Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Tak naprawdę marketing w mediach społecznościowych polega w pierwszej kolejności na zarządzaniu treścią. Jeśli chcesz, aby Facebook, Instagram czy LinkedIn realizowały cele Twojej firmy, zacznij od uporządkowania tablicy. Dopiero później angażuj się w kampanie reklamowe.
Social media są często podstawą nowoczesnej komunikacji marki, a marketing w mediach społecznościowych charakteryzuje się niesłabnącą popularnością. Żeby jednak w pełni skorzystać z możliwości, jakie dają tego typu platformy, potrzebujemy planu. W tym artykule pokazujemy, jak robić social media marketing, aby zwiększyć swoje szanse na sukces.
Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania w social mediach, w pierwszej kolejności zdecyduj, jakie posiadasz zasoby do wykorzystania przy ich prowadzeniu. Komunikacja w mediach społecznościowych jest dość czaso- i kosztochłonnym procesem.
Jeśli masz mało czasu lub już dziś wiesz, że produkujesz mało treści, nie polecam zakładania kont na wszystkich platformach. Skup się na 1-2 najlepiej do Ciebie dopasowanych i tam postaraj się zgromadzić społeczność. Wówczas Twój marketing w mediach społecznościowych będzie efektywniejszy i zminimalizujesz ryzyko, że po fazie początkowego entuzjazmu, ostatecznie porzucisz profil.
Po drugie odpowiedz sobie na pytanie, do czego potrzebujesz tego typu kanałów komunikacji? Jeśli myślisz, że social media to maszynka do zarabiania, w praktyce możesz się mocno rozczarować. Wszystkie tego typu platformy są zależne od innych narzędzi komunikacji.
Do każdego z celów polecam także przyporządkować miernik liczbowy. Przykładowo, jeśli zależy Ci na edukacji, dobrym miernikiem będzie zasięg. Jeśli chcesz pozyskać nowych pracowników, efektywność możesz mierzyć liczbą wypełnionych formularzy. Ważne, aby mierniki nie były zbyt ogólne. Wzrost zatrudnienia lub wzrost sprzedaży to liczby pokazujące kondycję całej Twojej firmy, nie social mediów, o których tutaj mówimy.
W dalszej kolejności polecam zdecydować, co i jak często jesteś w stanie publikować. Każda firma będzie tu miała inną specyfikę. Jeśli zatrudniasz 100 osób i generujesz dużo wątków komunikacyjnych, być może optymalnie będzie postować raz dziennie. Jeżeli jednak pracujesz jako freelancer i dodatkowo jesteś mocno obłożony pracą na rzecz klientów, niewykluczone, że 1-2 posty w tygodniu wystarczą.
Dodatkowo promocja w social mediach warto, aby uwzględniała te dwie kwestie:
Jeśli chcesz, aby Twoje treści były lepiej zrozumiane i zyskały większy potencjał do wirusowego rozprzestrzeniania się – spróbuj kierować się moją regułą 5P. Pomoże Ci ona zarówno w zakresie contentu organicznego (bezpłatne posty), jak i kampanii reklamowych.
Moim zdaniem reklama to dopiero końcowy etap, jeśli chodzi o marketing w mediach społecznościowych. Dopiero kiedy choć wstępnie zyskasz spójny i przekonujący wygląd tablicy oraz zgromadzisz choćby niewielką społeczność, zacznij większe inwestycje finansowe. Przepalenie 10 tys. w jeden miesiąc, gdy nic nie zadziało się wcześniej, ani prawdopodobnie nie zadzieje się później nie jest dobrym pomysłem. Dzięki takiej kolejności zapewnisz sobie pozytywny odbiór marki przez nowych odbiorców, co w efekcie przełoży się na skuteczność reklamy.
Jeśli szukasz prostych i dostępnych narzędzi, które ułatwią Ci marketing w mediach społecznościowych, polecam w pierwszej kolejności Canvę (aplikacja do tworzenia grafik), Asanę (aplikacja do zarządzania kalendarzem, np. postów) oraz Buffera (aplikacja do automatyzacji publikacji postów).
Na koniec warto jeszcze dodać, że media społecznościowe są tylko narzędziem, czyli ostatnim etapem procesu komunikacji. W pierwszej kolejności postaw na strategię marki oraz praktyczną identyfikację wizualną. Dopiero mając bazę w postaci tych dwóch obszarów, zaopiekuj się konkretnymi kanałami komunikacji, w tym Facebookiem, LinkedInem czy Instagramem.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
LinkedIn to nie tylko serwis społecznościowy dla profesjonalistów - to jedna z najskuteczniejszych platform reklamowych dla marek dział...
Reklamy na Facebooku i Instagramie to potężne narzędzie marketingowe, ale tylko wtedy, gdy są dobrze skonfigurowane. Niestety, nawet sp...
Twoja firma właśnie planuje organizację własnego wydarzenia? Chcesz przyciągnąć jak największą grupę odbiorców, ale nie wiesz, jak do n...