Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
W tym artykule skupimy się na jednym rodzaju szkolenia marketingowego. Mianowicie wewnętrznym warsztatom, które firmy zlecają dla swojego zespołu jako dedykowane usługi. Nie mówimy tu o szkoleniach otwartych czy kursach online, na które może zapisać się dowolna osoba. Czytaj dalej, jeśli wahasz się, czy takie spotkanie byłoby dobrą inwestycją w Twoim przypadku.
Dedykowane szkolenia marketingowe dla firm mają jedną główną przewagę. Ich charakter jest bardziej dopasowany do problemu Twojej firmy. Oczywiście osoba, która będzie prowadziła szkolenie, na pewno skorzysta z już wcześniej przygotowanych i przetestowanych materiałów. Jednak przykłady czy tok dyskusji powinny być bliskie sytuacji zleceniodawcy. Na etapie oferty będziesz mieć również możliwość wpływu na program szkolenia. Tym samym zapłacisz za spotkanie, które dużo bardziej koncentruje się na Twojej marce niż na ogólnych problemach rynkowych czy marketingowych.
Według mnie wewnętrzne szkolenia marketingowe dla firm przydadzą się głównie w następujących sytuacjach:
Poniżej pokazuję wybrane scenariusze na kilku konkretnych przykładach z propozycją, które szkolenie poleciłabym w danej sytuacji. Są to opisy prawdziwych sytuacji klientów naszej agencji oraz warsztatów, które przeprowadziłam.
Problem: Prowadzisz już działania marketingowe, ale są one nieskuteczne. W praktyce nadal zarabiasz głównie na poleceniach i osobistych relacjach. Szukasz szkolenia, które pomoże Ci zdiagnozować, czego dalej próbować i co mogłoby sprawić, że zaczniesz pozyskiwać klientów bezpośrednio z rynku.
Tematyka szkolenia: Wyznaczanie wąskiej grupy docelowej
Zakres szkolenia: Ćwiczenia pozwalające posegmentować klientów oraz dopasować do nich komunikację marketingową (określenie problemów/zadań klientów, potencjalnej ścieżki zakupowej, propozycji wartości).
Efekt: Hipoteza w postaci 2-3 grup klientów, którym prawdopodobnie najbardziej przyda się Twoja oferta i których sytuację najlepiej znasz.
Problem: Masz zespół handlowy, który pracuje trochę w „starym stylu”. Czyli opowiada o wspaniałości oferty, nie słuchając, czego właściwie chcą potencjalnie klienci. Przed kolejnymi targami chcesz, aby rozmowy z odwiedzającymi stoisko były bardziej nastawione na słuchanie niż nachalne (i najczęściej nieskuteczne) reklamowanie produktów.
Tematyka szkolenia: Skuteczne rozmowy biznesowe
Zakres szkolenia: badanie potrzeb klientów, komunikacja interpersonalna, wykorzystanie materiałów marketingowych dostępnych na stoisku, ćwiczenia w postaci scenek.
Efekt: Zespół ma wiedzę popartą przykładami, jak badać potrzeby potencjalnego klienta i pozostać w rozmowie handlowej bardziej otwartym.
Problem: W sezonie konferencyjnym chcesz aktywować zespół techniczny do prezentacji w ramach pakietów sponsorskich i współprac przy konferencjach. Osoby te mają świetne doświadczenie i wiedzę, ale nie potrafią tej merytoryki przekazać w ciekawy sposób tak, aby wesprzeć sprzedaż.
Tematyka szkolenia: Wystąpienia publiczne od podstaw
Zakres szkolenia: składowe wystąpienia publicznego, metody zainteresowania słuchaczy, zachowanie na scenie, budowanie slajdów, krótkie wystąpienia przed publicznością, wideo case studies.
Efekt: Członkowie zespołu wiedzą, z jakich elementów budować ciekawe wystąpienie publiczne oraz jak przygotować się do wyjścia na scenę. Mają także realny obraz sytuacji, ile czasu i pracy potrzeba, aby sprostać temu zadaniu.
Problem: Chcesz mieć markę, która będzie bardziej charakterystyczna i wyróżniająca się na tle konkurencji. Teraz wyglądasz i mówisz dokładnie to samo, co inni uczestnicy rynku. Chcesz zbudować plan, jak osiągnąć ten efekt.
Tematyka szkolenia: Proces brandingowy krok po kroku
Zakres szkolenia: mini audyt marki w trakcie szkolenia, wybór elementów procesu brandingowego i dopasowanie ich do sytuacji firmy, zbudowanie planu na zmianę marki, case studies wyróżniających się marek.
Efekt: Masz wstępny plan z pomysłem na to, które elementy procesu brandingowego możesz wykonać samodzielnie, a co koniecznie musisz zlecić. Masz także wyobrażenie, z jakimi kosztami będzie wiązało się zbudowanie bardziej wyróżniającej się marki.
Wewnętrzne szkolenia są dość podstawową usługą i z mojego doświadczenia ich oczekiwany efekt bywa przeceniany przez przedsiębiorców. Dlatego szczególnie nie polecam inwestować w tę formę rozwoju marki, jeżeli:
Na zakończenie przygotowałam odpowiedzi na najczęściej zadawane mi pytania w kontekście zakupu szkoleń.
Ile kosztuje wewnętrzne szkolenie marketingowe? W Blend PR® cena szkolenia, które osobiście prowadzę rozpoczyna się od 7000 zł netto za całodniowy warsztat (około 6h pracy). Koszt zależy od stopnia personalizacji programu oraz lokalizacji siedziby klienta.
Czy prowadzicie szkolenia marketingowe online? Tak, jest opcja poprowadzenia szkolenia w formie wideokonferencji, ale wówczas są to dużo krótsze spotkania (maksymalnie 2-3h pracy) i z mojego doświadczenia mają one dużo mniej interakcyjny charakter. Jeśli chodzi o szkolenia dedykowane, zdecydowanie polecam inwestować przede wszystkim w spotkania na żywo, bo sprzyja to większemu skupieniu.
Czy do szkolenia musimy się przygotować? Najczęściej nie ma konieczności przygotowań, ale na pewno przed warsztatem konieczna będzie około 30-minutowa rozmowa, która pozwoli mi lepiej poznać sytuację firmy, zanim zacznę przygotowywać materiały.
Jeśli po przeczytaniu tego tekstu czujesz, że szkolenie marketingowe to coś dla Ciebie, napisz do nas i sprawdzimy, czy mamy pomysł, jak pomóc w Twojej sytuacji. Jeśli szkolenie nie będzie dobrym rozwiązaniem, powiemy Ci o tym już w pierwszej rozmowie.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Co jesteś w stanie osiągnąć, płacąc agencji marketingowej 3, 7 i 12 tys. zł miesięcznie? Od czego zależy koszt obsługi? Jaki minimalny ...
Agencja public relations odpowiada za wszystkie działania, które mają za zadanie tworzyć dobry wizerunek marki. Budowanie i utrzymywani...
Jeśli potrzebujesz partnera, który pomoże Ci w uporządkowaniu wizerunku, przeprowadzeniu rebrandingu lub wprowadzeniu nowej marki bądź ...