Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Jakie produkty obecnie można nazwać luksusowymi? Jak wygląda rynek dóbr luksusowych w czasach wzrastającej inflacji i po pandemicznych obostrzeniach? Kto je w Polsce kupuje? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!
Najnowszy raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju” przedstawia, że 2021 rok był czasem odbudowy rynku dóbr luksusowych po pandemii. Wtedy też cały ten rynek w kraju wart był prawie 30 mld złotych. Jednak analizując poszczególne produkty luksusowe i ich wartość, przewiduje się, że do 2026 roku wartość ta wzrośnie do ponad 35 mld złotych.
Wyciągając wnioski z tych danych, można zauważyć, że produkty luksusowe w Polsce z roku na rok zdobywają coraz większą popularność.
We wspomnianym wcześniej raporcie KPMG do kategorii dóbr luksusowych zalicza się:
W polskiej branży luksusowej obecnie najlepiej mają się dwa segmenty – samochodów oraz alkoholi. Ten pierwszy okazał się najbardziej odporny na skutki pandemii. Przekroczył już swoją wartość sprzedaży z 2019 roku, co przyczyniło się do uzyskania wysokiej wartości całego krajowego rynku.
Wśród Polaków ulubionymi markami samochodów luksusowych są Maserati, Bentley oraz Ferrari. Z kolei wśród kategorii marek premium podium od lat pozostaje niezmienne, a zajmują je BMW, Mercedes oraz Audi.
Rynek luksusowych alkoholi w Polsce, porównując go do innych segmentów, kryzys przeszedł względnie łagodnie. Do czasu pandemii ta część rynku rosła stosunkowo dynamicznie, zwiększając swoją wartość o ponad połowę w ciągu kilku lat. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych lat segment alkoholi nadal będzie rozwijał się, jednak już nie tak dynamicznie.
W strukturze rynku luksusowych alkoholi przeważają napoje spirytusowe (whisky, brandy czy koniaki). Prognozy wskazują także, że nadal na popularności zyskiwać będzie właśnie kategoria whisky, nawet kosztem luksusowych szampanów.
Od pewnego czasu do produktów luksusowych zaliczamy również wódkę. Na całym świecie można zauważyć znaczącą zmianę, jeśli chodzi o ten rodzaj alkoholu. Zmieniły się wymagania względem tego produktu, jego opakowania czy smaku. Przykłady wysoko pozycjonowanych marek wódki to:
Luksusowe jachty z Polski są znanym oraz cenionym przez klientów na całym świecie produktem luksusowym. Wartość eksportu jachtów rośnie od wielu lat i nie zahamowała tego nawet pandemia. Rok 2021 był kolejnym z rzędu, który zanotował rekordową wartość sprzedaży zagranicznej. Było to aż 2,7 mld złotych. Jednocześnie rosnąca inflacja ma wpływ na to, że coraz więcej osób zastanawia się nad kupnem łodzi głównie w celach inwestycyjnych.
Większość krajowej produkcji trafia na eksport. Skutkowało to tym, że w 2020 roku Polska była drugim największym eksporterem jachtów motorowych na świecie zaraz po Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie Stany są największym partnerem handlowym Polski w tej kategorii. To właśnie do USA wyeksportowano jachty motorowe o wartości 373 mln złotych, co daje 13,9% całego eksportu.
Natomiast wśród krajów Unii Europejskiej Polska jest niekwestionowanym liderem. Blisko ¾ jachtów wyprodukowanych w polskich stoczniach trafia do nabywców w Europie.
Polskie marki, które kojarzą się w pierwszej kolejności z produkcją jachtów to:
Oprócz tych marek popularnością cieszy się także polska firma Sall Service z Gdańska, która zajmuje się produkcją żagli. To właśnie w żagle tej firmy wyposażona jest ponad połowa Tall Ships.
Pandemia oraz rosnąca inflacja zmieniły podejście do zakupu nieruchomości oraz potwierdziły wartość aktywów, jakimi są właśnie mieszkania. Dodatkowo, zwiększające się zarobki w połączeniu z inflacją wpłynęły na wzrost popytu na rynku nieruchomości.
Według raportu KPMG obecnie ważniejsze niż zaspokajanie własnych potrzeb stało się zabezpieczenie kapitału w postaci inwestycji w luksusowe apartamenty. Pandemia, praca zdalna oraz ograniczone możliwości rekreacji zwiększyły również wagę metrażu nieruchomości, jej wyposażenia czy posiadania przestronnej części wypoczynkowej na balkonie lub tarasie.
W Polsce marki odzieżowe, którą kojarzą się z luksusem, to obiegowo Louis Vuitton, Chanel czy Gucci. Jednak według danych Google to nie one są najczęściej wyszukiwane w internecie. W tej kategorii prym wiedzie Balenciaga. Dane wskazują na fenomen. Jesteśmy jedynym krajem na świecie, w którym najpopularniejszą marką luksusową pod względem wyszukiwań jest właśnie Balenciaga.
Jeśli chodzi o prognozy, tutaj również spodziewamy się odbudowy wartości tego sektora rynku. Dodatkowo, spośród trzech kategorii, które wchodzą w skład segmentu odzieżowego, ubrania mają zmniejszyć swój udział na rzecz obuwia oraz akcesoriów, które obecnie odpowiadają za ¹⁄5 wartości rynku.
Ten artykuł miał Cię wyposażyć przede wszystkim w wiedzę na temat bieżących trendów i przykładów produktów luksusowych w Polsce. Ale temat marek z tego obszaru to znacznie więcej! Jeśli interesuje Cię, jakie cechy będzie miała naszym zdaniem marka luksusowa przyszłości, kliknij tutaj. Jeśli natomiast chcesz poznać więcej danych i trendów dotyczących prestiżowych marek, znajdziesz je tutaj.
Produkt premium różni się od produktów marek ekonomicznych czy luksusowych. Chociaż wiele osób używa zamiennie nazewnictwa produkt prem...
Jeśli chodzi o budowanie marki, to najczęściej występujące problemy widzę trzy. Pierwszy to brak przełożenia założeń biznesowych na mar...
Od kilku lat rynek dóbr luksusowych w Polsce systematycznie rośnie. Potwierdzają to dane z raportów KPMG. Jakie produkty luksusowe najc...