Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Ten artykuł przyda się przede wszystkim kadrze zarządzającej w kancelariach pracujących w modelu B2B, które są już obecne na rynku od kilku lat i zbudowały zespół w granicach do 100 osób. Dlaczego? Bo takie organizacje najczęściej mają już wstępnie zweryfikowany model biznesowy i myślą o sprzedaży wykraczającej poza relacje partnerów. Opowiem Ci, jak proponowałabym podejść do tego zagadnienia.
To 5 porad, które przygotowałam na bazie naszych projektów dla sektora prawnego oraz obserwacji tego rynku w Polsce.
„Branża prawna jest inna, specyficzna” – to jest jedno z najczęstszych zadań, które słyszę od kadry zarządczej w kancelariach.
Oczywiście mamy pewne ograniczenia reklamowe, jeśli chodzi o marketing usług prawnych. Ale sama istota tej komunikacji jest dokładnie taka sama jak w każdym innym biznesie B2B, czego mam wrażenie kancelarie zupełnie nie dostrzegają. Dobrą inspiracją będzie zatem nie inna spółka prawnicza, ale przykładowo technologiczna, finansowa czy marketingowa.
Kancelarie prawne są zwyczajnym reprezentantem grupy firm zajmujących się profesjonalnym doradztwem. I moim zdaniem powinny (choć tego zwykle nie robią) korzystać z już ustandaryzowanych narzędzi i taktyk marketingowych powszechnie stosowanych w podobnych organizacjach.
Oto przykłady, co mam na myśli:
Pytanie, które bardzo często pada przy moich pierwszych rozmowach z kancelariami to… Czy możemy poprowadzić profil na LinkedIn, żeby coś zaczęło się dziać?
To jest bardzo zgubne podejście. Bo dobry profil na LinkedIn – tak samo jak artykuły prasowe, wpisy blogowe, newslettery, wystąpienia konferencyjne i cała seria innych narzędzi dostępnych dla branży prawnej – to tylko wierzchołek góry.
Podstawą dla każdego tego działania jest strategia marki i system identyfikacji wizualnej. A większość kancelarii, nawet tych aktywnych w social mediach czy na eventach, nie ma ani jednego, ani drugiego.
W efekcie niemal każdy pisze o prawie – znakach towarowych, zapisach umownych, AI Act, RODO – a mało kto myśli, czy ktoś po drugiej stronie w ogóle chce tego słuchać. Czyli często problem, który musimy rozwiązać w pierwszej kolejności, to zawężenie grupy docelowej. To kaskadowo będzie wpływało na każde inne działanie marketingowe.
Oto przykłady, co mam na myśli:
Z mojego doświadczenia bardzo niewiele kancelarii wykonało sumiennie to ćwiczenie i dlatego komunikacja każdej z nich wygląda niemal tak samo.
Komunikacja usług doradczych B2B ma bardzo niewiele wspólnego z reklamowaniem sklepu internetowego sprzedającego dużo tanich produktów. Tu wypuszczenie kampanii reklamowej z wyprzedażą nie zadziała.
Marketing usług prawnych to bardziej podróż niż projekt. Jego pierwszym etapem jest budowanie skali, czyli zwiększanie zasięgu informacji o marce. Dopiero, kiedy mamy już do kogo mówić (wokół nas jest społeczność – nawet niewielka), możemy zacząć tę skalę zamieniać na leady. Tutaj znajdziesz case study z jednym z naszych klientów, gdzie przy udziale marketingu wspólnie pozyskaliśmy 3 duże zlecenia, ale w trakcie 18 miesięcy!
Mając to wszystko na uwadze, polecam rozpoczynać współpracę z agencją w momencie, gdy dysponujesz budżetem minimum 5 tys. zł netto miesięcznie. W naszych projektach optymalny budżet to obecnie 8-15 tys. netto miesięcznie. W tej kwocie jako zewnętrzny dział marketingu jesteśmy już w stanie wykonywać szereg działań (zarówno tych bardziej strategicznych, jak i narzędziowych typu grafiki, reklamy, copywriting).
Jeśli taki budżet Cię na ten moment przerasta, wybrałabym jednorazową usługę, która pokaże kierunek możliwy do zrealizowania też bez zewnętrznego dostawcy. Tu polecałabym szkolenie wewnętrzne lub audyt marki. Będzie to wydatek rzędu od kilku do kilkunastu tysięcy.
Czy za 120 tys. zł rocznie możesz zupełnie pozbyć się zmartwień w obszarze marketingu kancelarii? Nie. Bo komunikacja profesjonalnego doradztwa wymaga włączenia… tych profesjonalistów.
Nie jest to złe rozwiązanie, gdy część zadań czy kontaktów z marketingiem trafia do office. To dość naturalna droga rozwoju tego obszaru biznesu. Ale o ile organizacyjnie może to dobrze działać, o tyle merytorycznie na pewno nie.
Przykładowo w zakresie budowania bazy wpisów blogowych pod pozycjonowanie strony w wyszukiwarce agencja marketingowa wspólnie z office mogą:
Ale to zespół prawny będzie musiał przygotować taki wpis i podzielić się w nim praktyczną wiedzą wynikającą z realizowanych zleceń. Tego nie da się wydelegować.
Co zwykle mówisz, sprzedając usługi swojej kancelarii? Zwiększymy Państwa bezpieczeństwo. Wdrażamy, bo wymaga tego aktualizacja przepisów. To uporządkuje Państwa działania.
Bardzo wiele z tych benefitów:
Z częścią działań marketingowych będzie podobnie. Nie przeliczysz bezpośrednio na pieniądze wyróżniającej się komunikacji, lepszego dopasowania marki do grupy docelowej czy spójnego designu. Są pewne standardy, które trzeba spełniać, aby ruszyć dalej lub w ogóle mieć narzędzia do pracy.
Z drugiej strony oczywiście wiele kwestii marketingowych będzie mierzalnych i wspierających sprzedaż. Obrazuje to przede wszystkim liczba kwalifikowalnych leadów, których źródłem jest marka. Tylko, aby osiągnąć ten efekt, wcześniej trzeba wykonać kilka kroków pośrednia związanych ze sprzedażą.
Jeśli po przeczytaniu tego tekstu chcesz wykonać pierwszy krok w stronę profesjonalizacji komunikacji marketingowej, polecam jedno z tych dwóch wyjść:
Każdy z nich możesz wykonać z naszą agencją. Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz porozmawiać o szczegółach. Podczas pierwszej rozmowy wysłuchamy, jakie są Twoje problemy i potrzeby oraz czego oczekujesz od agencji. Wstępnie przedstawimy Ci, jak możemy współpracować oraz ile szacunkowo będzie kosztowała obsługa. Jeśli nie będziemy mogli pomóc, polecimy Ci inne rynkowe rozwiązanie.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
W tym artykule skupimy się na jednym rodzaju szkolenia marketingowego. Mianowicie wewnętrznym warsztatom, które firmy zlecają dla swoje...
Co jesteś w stanie osiągnąć, płacąc agencji marketingowej 3, 7 i 12 tys. zł miesięcznie? Od czego zależy koszt obsługi? Jaki minimalny ...
Agencja public relations odpowiada za wszystkie działania, które mają za zadanie tworzyć dobry wizerunek marki. Budowanie i utrzymywani...