Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Na employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy, składają się aktywności kreujące wizerunek pracodawcy pierwszego wyboru. To obszar wspólny dla działów PR i HR. Wykorzystywane narzędzia promocji mają zatem szeroki zakres oraz wymagają zaangażowania specjalistów o różnym doświadczeniu czy kompetencjach. To jednak czasem nie wystarcza, dlaczego?
Według LinkedIn Business aż 75% osób poszukujących pracy przygląda się działaniom employer brandingowym zanim w ogóle wyśle CV! 52% kandydatów sprawdza stronę www i social media, aby dowiedzieć się więcej o potencjalnym pracodawcy. Dbałość o narzędzia komunikacji z myślą o budowaniu efektywnego zespołu to dziś konieczność, nie przejściowy trend.
Od czego zacząć budowanie wizerunku pracodawcy? Od zdefiniowania Employee Value Proposition (EVP), czyli unikatowego pakietu wartości, jakie reprezentuje oraz daje firma. EVP to pewna przestrzeń wspólna: pracowników, kandydatów i pracodawców. Z tego względu należy wykorzystać je wszechstronnie – w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
Employer branding wewnętrzny skierowany jest do aktualnych pracowników przedsiębiorstwa, zewnętrzny natomiast to komunikacja adresowana do kandydatów i potencjalnych współpracowników. Budując ponadczasową i autentyczną wartość, o żadnej z tych grup nie można zapominać. Brzmi trywialnie, ale obserwując zapytania ofertowe, nagradzane kampanie employer brandingowe czy po prostu sposób funkcjonowania wielu firm, nadal widzę, że duży nacisk kładziony jest na rekrutacje i pozyskiwanie kandydatów. Podczas gdy dobrze zaplanowany employer branding przyczynia się do zmniejszenia rotacji w zespole, a więc także ogranicza stratę czasu i pieniędzy na wdrożenie nowych osób.
Chcesz dowiedzieć się więcej o krótkoterminowych i mierzalnych celach employer brandingu? Zobacz ten artykuł.
Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na konkretne działania wizerunkowe skierowane zarówno do pracowników, jak i kandydatów.
Employer branding wewnętrzny jest działaniami skierowanymi do pracowników firmy. Warto dbać o niego, aby w oczach pracowników firma posiadała jak najlepszy wizerunek. Wśród działań, które wpływają na pozytywny odbiór pracodawcy przez pracowników są:
Działania employer brandingu dzięki skierowaniu w stronę kandydatów pokażą firmę jako dobrego przyszłego pracodawcę. Wśród działań, które będą najważniejsze i najbardziej skuteczne są:
W bardzo wielu przypadkach employer branding zakończy się fiaskiem, nawet jeśli w firmach popłyną na kampanie rekrutacyjne i komunikację wewnętrzną olbrzymie budżety. Czy w takich wypadkach problem tkwi w nieodpowiednio dobranej komunikacji? Nie zawsze. Podstawą solidnej marki pracodawcy jest corporate culture, czyli kultura pracy w organizacji. Bez niej w zasadzie trudno w ogóle mówić o budowaniu EVP oraz później wykorzystaniu narzędzi komunikacji. Zanim cokolwiek z podręcznikowych podpowiedzi zrobisz w zakresie employer brandingu, zadaj sobie testowo następujące pytania:
Wymienione powyżej pytania wcale nie pochodzą bezpośrednio z obszaru HR i PR, od których zaczął się ten artykuł. I to właśnie stanowi klucz do sukcesu.
Employer branding jest elementem strategicznego zarządzania i uzupełnieniem komunikacji.
Trudno budować wizerunek pracodawcy bez corporate culture, strategii marki czy umiejętnego projektowania komunikacji. Ale nade wszystko bez szacunku do pracy innych osób, który wynika często z tego, jakimi ludźmi jesteśmy. Employer brandingu nie da się oderwać od psychologii i badania ludzkiej natury. Właśnie dlatego na kluczową wartość wyrasta autentyczność. Marka pracodawcy musi oddawać prawdziwego ducha firmy, bo niespełnione obietnice pozostawiają zdecydowanie większy niesmak niż krótka, ale uczciwa oferta.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Gdy budujesz markę, trudno uciec od zadbania o teksty ją promujące. Copywriting możesz wykorzystać na wielu płaszczyznach reklamowych, ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Obecnie, gdy możliwości marketingowe są bardzo duże, coraz trudniej jest zwrócić uwagę odbiorców na swoją firmę. Uwaga potencjalnych kl...