Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
To oczywiste - przedsiębiorstwa z sektora MŚP wymagają innej komunikacji marketingowej niż korporacje. Jak jednak odnaleźć się jako właściciel firmy w gąszczu różnych możliwości i zasad? W tym właśnie ma pomóc Ci ten artykuł! Poznasz 5 reguł, które naszym zdaniem są kluczowe we wzroście firm z sektora MŚP poprzez marketing.
Na początek wyjaśnijmy, dlaczego zasady marketingu dla mikro, małych i średnich firm są tak ważnym tematem?
Bo to cała rzesza przedsiębiorstw budujących gospodarkę! W Unii Europejskiej aż 99% firm to właśnie te z sektora MŚP. Poza tym około 70% wszystkich zatrudnionych osób pracuje właśnie w tego typu organizacjach.
MŚP to z jednej strony ważna część ekosystemu biznesowego, ale z drugiej olbrzymia konkurencja. I tu pierwszy raz na horyzoncie pojawiają się zasady marketingu.
Tymczasem w przedsiębiorstwach z sektora MŚP w kontekście marketingu panuje często olbrzymi chaos, a przede wszystkim:
Dlatego, jeśli chcesz, aby Twoja komunikacja marketingowa była skuteczna, poznaj zasady marketingu, które uważamy za najważniejsze. Oto 5 z nich!
Zasada jest prosta. Twój marketing nie zacznie się rozwijać, gdy nie będzie miał kto tego robić.
Często w przedsiębiorstwach z sektora MŚP marketingiem zajmuje się sam właściciel. Ewentualnie do pomocy zaprasza niewielki 2-3 osobowy zespół. Absolutnie taki scenariusz może zadziałać, ale wyłącznie w przypadku, gdy w gronie tych osób jest poczucie, że marketing to ważne zadanie, które wymaga uwagi i czasu. Inaczej zawsze będzie coś ważniejszego do zrobienia. A w efekcie Twoja komunikacja zacznie przypominać powoli tonący statek.
Jeśli Twoja firma nie posiada osoby z wyznaczonymi zadaniami marketingowymi lub dział marketingowy nie wyrabia się z pracą, poszukaj pomocy na zewnątrz. Masz do wyboru trzy opcje:
Dzięki znalezieniu nowej osoby albo podjęciu współpracy z zewnętrzną agencją marketing Twojej firmy odżyje i wejdzie na nowy poziom. Jeśli nie zadbasz o odpowiedni zespół wykonawczy, cztery kolejne zasady marketingu będą trudniejsze do zrealizowania.
Przed uruchomieniem komunikacji (np. w social mediach, na blogu, w postaci bannerów reklamowych), warto dobrze rozeznać się, co dzieje się wokół Ciebie. W tym zakresie polecamy analizę trzech komponentów: rynku, konkurencji i przede wszystkim Twoich obecnych i potencjalnych klientów. W ten sposób zyskujesz ogląd sytuacji od ogółu do szczegółu.
W złapaniu szerokiej perspektywy rynkowej może Ci pomóc metoda PEST. Obejmuje ona analizę kluczowych czynników:
Dlaczego to ważne? Bo marka nie funkcjonuje w próżni. I przykładów nie musimy daleko szukać. Wojna w Ukrainie zahamowała łańcuch dostaw (P), inflacja zmniejsza zasobność portfeli konsumentów (E), pandemia wymusiła izolację społeczną (S) i przyspieszyła nieuchronną cyfryzację (T). To wszystko oddziałuje na biznes oraz marki. Pytanie, jak bardzo w Twoim przypadku?
Musisz wiedzieć, jak wyglądają działania firm, które bezpośrednio mogą też interesować Twoich klientów. Pomoże Ci to w podjęciu decyzji, jak NIE chcesz promować swojej firmy. Twoim zadaniem jest odróżnienie się od konkurencji, ale żeby znaleźć swoje własne cechy odróżniające, musisz zauważyć, co w Twoim najbliższym otoczeniu już się dzieje.
Jeśli nie wiesz dokładnie, kim są Twoi odbiorcy – z czym się zmagają, czego potrzebują, co doceniają, czego szukają – trudno będzie Ci prowadzić trafioną komunikację. Działania marketingowe są najskuteczniejsze, gdy dopasowujemy je do segmentów i typów klientów (np. branż, sytuacji życiowej).
