jego ograniczoną dostępność.
W strategii marketingowej w podstawowym ujęciu korzysta się z modelu 4P, który obejmuje cenę (price), produkt (product), promocję (promotion) oraz dystrybucję (place). W przypadku strategii dla marek i produktów premium model ten warto rozszerzyć o kolejne elementy. Obrazuje to zaktualizowana metodologia 8P.
W skład modelu 8P wchodzą takie elementy jak:
Rozwinięty model 8P pozwala w uszczegółowiony sposób przyjrzeć się temu, czy nasz produkt rzeczywiście wszechstronnie może zostać zakwalifikowany jako premium. Wymusza on na właścicielach marek pytania daleko wykraczające tylko poza standardowe zapewnienie jakości. Przykładowo warto w tym kontekście zastanowić się czy:
My skupiamy się przede wszystkim na wykorzystaniu modelu 8P w kontekście produktu premium, który jest oczywiście uniwersalnym narzędziem. Dlatego też może być stosowany także w przypadku marek ekonomicznych czy luksusowych.
Kiedy posiadasz markę z produktami premium, musisz zadbać o działania marketingowe. Będą one reprezentacją tego, co kryje się za surowcami, ceną, funkcjonalnościami oraz ideą Twojej oferty.
W przypadku produktów premium przykładowe działania marketingowe, z których możesz skorzystać to:
Najważniejsze jednak w marketingu premium (tak jak w przypadku marketingu innych marek) jest spójność. Chodzi tutaj nie tylko o spójność pod kątem wizualnym, ale i pod kątem języka komunikacji oraz wszystkich kwestii merytorycznych.
Marki oferujące produkty premium bardziej skupiają się również na komunikacji BTL nastawionej na indywidualnego, wąsko targetowanego odbiorcę (w odróżnieniu do marek towarowych o komunikacji ATL – czyli przede wszystkim o szerokim zasięgu). Produkt premium ma swoją jasno określoną grupę konsumentów (wyznaczaną m.in. ceną) i stąd komunikacja powinna być również bardziej uszczegółowiona.
Warto zaznaczyć, że na produkty premium oddziałuje również zjawisko tzw. cichego luksusu. Oznacza ono, że odchodzimy w komunikacji marketingowej od wielkiego logo i „wykrzykiwania” nazwy marki na rzecz większej dyskrecji i minimalizmu. Osoba posiadająca produkt premium wie, że jest on wysokiej wartości, ale nie musi oświadczać tego całemu światu. Czuje przynależność do pewnego zamkniętego grona osób o wyższym statusie materialnym, ale nie potrzebuje afiszować brandingu, aby podkreślić własną tożsamość.
Pewnie zastanawiasz się, czy posiadając produkt premium potrzebujesz pomocy agencji? Odpowiedź na to pytanie brzmi tak, ale… Warto wybrać agencję, która ma w portfolio wiele projektów właśnie z sektora premium.
Agencja niemająca doświadczenia z takimi klientami, może na starcie zaproponować Ci standardowe działania takie jak wyprzedaż lub reklama w social mediach. W tym przypadku niekoniecznie muszą one pasować do ścieżki zakupowej Twojego klienta z zasobniejszym portfelem i innymi oczekiwaniami. Przy wyborze niewłaściwego partnera istnieje też ryzyko, że otrzymasz bardzo konwencjonalne materiały. Pasowałyby one właściwie do wszystkich innych marek premium z Twojej branży.
Dla nas w Blend PR® obsługa marek premium to podstawa działalności. Stąd po realizacji dziesiątek projektów widzimy, co ma szansę się sprawdzić i gdzie istnieją potencjalnie największe zagrożenia.
Jeśli posiadasz markę, której produkty są uznawane lub chcesz, aby były uznawane za premium musisz wiedzieć, jak je dobrze promować. Marketing produktów premium może wydawać się bardziej zaawansowany i trudniejszy do wykonania. Jednak z doświadczonymi specjalistami w tej dziedzinie jesteś w stanie go prowadzić z powodzeniem.
Jeśli chodzi o budowanie marki, to najczęściej występujące problemy widzę trzy. Pierwszy to brak przełożenia założeń biznesowych na mar...
Jakie produkty obecnie można nazwać luksusowymi? Jak wygląda rynek dóbr luksusowych w czasach wzrastającej inflacji i po pandemicznych ...
Od kilku lat rynek dóbr luksusowych w Polsce systematycznie rośnie. Potwierdzają to dane z raportów KPMG. Jakie produkty luksusowe najc...