Odbierz 6 lekcji o marketingu sektora MŚP. Zapisz się na bezpłatny kurs e-mailowy „Dochodowa mikromarka”!
Communication design to idea zintegrowanej komunikacji. Poznaj jej tajniki i wykorzystaj świadomie! Koncepcja polega na tworzeniu spójnego przekazu – nie tylko tego promocyjnego, ale także po prostu informacyjnego. Fundamentem tych działań powinien być w pierwszej kolejności klarowny pomysł na markę. Sam proces komunikacji natomiast warto oprzeć o różne technologie i narzędzia.
W Polsce w środowisku naukowym popularyzatorem idei communication design jest profesor Michael Fleischer, autor m.in. książki „Communication design, czyli projektowanie komunikacji”. Wyznacza on pięć zasadniczych obszarów projektowania komunikacji: corporate identity, design informacji i grafiki, design powierzchni, design opakowań oraz design produktów.
Polecam zacząć projektować komunikację od dwóch elementów corporate identity oraz wartościowego produktu. Pierwszy z terminów oznacza wszystkie atrybuty marki pozwalające szybko odróżnić ją od konkurencji i zaprezentować jej siłę. To nie samo logo, ale cały system wartości, który stoi za danym brandem. Corporate identity powinno być wyraźnie widoczne w filozofii prowadzenia organizacji, jej celach oraz finalnie komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej. Każde zachowanie firmy buduje jej wizerunek! Także te, które dzieją się poza działami marketingu. Więcej o nich przeczytasz tutaj.
Wartościowy produkt w rozumieniu communication design to nie luksus, a produkt lub usługa społecznie prawdziwie potrzebne oraz prezentujące komunikaty zbieżne z filozofią marki. Nie muszą to być systemy informatyczne rewolucjonizujące biznes. Zaprojektować możesz także komunikację dla producenta małych, masowo produkowanych śrubek.
Kolejny krok, czyli corporate design to wszystkie działania pozwalające zobaczyć i poczuć markę, czyli jej wizualizacja. Dopiero na tym etapie zaczynamy szukać konkretnych narzędzi graficznych: logo, kolorów, wzorów przewodnich czy specyfikacji zdjęć. Design musi wynikać z wcześniej zdefiniowanych znaczeń i stworzonej tożsamości. Mówiąc prościej, najpierw warto mieć pomysł, a potem dopiero znaleźć sposób na jego przedstawienie. Ta sama zasada dotyczy wszelkich informacji w formie słowno-graficznej, powierzchni reklamowych lub informacyjnych czy opakowań.
Warto podkreślić, że według idei communication design zaprojektowana komunikacja otacza nas w codziennym życiu i nie stanowi wyłącznie przywileju marketingowych profesjonalistów. Przykłady to tworzenie gier komputerowych, okładek książek, plakatów, czasopism, kalendarzy.
Aby właściwie zaprojektować treść, potrzebujemy w efekcie grafika, copywritera oraz świadomego Communication Manager czuwającego nad spójnością przekazu.
Komunikację z rynkiem warto zaczynać w chwili, gdy dokładnie wiesz, co powiedzieć. Social media, artykuły sponsorowane, projekty graficzne czy firmowe wizytówki to ważne narzędzia, ale także… tylko narzędzia!
Projektowanie komunikacji opiera się w pierwszej kolejności na działaniach strategicznych pozwalających na kreowanie wizerunku w określony sposób. Aby konsument mógł przywiązać się do Twojej marki, najpierw musisz zbudować jej tożsamość. Dopiero to w efekcie zwiększy szansę na efektywność Twojego biznesu.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...
Michael E. Gerber w książce „Mit przedsiębiorczości” dokonuje świetnego rozróżnienia pomiędzy sprzedażą i marketingiem. Marketing ma sk...