Warto także zaznaczyć, że odbiorcami danej firmy mogą być różne grupy. Wówczas wyzwanie związane z komunikacją jest jeszcze bardziej skomplikowane, bo z jednej strony musimy zachować spójność, ale z drugiej często oferta i propozycja wartości dla klientów z różnych segmentów wyglądają diametralnie inaczej.
Zwróć uwagę, że powyższe trzy analizy – rynku, konkurencji i odbiorców to zadanie do stałego wykonywania. Nie raz na dekadę, gdy przechodzisz rebranding. Marketing rozwija się dzięki stałej obserwacji i nowym bodźcom.
Strategia marki może znacząco zmienić sytuację Twojej firmy. Przede wszystkim wyeliminujesz przypadek, bo klienci będą myśleć o Tobie to, co im sugerujesz. Zrobisz też oczekiwane pierwsze wrażenie i będziesz kojarzyć się z jasnym motywem przewodnim. Twoja firma w końcu będzie inna niż wszystkie wokół! Ale jak to osiągnąć?
Strategia marki powinna składać się z minimum trzech elementów, jakimi są:
Dopiero, kiedy spiszesz to, o czym jest Twoja marka i uzupełnisz ten przekaz o design, możesz zacząć wdrażać kampanie tematyczne. W innym przypadku po prostu więcej budżetu marketingowego przepalisz bez celu.
Firmy z sektora MŚP nie powinny stawiać na wykorzystywanie wszystkich możliwych działań marketingowych. Wynika to z prostej przyczyny, że najczęściej nie mają ani odpowiednio dużych zespołów, ani budżetów. Dlatego trzeba skupić się na konkretach oraz konsekwencji.
Z badania amerykańskiej firmy CallRail wynika, że w czołówce działań marketingowych wskazanych przez właścicieli firm z sektora MŚP znalazły się media społecznościowe (57%), strona www (49%) oraz e-mail marketing (43%). Nasze doświadczenia z polskiego rynku są podobne i w wielu przypadkach rzeczywiście w pierwszej kolejności rozwijamy te trzy narzędzia.
W marketingu oprócz obecności ważne jest także regularne działanie i testowanie różnych rozwiązań.
Konta w social mediach bez treści, niezaktualizowana strona internetowa i newsletter w stopce same w sobie nic nie dadzą. O sile tych narzędzi decyduje dopiero ich aktywne wykorzystanie. Dlatego tak istotne jest postowanie, nowe wpisy na blogu i regularne newslettery.
Jedna wiadomość – nawet do idealnie dobranego odbiorcy – nic nie zmienia. Dopiero skalę, zaangażowanie i społeczność jesteś w stanie przekuć na wyniki finansowe. A do osiągnięcia tego potrzebujesz cierpliwości, czasu i stałej optymalizacji.
Przedsiębiorstwa z sektora MŚP, rozpoczynając działania marketingowe, powinny bardzo dobrze się do tego przygotować. Ważne jest, aby zajmowała się tym wyznaczona osoba lub zewnętrzny zespół marketingu, a nie zapracowany właściciel firmy czy przypadkowy pracownik. Pozwoli to na zachowanie porządku i spójności.
Kluczem jest zdecydowanie się na komunikaty i narzędzia, które są istotne dla firmy. Warto zastanowić się, czy bycie aktywnym w każdym możliwym medium społecznościowym jest potrzebne? Zaoszczędzony czas można poświęcić na analizę potrzeb klientów czy zaangażowanie w marketing treści, który pozwoli utrzymać zainteresowanie wokół marki.
Jeśli chcesz zagłębić temat zarządzania komunikacją w małych i średnich firmach, sprawdź naszą książkę „Mikromarka”. To instrukcja, która pomoże Ci krok po kroku zbudować wpływową, estetyczną oraz dochodową markę. Zdecydowanie rozszerza ona zasady marketingu opisane w tym artykule. Książkę kupisz wyłącznie na naszej stronie www.mikromarka.pl.
Marketing wirusowy (lub viral marketing) oznacza działania reklamowe, których podstawą jest popularyzacja treści dzięki aktywności jej ...
Też masz wrażenie, że o marketingu mówi się dużo i często o tym samym? Masz kłopot ze znalezieniem tekstu, który naprawdę zainspiruje C...
Jeśli jesteś przedsiębiorcą lub specjalistą ds. PR w małej firmie i czytasz ten artykuł, walczysz z jednym z najpoważniejszych błędów –...