Employer branding – działania aktywizujące kandydatów i pracowników

Na employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy, składają się aktywności kreujące wizerunek pracodawcy pierwszego wyboru. To obszar wspólny dla działów PR i HR. Z tego względu wykorzystywane narzędzia promocji mają szeroki zakres oraz wymagają zaangażowania ekspertów o różnym doświadczeniu czy kompetencjach.

Od czego zacząć budowanie wizerunku pracodawcy? Od zdefiniowania Employee Value Proposition (EVP), czyli unikatowego pakietu wartości, jakie reprezentuje oraz daje firma. Nie chodzi tylko o benefity pracownicze typu dostęp do opieki medycznej czy premie kwartalne. EVP często ma charakter niematerialny, czego przykładem jest poczucie stabilizacji lub praca przy międzynarodowych projektach.

Employer branding wpływa na budowanie kultury przedsiębiorstwa (corporate culture) – pracy opartej o etykę, szacunek oraz rzetelną, wiarygodną komunikację. EVP może to odzwierciedlać!

Zdecydowanie odradzamy utarte na rynku frazy i zachęcamy do poszukiwania wartości mniej oczywistych. W naszej pracy edukacyjnej oraz biznesowej podkreślamy, że EVP to wypadkowa potrzeb i chęci pracowników oraz pracodawców, czyli przestrzeń wspólna. Właśnie dlatego efekt poszukiwań firmowych wartości powinien być racjonalny.

Employer branding wewnętrzny skierowany jest do aktualnych pracowników przedsiębiorstwa, zewnętrzny natomiast to komunikacja adresowana do kandydatów i potencjalnych współpracowników. O żadnej z tych grup nie można zapominać!

Jak zadbać o employer branding wewnętrzny?
  • Ciekawy i rzetelny onboarding (proces przyjęcia nowego pracownika),
  • stałe wykorzystanie narzędzi komunikacji wewnętrznej (intranet, tablice informacyjne, komunikatory, e-maile grupowe, aplikacje do zarządzania zadaniami, newslettery, magazyny),
  • szkolenia dla pracowników (w ramach struktur firmy lub z zewnętrznym szkoleniowcem),
  • spotkania informacyjne (zespołu, całej firmy),
  • spotkania integracyjne (wyjazdy motywacyjne, imprezy świąteczne, jubileusze),
  • zaaranżowane miejsca prospołeczne (np. kantyna, strefy chill out).
Jak komunikować się z kandydatami?
  • Uporządkowana, zaktualizowana zakładka „Kariera”,
  • udział w targach pracy,
  • bezpłatne warsztaty dla studentów w siedzibie firmy,
  • organizacja dni otwartych w firmie,
  • współpraca z uczelniami i szkołami (prowadzenie wykładów, nadzór nad pracami dyplomowymi, udział w wydarzeniach dla pracodawców, akcje rekrutacyjne),
  • marketing rekrutacyjny (headhunting, klasy patronackie, promocja ogłoszeń o pracę),
  • prowadzenie dedykowanych karierze konta w social mediach,
  • konsekwentny content marketing (spójne ogłoszenia o pracę, filmy rekrutacyjne, informatory dla kandydatów, landing page, ulotki, wirtualny spacer po biurze).

Według LinkedIn Business aż 75% osób poszukujących pracy przygląda się działaniom employer brandingowym zanim w ogóle wyśle CV! 52% kandydatów sprawdza stronę www i social media, aby dowiedzieć się więcej o potencjalnym pracodawcy. Dbałość o narzędzia komunikacji z myślą o budowaniu efektywnego zespołu to dziś konieczność!

Pamiętaj jednak, że employer branding jest uzupełnieniem komunikacji – trudno jest budować wizerunek pracodawcy bez strategii marketingowej, umiejętnego projektowania komunikacji czy świadomości marki. Powinien on oddawać prawdziwego ducha firmy – niespełnione obietnice pozostawiają zdecydowanie większy niesmak niż krótka, ale uczciwa oferta!