Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Gdy budujesz markę, trudno uciec od zadbania o teksty ją promujące. Copywriting możesz wykorzystać na wielu płaszczyznach reklamowych, a do tego nie zawsze będzie on czasochłonny i drogi. Dowiedz się, jak powinny wyglądać teksty marketingowe i dlaczego są one tak ważną częścią komunikacji.
Mogłoby się wydawać, że obecnie najważniejszymi rodzajami działań w marketingu są treści wideo lub audio. Jednak nadal zarówno dla samej firmy, jak i jej odbiorców teksty marketingowe są bardzo atrakcyjną formą przekazu. Możemy wręcz zaryzykować stwierdzenie, że Twoja marka może się rozwinąć bez filmów, ale nie bez tekstów.
Dlaczego?
Poniżej zebrałam rodzaje tekstów marketingowych, które najczęściej zlecają nasi klienci. Nie jest to oczywiście zamknięta lista, ale tymi sposobami promocji na pewno w wielu branżach warto się zainteresować.
Artykuły blogowe są często jedną z ważniejszych zakładek na stronie www oraz nieodłączną częścią tworzenia wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Teksty marketingowe w tej postaci pełnią wiele funkcji. Są bazą wiedzy, przedstawiają ofertę firmy oraz kompetencje i specjalizacje jej zespołu. Poza tym wpływają pozytywnie na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. A to oznacza, że oferta marki jest łatwiejsza do znalezienia nawet bez nakładów reklamowych. Artykuły blogowe to również miejsce, gdzie odbiorcy szukają odpowiedzi na swoje problemy i mogą poznać markę, nawet jeśli nie są jeszcze gotowi do zakupu.
Artykuły sponsorowane są dziś zarówno wartościową, merytoryczną treścią, dzięki której odbiorca może znaleźć odpowiedź na swoje pytania, jak i poznać konkretne usługi rozwiązującego jego problemy. Nie jest to jednak nachalna i agresywna reklama. Teksty marketingowe w formie sponsorowanej wymagają już nakładów finansowych, ale pozwalają docierać do nowego grona odbiorców, które już zgromadziło dane medium. Takie publikacje możesz kupić przykładowo w tradycyjnych mediach, na stronach influencerów czy w pakiecie sponsorskim przy okazji udziału w evencie.
Teksty marketingowe to również opisy produktów i usług, które mogą widnieć na Twojej stronie www, w katalogu lub sklepie online. W wielu branżach w tym przypadku ważny będzie oczywiście materiał wizualny, który przedstawia dany produkt. Jednak sam obraz nie wystarczy. Dopiero opis daje Ci szansę pokazania kontekstu wykorzystania oferty, wskazania dla kogo dokładnie ona jest, jakie pełni funkcje czy daje korzyści. Tego typu tekst marketingowy daje Ci też możliwość pokazania tego, czego nie widać na zdjęciach lub wideo (np. składu produktu).
Rozbudowane teksty marketingowe są idealne, gdy chcesz przekazać więcej informacji i zdecydowanie bardziej pogłębić dany temat. Mogą one wręcz stanowić cenny wyróżnik komunikacji. Nie każda marka będzie chciała zainwestować czas i środki w przygotowanie tego typu treści. Dodatkowym plusem jest fakt, że e-booki, raporty czy książki drukowane można połączyć z innymi działaniami marketingowymi.
Przykładowo e-book może być prezentem za dołączenie do grona subskrybentów newslettera. Z kolei na raportach czy książkach drukowanych możesz wprost zarabiać. Przy odpowiedniej skali produkty oparte o copywriting mogą stać się wręcz nową linią biznesową. Jako przykład możesz sprawdzić naszą książkę o marketingu mikro, małych i średnich firm „Mikromarka”.
Newslettery są nieocenioną formą budowania trwałej relacji odbiorców z marką. Mówimy tutaj jednak o wartościowych e-mailach pomagających odbiorcom, nie mailingach z bannerami reklamowymi i promocjami. Stosując do wysyłki newsletterów profesjonalne aplikacje, zyskujesz także rozbudowane możliwości śledzenia reakcji użytkowników na Twoje wiadomości. Tutaj znajdziesz nasz tekst rozwijający temat newsletterów, a tutaj przykładową wiadomość, jaką wysyłamy do subskrybentów naszego Brandlettera®.
