Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Kiedy rozmawiam z przedsiębiorcami o planowaniu kampanii, najczęściej otrzymuję pytania o to, jakie kanały komunikacji wybrać? Co i gdzie publikować, żeby sprzedawać? Tak naprawdę narzędzia są dopiero jednym z ostatnich elementów, jakie bierzemy pod uwagę przy planowaniu akcji marketingowej. Poznaj ten proces krok po kroku!
Po pierwsze planowanie kampanii reklamowej warto zacząć dużo wcześniej, bo czas zabiera nie tylko przygotowywanie założeń (o czym tutaj mówimy), ale także treści, poszukiwanie wykonawców oraz dotarcie się z nimi (jeśli nie masz sprawdzonego zespołu). W zależności od skali kampanii te czynności mogą zająć od kliku tygodni do kilku miesięcy.
Po drugie pamiętaj również o tym, że kampania reklamowa jest realizacją strategii marki. Czyli najpierw potrzebujesz większego obrazu brandu, m.in. jego osobowości i głównego przekazu. Dopiero, kiedy wiesz, jaki wizerunek chcesz budować, warto przejść do pojedynczych inicjatyw jak kampanie reklamowe.
Dalej polecam stosować się do 5 poniższych punktów.
Cele kampanii reklamowej widziałabym przede wszystkim w dwóch wymiarach: jako grupę docelową i oczekiwany rezultat.
Jeśli chodzi o odbiorców, to warto mieć na uwadze, że kampania nie musi być kierowana do całej grupy docelowej Twojej marki. Możesz zaplanować ją wyłącznie do jednego segmentu – na przykład partnerów polskich kancelarii prawnych zatrudniających do 100 osób. Dzięki zawężeniu grupy docelowej możesz:
Takie podejście sprawdzi się w szczególności mikromarkom, które nie są w stanie wygenerować zasięgu czy świadomości marki w skali korporacyjnej.
Drugi element, to ustalenie celów biznesowych. Wieloetapowe kampanie reklamowe (nie myślę tu o promocji posta na Facebooku) zwykle uruchamia się z konkretnego powodu. Jeśli kampania ma być efektywna, musimy określić, do czego dążymy, biorąc pod uwagę obecną sytuację firmy. Przykładowym celem (jeszcze bez miernika) może być:
Kolejno każdy z celów kampanii reklamowej warto pokazać w mierzalny sposób, może to być przykładowo:
Dzięki takim celom, widzisz konkretnie horyzont projektu oraz – gdy coś idzie nie po Twojej myśli – jesteś w stanie na bieżąco reagować. Jeśli Twoja kampania trwa dwa miesiące i ma sprzedać 30 miejsc na Twoje szkolenie, a po miesiącu masz tylko 5 zapłaconych uczestników, musisz podjąć działanie.
Poza tym, co równie ważne, mierniki pozwalają realistycznie zabudżetować kampanię. Jeśli Twój budżet na planowanie, przygotowanie i przeprowadzenie kampanii reklamowej to 10 000,00 PLN, nie możesz spodziewać się dotarcia do miliona osób, bo to po prostu niemożliwe. Nawet, jeśli założymy minimalne stawki za wyświetlenie najtańszej reklamy online. No chyba, że wybitnie dopisze Ci szczęście.
Prawidłowo rozumiana kampania marketingowa nie polega na tym, że nagle znikąd pojawiasz się z billboardem na głównym rondzie, a ludzie łapią za telefony i kupują jak szaleni. Do Twoich celów powinna prowadzić z góry wytyczona droga, która jest związana z tym, co na danym etapie myślą klienci.
Przykładowo, jeśli w ramach kampanii Twoim celem jest sprzedaż audytów IT dla 20 firm, w idealnym przypadku wcześniej warto:
W ten sposób dasz się poznać, rozwiejesz wątpliwości klienta oraz wyczerpująco pokażesz, na czym właściwie polega ten audyt.
Ja traktuję planowanie kampanii reklamowej jako wyznaczanie kroków, które działają krótkoterminowo (jednorazowy zapis, pobranie, zakup), i długoterminowo (kapitał potrzeby do wykorzystania przy kolejnych akcjach).
Narzędzia przydatne w kampanii częściowo będą definiowane już na etapie procesowania zachowania naszego klienta. Czyli wybieramy te kanały komunikacji, które:
W planie ważne jest jednak to, aby były one szczegółowo opisane. Hasło „komunikacja w social mediach” nie wystarczy. Upraszczając, plan powinien zakładać, że w poniedziałek wrzucasz krótki tip, co warto sprawdzić w swojej infrastrukturze IT, w środę prezentujesz fragment audytu, a w piątek landing page z ofertą.
Pamiętaj, żeby na tym etapie planować nie tylko, jakie kanały użyjesz, ale w pierwszej kolejności, CO będziesz publikować. Liczba rodzajów treści do przygotowania jest zwykle większa niż liczba samych kanałów. Więcej o narzędziach promocji przeczytasz tutaj.
Z jednej strony mierniki pozwolą Ci zobaczyć efektywność, z drugiej mogą mocno zaciemnić sytuację. W szczególności, gdy są nierealnie określone.
Sprzedaż to nie jest efekt wyłącznie kampanii reklamowej. Jeśli Twój produkt jest niespecjalnie potrzeby odbiorcom, komunikacja marki nie wzbudza zaufania, masz źle określoną politykę cenową, nie bądź zaskoczony miernymi wynikami.
Kampania reklamowa powinna pomagać dotrzeć do właściwych osób. Nie naprawi jednak złych decyzji biznesowych.
Dlatego każdą kampanię proponuję Ci traktować przede wszystkim jako lekcję usprawniania własnej firmy. Na pewno część budżetu ulokujesz niewłaściwie. Zanim wypracujesz własne schematy działania, musisz je po prostu przetestować.
Planując kampanię, patrz na nią przede wszystkim jak na jeden element większej układanki. Oznacza to, że zamiast skupiać się przykładowo na jednej reklamie na Facebooku, spróbuj potraktować kampanię jako wzmocnienie dotychczasowych działań. Na pewno najlepsze efekty sprzedażowe da Ci akcja kierowana do osób, które mają choć mglistą świadomość, kim jesteś. Nie wyznaczaj sobie zatem celów sprzedażowych, jeśli nie masz na koncie odrobionej lekcji pod hasłem „świadomość marki”. Tutaj opisaliśmy dodatkowo trzy popularne błędy w zakresie planowania kampanii reklamowej wraz ze scenariuszami ich naprawienia.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Gdy budujesz markę, trudno uciec od zadbania o teksty ją promujące. Copywriting możesz wykorzystać na wielu płaszczyznach reklamowych, ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Obecnie, gdy możliwości marketingowe są bardzo duże, coraz trudniej jest zwrócić uwagę odbiorców na swoją firmę. Uwaga potencjalnych kl...