Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Na employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy, składają się aktywności kreujące wizerunek pracodawcy pierwszego wyboru. To obszar wspólny dla działów PR i HR. Wykorzystywane narzędzia promocji mają zatem szeroki zakres oraz wymagają zaangażowania specjalistów o różnym doświadczeniu czy kompetencjach. To jednak czasem nie wystarcza, dlaczego?
Według LinkedIn Business aż 75% osób poszukujących pracy przygląda się działaniom employer brandingowym zanim w ogóle wyśle CV. 52% kandydatów sprawdza stronę www i social media, aby dowiedzieć się więcej o potencjalnym pracodawcy. Dbałość o narzędzia komunikacji z myślą o budowaniu efektywnego zespołu to dziś konieczność, nie przejściowy trend.
Od czego zacząć budowanie wizerunku pracodawcy? Od zdefiniowania Employee Value Proposition (EVP), czyli unikatowego pakietu wartości, jakie reprezentuje oraz daje firma. EVP to pewna przestrzeń wspólna: pracowników, kandydatów i pracodawców. Z tego względu należy wykorzystać je wszechstronnie – w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
Employer branding wewnętrzny skierowany jest do aktualnych pracowników przedsiębiorstwa, natomiast employer branding zewnętrzny to komunikacja adresowana do kandydatów i potencjalnych współpracowników.
Budując ponadczasową i autentyczną wartość, o żadnej z tych grup nie można zapominać. Brzmi trywialnie, ale obserwując zapytania ofertowe, nagradzane kampanie employer brandingowe czy po prostu sposób funkcjonowania wielu firm, nadal widzę, że duży nacisk kładziony jest na rekrutacje i pozyskiwanie kandydatów. Podczas, gdy dobrze zaplanowany employer branding przyczynia się do zmniejszenia rotacji w zespole, a więc także ogranicza stratę czasu i pieniędzy na wdrożenie nowych osób. W tym artykule mówimy więcej o mierzalnych celach employer brandingu.
Dalej podajemy kilka pomysłów na konkretne działania wizerunkowe skierowane zarówno do pracowników, jak i kandydatów.
Employer branding wewnętrzny będzie wspieral budowę stabilnego, doinformowanego zespołu, który zmierza w tym samym kierunku. Wśród działań, które wpływają na pozytywny odbiór pracodawcy przez pracowników są:
Zewnętrzny employer branding ma za zadanie głównie budowanie pozytywnych skojarzeń i wizerunku wśród nowych kandydatów. Jako przykład możemy tu wymienić następujące działania:
W bardzo wielu przypadkach employer branding zakończy się fiaskiem, nawet jeśli w firmach popłyną na kampanie rekrutacyjne i komunikację wewnętrzną olbrzymie budżety. Czy w takich wypadkach problem tkwi w nieodpowiednio dobranej komunikacji? Nie zawsze.
Podstawą solidnej marki pracodawcy jest corporate culture, czyli kultura pracy w organizacji. Bez niej w zasadzie trudno w ogóle mówić o budowaniu EVP oraz później wykorzystaniu narzędzi komunikacji. Zanim cokolwiek z podręcznikowych podpowiedzi zrobisz w zakresie employer brandingu, zadaj sobie testowo następujące pytania:
Wymienione powyżej pytania wcale nie pochodzą bezpośrednio z obszaru HR i PR, od których zaczął się ten artykuł. Corporate culture to sprawa w dużej mierze menedżerów oraz efekt sposobu zarządzania.
Wizerunek pracodawcy jest zatem elementem strategicznego zarządzania i uzupełnieniem komunikacji.
Trudno budować wizerunek pracodawcy bez corporate culture oraz strategii marki. Ale nade wszystko bez szacunku do pracy innych osób, który wynika często z tego, jakimi menedżerami jesteśmy. Employer brandingu nie da się oderwać od psychologii i badania zachowań grupy. Właśnie dlatego na kluczową wartość wyrasta autentyczność. Marka pracodawcy musi oddawać prawdziwego ducha firmy, bo niespełnione obietnice pozostawiają zdecydowanie większy niesmak niż krótka, ale uczciwa oferta.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
LinkedIn to nie tylko serwis społecznościowy dla profesjonalistów - to jedna z najskuteczniejszych platform reklamowych dla marek dział...
Reklamy na Facebooku i Instagramie to potężne narzędzie marketingowe, ale tylko wtedy, gdy są dobrze skonfigurowane. Niestety, nawet sp...
Twoja firma właśnie planuje organizację własnego wydarzenia? Chcesz przyciągnąć jak największą grupę odbiorców, ale nie wiesz, jak do n...