Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Hasła personal branding, marka osobista czy personal PR to dziś biznesowa rzeczywistość, nie projekt przyszłości. Wszystkie oznaczają w zasadzie to samo – pojmowanie konkretnych ludzi jako marki. Niezależnie od tego, czy jesteś inwestorem, właścicielem firmy, etatowym pracownikiem czy freelancerem.
Dlaczego personal branding jest czymś szczególnym? Czy nie możesz po postu dzielić się swoimi doświadczeniami, które pomagają innym? Moim zdaniem to zbyt mało i w ten sposób skazujemy się na za dużą przypadkowość. Marka osobista (jak każda marka) jest abstrakcyjnym, zaprojektowanym tworem. Chodzi o to, aby konkretni odbiorcy postrzegali Cię tak, jak im to sugerujesz – nie jak sami uznają za słuszne wyłącznie na podstawie własnych przekonań lub zasłyszanych informacji.
Osiągnięcie tego efektu jest możliwe tylko w przypadku, gdy zarządzasz komunikacją, zamiast zdawać się na łaskawy los. Dlatego samo publikowanie treści w social mediach to jeszcze nie personal branding. Podobnie jak bycie wysokiej klasy ekspertem, o którym nikt nie wie. Musisz postarać się zdecydowanie bardziej.
Dlaczego warto postawić na personal branding?
Marka osobista nie jest zarezerwowana wyłącznie dla doświadczonych specjalistów, celebrytów albo blogerów. Każdy, kto chce mieć większy wpływ na swój rozwój zawodowy, może z tej koncepcji skorzystać. Warto jedynie podejść do tego racjonalnie, aby plan zgadzał się z naszymi rzeczywistymi możliwościami.
Jaki typ marki osobistej wybrać?
To tylko kilka propozycji i otwarta lista. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby te role łączyć. Wystrzegaj się tylko jednego – nie kopiuj innych. Nie twórz bloga, kanału na YouTubie czy podcastu, gdzie powielasz content już dostępny (w zakresie formy i treści). Oczywiście część informacji w Twoich mediach będzie podoba do branżowych konkurentów. Działacie w jednym środowisku i zajmujecie się tym samym tematem, więc trudno tego uniknąć. Bardziej mówimy tu o sytuacji, gdy nie dajesz od siebie nic ponad standard.
Marka osobista będzie także trudna do zbudowania w przypadku osób, które albo mają niewiele do powiedzenia (nawet jeśli opakują to w szumny branding), albo w ogóle nie chcą się odzywać (bariery mentalne).
Bez względu na to, jaki model wybierzesz, twój pomysł musi zawierać w sobie faktor pozwalający szybko Cię zapamiętać i skojarzyć w przyszłości. Sama twarz i nazwisko to zbyt mało w dzisiejszym chaosie reklamowym.
Marka osobista potrzebuje osobowości. W tym przypadku sytuacja jest według mnie znacznie prostsza niż przy markach korporacyjnych czy mikromarkach, bo tą osobowością jesteś Ty! Masz już określone cechy charakteru, przyzwyczajenia, styl. Na pewno część z Twoich naturalnych zdolności możesz wykorzystać (co nie wyklucza dopracowania innych).
Autentyczność musisz jednak zaprezentować w spójny i klarowny sposób. Potrzebujesz myśli przewodniej, która zepnie całą Twoją działalność w krótki, jednoznaczny komunikat.
Na przykład nasz klient Mikołaj Maśliński jest prawnikiem, który zajmuje się głównie gospodarką odpadami. Śmieci – nie brzmi zbyt zachęcająco, prawda? Na dodatek ma dwie zupełnie różne grupy docelowe – mikroprzedsiębiorców i sektor publiczny, czyli gminy, miasta, itd. Jak z tego wybrnęliśmy? Myśl przewodnia Mikołaja to „Prawnik potrzeb społecznych”, bo tak naprawdę każdy z nas powinien chronić środowisko, mieć dostęp do czystej wody czy minimalizować zużycie plastiku – nieważne, czy jako przedsiębiorca, czy mieszkaniec. To myśl przewodnia, która pokazuje szeroką tematykę, ale jednocześnie nakierowuje uwagę na walory społeczne (a CSR to dla Mikołaja równie istotny temat). Tutaj znajdziesz kilka innych pomysłów, jak za pomocą jednego zdania z energią zaprezentować swój osobisty wizerunek.
Ważna jest nie tylko wartość merytoryczna takiego komunikatu (czyli, czym się zajmujesz, jak pomagasz) ale także leksykalna. Kim konkretnie jesteś? Przedsiębiorcą, inwestorem, biznesmanem, ekspertem, strategiem, konsultantem, mentorem – to przykładowe wyrazy z jednej grupy określeń obecnych w biznesie, ale tak naprawdę każde z nich oznacza co innego. Nawet jeśli pasuje do Ciebie kilka, to kilku nikt nie zapamięta. Wybierz najlepiej jedno.
Samookreślenie to początek zaprojektowanej marki osobistej.
W następnym kroku polecam Ci wykorzystanie wektorów tworzących markę zaproponowanych przez Wally’ego Olinsa w książce „Podręcznik brandingu”. To moim zdaniem jeden z najprostszych i najefektywniejszych sposobów opisu brandu, z którym mogą poradzić sobie nawet osoby bez dużego doświadczenia marketingowego.
Olins opisuje cztery wektory budujące markę:
W praktyce zwykle jeden lub dwa wektory są dominujące. Dla restauracji otoczenie będzie dużo ważniejsze niż dla firmy usługowej. Start-up skupi się na innowacyjnym wynalazku. Z kolei tak prosty produkt jak butelka wody zyskuje osobowość głównie dzięki komunikacji. W przypadku Twojej marki osobistej raczej będzie podobnie. Najważniejsze jednak, aby cały model stanowił spójną całość, a każda Twoja aktywność odnosiła się do myśli przewodniej. W ten sposób stworzysz profesjonalną markę osobistą, nie prywatną komunikację o biznesie dla znajomych z Facebooka.
Twoja strategia personal brandingowa może zmieścić się na jednym slajdzie. Rozpisujesz wektory tworzące markę według powyższego wzoru, w centrum stawiasz swój kluczowy przekaz, a w tytule zapisujesz typ swojej marki osobistej – i gotowe! Takie klarowne i dosadne podsumowanie może w zupełności wystarczyć Ci do świadomego zarządzania marką osobistą, a w efekcie zwiększenia zarobków. Dzięki temu dasz swoim klientom czy potencjalnym pracodawcom jasny sygnał, kim jesteś. Nie będziesz potrzebować kredytu zaufania, bo na starcie dostarczysz dowodów jakości swojej pracy.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Kiedy zlecasz utworzenie strony internetowej swojej marki wiesz, że jest to kosztowny i długi proces. Największe wyzwanie nie stanowi j...
Gdy budujesz markę, trudno uciec od zadbania o teksty ją promujące. Copywriting możesz wykorzystać na wielu płaszczyznach reklamowych, ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...