Sprawdź naszą książkę o marketingu MŚP. Stwórz wpływową, estetyczną i dochodową markę z „Mikromarką”!
Communication design to idea zintegrowanej komunikacji. Poznaj jej tajniki i wykorzystaj świadomie! Koncepcja polega na tworzeniu spójnego przekazu – nie tylko tego promocyjnego, ale także po prostu informacyjnego. Fundamentem tych działań powinien być w pierwszej kolejności klarowny pomysł na markę. Sam proces komunikacji natomiast warto oprzeć o różne technologie i narzędzia.
W Polsce w środowisku naukowym popularyzatorem idei communication design jest profesor Michael Fleischer, autor m.in. książki „Communication design, czyli projektowanie komunikacji”. Wyznacza on pięć zasadniczych obszarów projektowania komunikacji: corporate identity, design informacji i grafiki, design powierzchni, design opakowań oraz design produktów.
Polecam zacząć projektować komunikację od dwóch elementów corporate identity oraz wartościowego produktu. Pierwszy z terminów oznacza wszystkie atrybuty marki pozwalające szybko odróżnić ją od konkurencji i zaprezentować jej siłę. To nie samo logo, ale cały system wartości, który stoi za danym brandem. Corporate identity powinno być wyraźnie widoczne w filozofii prowadzenia organizacji, jej celach oraz finalnie komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej. Każde zachowanie firmy buduje jej wizerunek! Także te, które dzieją się poza działami marketingu. Więcej o nich przeczytasz tutaj.
Wartościowy produkt w rozumieniu communication design to nie luksus, a produkt lub usługa społecznie prawdziwie potrzebne oraz prezentujące komunikaty zbieżne z filozofią marki. Nie muszą to być systemy informatyczne rewolucjonizujące biznes. Zaprojektować możesz także komunikację dla producenta małych, masowo produkowanych śrubek.
Kolejny krok, czyli corporate design to wszystkie działania pozwalające zobaczyć i poczuć markę, czyli jej wizualizacja. Dopiero na tym etapie zaczynamy szukać konkretnych narzędzi graficznych: logo, kolorów, wzorów przewodnich czy specyfikacji zdjęć. Design musi wynikać z wcześniej zdefiniowanych znaczeń i stworzonej tożsamości. Mówiąc prościej, najpierw warto mieć pomysł, a potem dopiero znaleźć sposób na jego przedstawienie. Ta sama zasada dotyczy wszelkich informacji w formie słowno-graficznej, powierzchni reklamowych lub informacyjnych czy opakowań.
Warto podkreślić, że według idei communication design zaprojektowana komunikacja otacza nas w codziennym życiu i nie stanowi wyłącznie przywileju marketingowych profesjonalistów. Przykłady to tworzenie gier komputerowych, okładek książek, plakatów, czasopism, kalendarzy.
Aby właściwie zaprojektować treść, potrzebujemy w efekcie grafika, copywritera oraz świadomego Communication Manager czuwającego nad spójnością przekazu.
Komunikację z rynkiem warto zaczynać w chwili, gdy dokładnie wiesz, co powiedzieć. Social media, artykuły sponsorowane, projekty graficzne czy firmowe wizytówki to ważne narzędzia, ale także… tylko narzędzia!
Projektowanie komunikacji opiera się w pierwszej kolejności na działaniach strategicznych pozwalających na kreowanie wizerunku w określony sposób. Aby konsument mógł przywiązać się do Twojej marki, najpierw musisz zbudować jej tożsamość. Dopiero to w efekcie zwiększy szansę na efektywność Twojego biznesu.
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Sprzedaż i marketing możemy przyrównać do zdrowego związku pomiędzy ludźmi. Czyli z jednej strony każdy ma przestrzeń tylko dla siebie,...
Ze strategią marketingową jest jeden podstawowy problem. Każda agencja czy konsultant zrealizują ją trochę inaczej, bo nie ma powszechn...
Każdy przedsiębiorca czy menedżer w pewnym momencie staje pod ścianą. Ma przed sobą zagadkę, której czuje, że samodzielnie nie rozwiąże...