Tak naprawdę marketing w mediach społecznościowych polega w pierwszej kolejności na zarządzaniu treścią. Jeśli chcesz, aby Facebook, Instagram czy LinkedIn realizowały cele Twojej firmy, zacznij od uporządkowania tablicy. Dopiero później angażuj się w kampanie reklamowe.
Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania w social mediach, w pierwszej kolejności zdecyduj, jakie posiadasz zasoby do wykorzystania przy ich prowadzeniu. Jeśli masz mało czasu lub już dziś wiesz, że produkujesz mało treści, nie polecam zakładania kont na wszystkich platformach. Skup się na 1-2 najlepiej do Ciebie dopasowanych i tam postaraj się zgromadzić społeczność. Wówczas Twój marketing w mediach społecznościowych będzie efektywniejszy i zminimalizujesz ryzyko, że po fazie początkowego entuzjazmu, ostatecznie porzucisz profil.
Po drugie odpowiedz sobie na pytanie, do czego potrzebujesz tego typu kanałów komunikacji? Jeśli myślisz, że social media to maszynka do zarabiania, w praktyce możesz się mocno rozczarować.
Przykładowe cele to:
Do każdego z celów polecam także przyporządkować miernik liczbowy. Przykładowo, jeśli zależy Ci na edukacji, dobrym miernikiem będzie zasięg. Jeśli chcesz pozyskać nowych pracowników, efektywność możesz mierzyć liczbą wypełnionych formularzy. Ważne, aby mierniki nie były zbyt ogólne. Wzrost zatrudnienia lub wzrost sprzedaży to liczby pokazujące kondycję całej Twojej firmy, nie social mediów, o których tutaj mówimy.
W dalszej kolejności polecam zdecydować, co i jak często jesteś w stanie publikować. Każda firma będzie tu miała inną specyfikę. Jeśli zatrudniasz 100 osób i generujesz dużo wątków komunikacyjnych, być może optymalnie będzie postować raz dziennie. Jeżeli jednak pracujesz jako freelancer i dodatkowo jesteś mocno obłożony pracą na rzecz klientów, niewykluczone, że 1-2 posty w tygodniu wystarczą.
Jakie formaty masz w tym zakresie do wyboru?
Planując treści, zwróć uwagę na dwie rzeczy:
Jeśli chcesz, aby Twoje treści były lepiej zrozumiane i zyskały większy potencjał do wirusowego rozprzestrzeniania się – spróbuj kierować się moją regułą 5P. Pomoże Ci ona zarówno w zakresie contentu organicznego (bezpłatne posty), jak i kampanii reklamowych.
Oto 5 zasad, o których pamiętam, pisząc posty w social mediach:
Moim zdaniem reklama to dopiero końcowy etap, jeśli chodzi o marketing w mediach społecznościowych. Dopiero kiedy uporządkujesz organicznych ruch, zyskasz spójny i przekonujący wygląd tablicy oraz zgromadzisz choćby niewielką społeczność, zacznij większe inwestycje finansowe. Dzięki takiej kolejności zapewnisz sobie pozytywny odbiór marki przez nowych odbiorców, co w efekcie przełoży się na skuteczność reklamy.
Jeśli szukasz prostych i dostępnych narzędzi, które ułatwią Ci marketing w mediach społecznościowych, polecam w pierwszej kolejności Canvę (aplikacja do tworzenia grafik), Asanę (aplikacja do zarządzania kalendarzem, np. postów) oraz Buffera (aplikacja do automatyzacji publikacji postów).
Na koniec warto jeszcze dodać, że media społecznościowe są tylko narzędziem, czyli ostatnim etapem procesu komunikacji. W pierwszej kolejności postaw na strategię marki oraz praktyczną identyfikację wizualną. Dopiero mając bazę w postaci tych dwóch obszarów, zaopiekuj się konkretnymi kanałami komunikacji, w tym Facebookiem, LinkedInem czy Instagramem.
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.