Chociaż w dobie olbrzymiej konkurencji i przeładowania przekazem reklamowym strategia komunikacji marki wydaje się koniecznością, w praktyce to zadanie jest jednym z najbardziej odpychanych i przedłużających się w czasie. Dlaczego? Bo każda sytuacja jest inna, a firmy porządkują komunikację na różnych etapach rozwoju. Jak przejść przez ten proces?
Niezależnie od tego, czy startujesz z zupełnie nową firmą, czy przechodzisz rebranding etapy przemyślanego planowania marki są podobne. To 5 kroków, których nie warto pomijać.
Niestety, strategia komunikacji marki odpowiada na cele biznesowe, ale w praktyce nie uporządkuje całej firmy i jej produktów, w tym relacji międzyludzkich. Trudno budować zintegrowany marketing, kiedy na przykład członkowie zarządu mają zupełnie inną wizje spółki lub wewnątrz organizacji nie ma jasnego portfolio kompetencji. To właśnie najczęściej opóźnia prace.
Strategia nakreśla kierunki i wskazuje dla nich odpowiednie narzędzia. Nie przyda się jednak efektywnie, jeśli sam biznes co chwilę zmienia postać, a po stronie Klienta brakuje decyzyjności i egzekucji postanowień.
Przeanalizuj całe otoczenie marki – nie tylko grupy docelowe. Zdefiniowanie person, czyli przedstawicieli naszych Klientów, to ważna część analizy, ale nie jedyna. Warto dokładnie przyjrzeć się sytuacji wyjściowej – jest ona zupełnie inna dla nowych marek i takich, które funkcjonują długo na rynku, ale potrzebują zmiany.
Oprócz tego przeanalizuj konkurencję (pod kątem biznesu, usług, grup docelowych), ale także komunikacji, jaką ona reprezentuje. Przyjrzenie się rynkowym trendom da dobrą bazę pod obecny kształt branży. To wszystko praca czasochłonna i nierzadko trudna, ale absolutnie konieczna do wykonania kolejnego kroku.
Jaki będzie kluczowy przekaz Twojej marki (big idea)? Jakie wartości będzie uosabiać marka? Które cechy funkcjonalne i emocjonalne zacznie reprezentować? W jakich kontekstach chcesz ją zaprezentować? Jakim językiem będzie mówiła? Co odbiorca zapamięta po pierwszym kontakcie z brandem? M.in. na te pytania powinna odpowiadać strategia. Dzięki przemyślanej koncepcji kreatywnej konsument może zaprzyjaźnić się z marką i uwierzyć w jej wartość. Na tym etapie największym wyzwaniem jest znalezienie kluczowego komunikatu: prostego, jednoznacznego i wiarygodnego.
Warsztaty wewnątrz zespołu, badania, ankiety czy wywiady pogłębione wydają się bardzo prozaiczne, ale to prawdziwe źródło pracy kreatywnej nad tożsamością marki. Dopiero po wykonaniu tej pracy możesz myśleć nad zagadnieniami z zakresu identyfikacji wizualnej. Dzięki logo, kolorystyce czy symbolom jesteś w stanie odróżnić się od konkurencji, ale powinieneś też wiedzieć, jakie znaczenia ten przekaz wizualny ma reprezentować. Dlatego właśnie projektowanie graficzne powinna poprzedzać praca nad ideami.
Kiedy wiesz, co i jak powiedzieć, warto zbudować konkretny plan komunikacji marketingowej. Składają się na niego wszystkie narzędzia i kanały pozwalające realizować cele we wskazanych grupach klientów. Często zdarza się, że każda persona wymaga zupełnie innych sposobów dotarcia. Umiejętnie wskazanie punktów styku to jeden z najważniejszych aspektów. W strategii warto także zawrzeć informację o badanych miernikach sukcesu. Sama koncepcja kreatywna bez tego planu jest moim zdaniem trochę wybrakowana – niby masz pomysł, ale koniec końców nie masz narzędzi, aby go wdrożyć.
Co daje Ci strategia komunikacji marki?
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.