Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Zarządzanie social mediami to jedno z zadań, od którego początkujący marketingowcy rozpoczynają swoją karierę. Konta na Facebooku czy Instagramie są bezpłatne, nietrudne w obsłudze i uczymy się ich także przez obserwację. Marketing w social mediach to jednak znacznie więcej niż impulsywne publikowanie postów.
Media społecznościowe to miejsce tych starszych, jak i młodszych użytkowników. Według raportu Digital 2023 Poland aż 75% ogółu użytkowników internetu w Polsce korzystało z conajmniej jednej platformy mediów społecznościowych w tym roku. Co wiążę się z tym, że jest to jedno z kluczowych miejsc dotarcia do potencjalnych konsumentów marki. A specjaliści przewidują wzrost potencjału mediów społecznościowych z roku na rok.
Jeśli dopiero rozpoczynasz prowadzenie fanpage na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn to pamiętaj, że nieważna jest ilość kanałów, ale ich jakość. Nie trać swojego czasu i energii na to, aby być dostępnym wszędzie. Wybierz świadomie kanały komunikacji pod względem swojej grupy docelowej oraz możliwości firmy. Wybierając tylko najważniejsze media społecznościowe będziesz mieć większe szanse, aby dopracować treści i dotrzeć do osób, na których najbardziej Ci zależy. A co za tym idzie, tworzyć lepszy marketing w social mediach.
Jakie błędy najczęściej popełniają zarówno początkujący, jak i bardziej doświadczeni administratorzy? Oto nasza subiektywna lista 7 najczęstszych błędów oraz gotowe odpowiedzi na ich naprawienie!
Trudno budować ciekawy fanpage, kiedy spora część promowanego contentu nie jest w ogóle związana z naszą działalnością. Prywatne opinie niedotyczące branży, odniesienia do świąt narodowych bez kontekstu, promocja treści konkurencyjnych – to tylko kilka przykładów.
Aby lepiej zorganizować content, pogrupuj typy postów w kilka kategorii i trzymaj się konsekwentnie tego podziału. Aktualności, z życia firmy, promocja realizacji, prezentacja usług, sylwetki pracowników to kilka przykładowych grup.
W zarządzaniu społecznością i rozwoju profilu kluczem jest regularność oraz efekt dzięki sumie małych kroków. Publikowanie kilku postów pod rząd, długie przerwy pomiędzy publikacjami, zbyt duża lub zbyt mała liczba postów – to bolączki wielu administratorów. W zażegnaniu ich pomoże tygodniowy kalendarz publikacji z datami planowanych publikacji oraz gotowym copywritingiem.
Pamiętaj również, że nie ma złotej liczby postów w tygodniu, bo każda społeczność jest inna. Może w Twoim przypadku wystarczą 3 dobrej jakości wpisy zamiast 7? Poza tym intensywność naszej komunikacji zależy często także od organizacji roku – świąt, wakacji, sezonu eventowego, itp.
Reaguj na każdy komentarz czy udostępnienie! Negatywne, pozytywne, od Klientów, pracowników firmy, stałych i okazjonalnych czytelników. Media społecznościowe to siła… społeczności. Nie stworzysz jej, milcząc.
To, że gwiazdy Hollywood zyskują miliony serduszek dzięki rozpikselowanym selfie, nie oznacza, że Twoja marka powinna korzystać z tych samych rozwiązań. Owszem, media społecznościowe przyzwyczaiły nas do natychmiastowej komunikacji, ale naszym zdaniem nie kosztem rzetelności materiałów w profesjonalnej komunikacji.
Postaw na jakościowe fotki, przemyślane wideo, czytelne infografiki zgodne z identyfikacją wizualną. Zdjęcia z telefonu poddaj chociaż obróbce w aplikacji np. Snapseed. Poszukaj kompromisu pomiędzy szybką reakcją, a wiarygodnym contentem.
Facebook, LinkedIn, Instagram, X… każda z tych aplikacji ma swoją specyfikę, inną grupę docelową, inne narzędzia promocji oraz możliwości reklamowe. Komunikacja powinna zatem oddawać jednego ducha marki, ale być dostosowana do konkretnego kanału. Automatyczne kopiowanie tych samych treści nigdy nie spełnia oczekiwań grupy docelowej. Nie daje także żadnego powodu, aby śledzić więcej niż jeden fanpage marki. Częstotliwość komunikacji także powinna być dopasowana do rodzaju i funkcji konta.
Zbyt długie zdania, często wielokrotnie złożone, za duża liczba przymiotników i przysłówków, brak logicznej narracji, niepotrzebne słowa nierozwijające treści – to jedne z podstawowych grzechów copywriterskich w social mediach. Skup się nie tylko na tym, co chcesz powiedzieć, ale też jak to robisz.
Pamiętaj, że copywriting to również rozsądne wykorzystanie emotikon. Są one przydatne, bo wybijają treści na tablicy czy akcentują ważniejsze komunikaty, ale nie każdy i nie z jednakową intensywnością powinien ich używać.
Social media to kolejne narzędzie promocji. Jedno z bardzo wielu. Aby komunikacja była spójna wszystkie powinny być ze sobą sprzężone. Zatem to, co robisz jako administrator fanpage’a powinno koniec końców sprowadzać się do realizacji celów zawartych w strategii i w sposób, jaki dla marki jest wiodący. Dopiero wtedy możemy mówić o zaprojektowanej komunikacji.
Wśród tych 7 błędów na pewno można znaleźć także wiele innych, ale to te są najczęstsze i kluczowe. A ich rozwiązania nie należą do trudnych. Zbierając je w jedną najważniejszą poradę mogę powiedzieć, że aby dobrze zacząć marketing w social mediach marki warto to wcześniej zaplanować. W pierwszej kolejności zaplanuj jakie posty chcesz dodawać, jak często oraz co mają przekazywać, a potem trzymaj się założonych reguł i rozwijaj komunikację według wytycznych.
Koszt prowadzenia fanpage zależy głównie od:
My prowadzimy fanpage firmy w formie abonamentowej jako zewnętrzny dział marketingu. Marki, dla których wystarczająca jest komunikacja około 2-3 razy w tygodniu i które mają do 5 tys. fanów zwykle płacą za taką usługę w granicach 3-4 tys. zł netto.
Marketing w social mediach jest bardzo istotny w obecnych czasach i dlatego warto poświęcić mu więcej uwagi. Pamiętaj, że warto jest podejść do tego spokojnie i rozsądnie. Marketing w social mediach swojej marki najpierw zacznij od dobrego zaplanowania, gdzie chcesz być obecny, a potem utwórz pierwsze publikacje. Pozwoli Ci to uniknąć wspomnianych błędów, a co za tym idzie wdrożyć jakościowy marketing w social mediach.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Reklamy na Facebooku i Instagramie to potężne narzędzie marketingowe, ale tylko wtedy, gdy są dobrze skonfigurowane. Niestety, nawet sp...
Twoja firma właśnie planuje organizację własnego wydarzenia? Chcesz przyciągnąć jak największą grupę odbiorców, ale nie wiesz, jak do n...
Audyt reklam Google Ads to popularna usługa na rynku marketingowym, której celem jest weryfikacja aktualnego potencjału Twoich kampanii...