Strategia komunikacji marki w 5 kluczowych krokach

Chociaż w dobie olbrzymiej konkurencji i przeładowania przekazem reklamowym strategia wydaje się koniecznością, w praktyce to zadanie jest jednym z najbardziej odpychanych i przedłużających się w czasie. Dlaczego? Bo każda sytuacja jest inna, a firmy porządkują komunikację na różnych etapach rozwoju. Pomagamy przejść przez ten proces!

1. Podejmij decyzje biznesowe

Niestety, strategia komunikacji odpowiada na cele biznesowe, ale w praktyce nie uporządkuje całej firmy i jej produktów, w tym relacji międzyludzkich. Trudno budować zintegrowaną komunikację marketingową, kiedy na przykład członkowie zarządu mają zupełnie inną wizje spółki lub wewnątrz organizacji nie ma jasnego portfolio kompetencji. To właśnie najczęściej opóźnia prace.

Strategia nakreśla kierunki i wskazuje dla nich odpowiednie narzędzia. Nie przyda się jednak efektywnie, jeśli sam biznes co chwilę zmienia postać, a po stronie Klienta brakuje decyzyjności i egzekucji postanowień.

2. Skup się na analizie

Przeanalizuj całe otoczenie marki – nie tylko grupy docelowe. Zdefiniowanie person, czyli przedstawicieli naszych Klientów, to ważna część analizy, ale nie jedyna. Warto dokładnie przyjrzeć się sytuacji wyjściowej – jest ona zupełnie inna dla nowych marek i takich, które funkcjonują długo na rynku, ale potrzebują zmiany.

Oprócz tego przeanalizuj konkurencję (pod kątem biznesu, usług, grup docelowych), ale także komunikacji, jaką ona reprezentuje. Przyjrzenie się rynkowym trendom da dobrą bazę pod obecny kształt branży. To wszystko praca czasochłonna i nierzadko trudna, ale absolutnie konieczna do wykonania kolejnego kroku.

3. Zbuduj koncepcję kreatywną

Jaki będzie kluczowy przekaz Twojej marki (big idea)? Jakie wartości będzie uosabiać marka? Które cechy funkcjonalne i emocjonalne zacznie reprezentować? W jakich kontekstach chcesz ją zaprezentować? Jakim językiem będzie mówiła? M.in. na te pytania powinna odpowiadać strategia. Dzięki przemyślanej koncepcji kreatywnej konsument może zaprzyjaźnić się z brandem i uwierzyć w jego wartość.

Warsztaty wewnątrz zespołu, badania, ankiety czy wywiady pogłębione wydają się bardzo prozaiczne, ale to prawdziwe źródło pracy kreatywnej nad tożsamością marki!

4. Przygotuj instrukcję komunikacji

Kiedy wiesz już co i jak powiedzieć, musisz zbudować konkretny plan komunikacji marketingowej. Składają się na niego wszystkie narzędzia i kanały pozwalające realizować cele we wskazanych grupach klientów. Często zdarza się, że każda persona wymaga zupełnie innych sposobów dotarcia. Umiejętnie wskazanie punktów styku to jeden z kluczowych aspektów. W strategii warto także zawrzeć informację o badanych miernikach sukcesu.

Jeśli tworzysz zupełnie nową markę, to dopiero na tym etapie możesz zastanawiać się nad nazwą, logo czy hasłami reklamowymi. Wszystko to powinno realizować wcześniej wypracowaną koncepcję i tożsamość brandu. W ten sposób uzyskasz synergię.

5. Dostrzeż długofalowe korzyści

Co zyskujesz dzięki strategii komunikacji marki?

  • Zintegrowane działania – sprawnie tworzysz spójny przekaz i efektywniej budujesz świadomość marki,
  • widzisz swoje jasno zdefiniowane przewagi rynkowe,
  • szybko implementujesz działania promocyjne dzięki solidnym fundamentom,
  • ponosisz mniejsze wydatki na reklamę dzięki efektywnym metodom promocji,
  • poznajesz zagrożenia oraz masz możliwość przygotowania się na konkretne scenariusze sytuacji kryzysowej,
  • szybciej rozwijasz firmę dzięki jasno określonym celom i narzędziom komunikacyjnym oraz konsekwentnemu ich wykorzystaniu.