Social media to nie tylko obrazki! Copywriting możesz wykorzystać w tych kanałach komunikacji na dwa sposoby. Pierwszy to oczywiście opisy do samych postów. Drugim natomiast są treści wizualne bazujące głównie na przekazie tekstowym takie jak karuzele. Tutaj znajdziesz przykładową publikację tego typu, którą przygotowaliśmy dla jednego z naszych klientów z branży prawnej.
Tworząc teksty marketingowe nie liczy się tylko to, jaką wybierzemy formę, ale przede wszystkim nasze umiejętności copywriterskie. Dlatego równolegle do rozwijania konkretnych kanałów komunikacji warto zadbać również o jakość tekstów niezależnie od ich długości i przeznaczenia. Poniżej znajdziesz trzy zasady, które określiłabym jako najważniejsze w tym temacie.
Teksty marketingowe są najbardziej skuteczne wtedy, kiedy kierujemy je do konkretnego odbiorcy, a autor zna jego wyzwania, bolączki, pytania. Im Twoje teksty będą bliższe problemom odbiorców z wąskiej grupy docelowej, tym skuteczniej przekonasz czytelnika do swoich kompetencji, a kolejno oferty. Przed rozpoczęciem pisania warto oczywiście zrobić dobry research, ale zdecydowanie nie polecamy powielać banałów już dostępnych w internecie.
Zwróć w tym zakresie też uwagę, aby pisać o tematyce, która jest bliska Twojej ofercie. Brzmi to banalnie, ale zbyt ogólny copywriting jest częstym błędem. Przykładowo Ty teraz czytasz ten artykuł, prawdopodobnie próbując napisać własny tekst marketingowy, a my sprzedajemy tego typu usługi, dlatego dzielimy się dobrymi praktykami i przy okazji pokazujemy swoje możliwości. Zastanów się, czy każdy Twój tekst ma realny link z ofertą.
Chaos, błędy językowe, nachalna reklama, brak pomysłu, zbyt długie zdania i akapity, zbyt specjalistyczny język, liczne powtórzenia – to kilka błędów charakteryzujących teksty marketingowe, których zwyczajnie nie chce się czytać. Nie da się ukryć, że pisanie to kompetencja zawodowa. Jeśli nie umiesz pisać, tak samo jak nie umiesz konstruować rakiety kosmicznej, nie stworzysz dobrego tekstu. Ale… częściowo w zażeganiu tych problemów pomaga plan ramowy. Dzięki niemu uporządkujesz najważniejsze wątki i zbudujesz kompozycję (a to już bardzo wiele). Wcześniejsze zaplanowanie treści pomaga również w selekcji informacji.
W wielu przypadkach, aby stworzyć dobry tekst skierowany do wąskiej grupy docelowej potrzebny jest wkład merytoryczny. W takim przypadku musi pomóc Ci osoba związana z daną branżą lub problemem. Copywriter potrafi pisać, ale nie zna oferty Twojej firmy tak dobrze jak Ty. To jest właśnie powód, dla którego nie da się delegować w 100% pisania tekstów marketingowych do działu marketingu lub zewnętrznego dostawcy. Copywriter może zrobić bardzo wiele: uporządkować informacje, opracować dane, uatrakcyjnić przekaz, wykonać selekcję treści, ale im dalej jest on od Twojego klienta, tym bardziej potrzebuje wsparcia kogoś, kto realnie wie, do kogo mówimy.
Oprócz tego warto pamiętać jeszcze o następujących kwestiach „technicznych”:
Teksty marketingowe najlepiej, aby były publikowane regularnie i zarazem były wysokiej jakości (zarówno językowej, jak i merytorycznej). Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie sprostać temu samodzielnie, możesz zlecić to zadanie zewnętrznej agencji, takiej jak nasza. W Blend PR® w tym zakresie z powodzeniem obsługujemy takie branże jak nowe technologie, prawo, beauty, moda, edukacja czy rynek pracy. Skontaktuj się z nami, aby wycenić obsługę.
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Obecnie, gdy możliwości marketingowe są bardzo duże, coraz trudniej jest zwrócić uwagę odbiorców na swoją firmę. Uwaga potencjalnych kl...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...