Sprawdź naszą książkę o marketingu MŚP. Stwórz wpływową, estetyczną i dochodową markę z „Mikromarką”!
Jeśli nigdy wcześniej Twój biznes nie korzystał z usług agencji komunikacji, być może masz wątpliwości, w rozwiązywaniu jakich problemów może pomóc taka firma. Z tego artykułu dowiesz się, do czego może przydać Ci się agencja, jak rozliczać z nią współpracę oraz które usługi polecam jako mały test.
Na rynku usług kreatywnych agencja komunikacji marketingowej może mieć dość szeroki zakres działania. Oznacza to, że takie podmioty pomagają zarówno w dużych, wielomiesięcznych projektach (np. rebranding), jak i mniejszych zadaniach związanych z bardziej operacyjną pracą (np. kampanie reklamowe).
Sprawia to, że Tobie jako klientowi czasem trudno może być podjąć decyzję, czy wysyłka zapytania ofertowego do takiej firmy w ogóle ma sens. Co z tym zrobić?
Zwróć uwagę na to, co i jak agencja mówi sama o sobie.
Dobrze pozycjonująca się agencja komunikacji marketingowej szybko i wprost wskaże Ci, czy jako klient znajdziesz u niej oczekiwaną pomoc i czy jesteś w jej grupie docelowej.
Przykładowo my pracujemy głównie z markami premium oraz małymi i średnimi przedsiębiorstwami (najczęściej związanymi z nowymi technologiami, prawem, lifestylem lub edukacją). W większość tych projektów są obecni właściciele i zarządy. Zatem, jeśli reprezentujesz firmę produkcyjną dostarczającą części do ciągników rolniczych, to nie będziemy dobrym wyborem. Ale na pewno na rynku znajdzie się ktoś inny!
Kiedy czujesz, że potencjalnie pasujecie do siebie z agencją, przed podjęciem kolejnego kroku zastanów się też , czy na pewno taki typ firmy pomoże Ci realnie rozwiązać Twój problem? Przykładowo, jeśli Twoja organizacja jest na granicy upadłości i chcesz szybko zwiększyć sprzedaż skomplikowanych usług B2B, to prawdopodobnie żadna agencja marketingowa Cię nie uratuje! Raczej potrzebujesz przebudowy sporej części biznesu, a nie natychmiastowej kolejnej kampanii reklamowej.
Poniżej znajdziesz listę 4 głównych potrzeb, które agencja komunikacji skutecznie pomoże Ci zaspokoić.
Start nowej marki i rebranding to moim zdaniem jedne z najbardziej skomplikowanych usług marketingowych. Błędy na samym początku budowania brandu będą bowiem rezonować na każdą kolejną aktywność marketingową. A tym samym obniżą one wyniki lub wręcz uniemożliwią osiągnięcie celów.
Jeśli zatem dostrzegasz, że:
To istnieje spora szansa, że potrzebujesz strategicznych zmian wizerunkowych, czyli właśnie rebrandingu lub powstania nowej marki.
Dlaczego do takiego zlecenia warto zaprosić agencję? Przede wszystkim zewnętrzny dostawca da Ci swój sprawdzony proces oraz obiektywną ocenę sytuacji. Poza tym – nawet jeśli masz swój dział marketingu – taki projekt jest bardzo czasochłonny. Dlatego Twoi wewnętrzni specjaliści mogą po prostu nie mieć czasu na jego sumienną realizację.
Często okazuje się, że po wprowadzeniu nowej marki lub rebrandingu jest tak dużo nowej pracy, że przyda się stałe wsparcie i/lub rozbudowa zespołu.
Takie zadania jak:
To grupa aktywności, które wręcz muszą być wykonywane, aby strategiczne zmiany miały sens oraz przynosiły nowych klientów. Możesz w tym celu zatrudnić własnych specjalistów, ale nie zawsze będzie to optymalne rozwiązanie.
Przykładowo w Twojej skali działania zadań marketingowych może być zbyt mało lub zwyczajnie możesz nie chcieć obciążać się wewnętrznym pracownikiem w tym obszarze.
Rozwiązaniem tego problemu jest zewnętrzny dział marketingu. Wówczas agencja komunikacji dostarcza Ci pracowników na określoną liczbę godzin lub do wskazanych zadań. Przykładowo Twój dział marketingu może tworzyć dyrektor marketingu, specjalista ds. komunikacji i grafik, a ich wspólne miesięczne obciążenie to 40h.
Dlaczego do takiego zlecenia warto zaprosić agencję? Agencja daje Ci przede wszystkim bardzo elastyczny model rozliczeń (za godziny lub zadania) i zwalnia Cię ze wszystkich obowiązków pracodawcy, zapewniając jednocześnie stały dostęp do potrzebnych kompetencji. Zatrudnienie zewnętrznego działu marketingu może być także dużo tańsze niż wewnętrzny specjalista. U nas cena takiej usługi rozpoczyna się od 3 tys. zł netto/miesięcznie. Zwróć również uwagę, że agencja, która robiła rebranding lub start nowej marki, będzie też doskonale rozumiała idee stojącą za brandem oraz Twój sposób myślenia o biznesie.
Jeśli uważasz, że w tym momencie zewnętrzny dział marketingu to dla ciebie za dużo, masz jeszcze jedną opcję. Agencja komunikacji może wykonać dla Ciebie po prostu jeden zamknięty w czasie projekt. Czyli zrealizować kampanię tematyczną, wyprodukować komplet materiałów sprzedażowych, przeprowadzić serię konsultacji w wąskim temacie lub wypromować wydarzenie.
Przykłady takich projektów możesz znaleźć w naszym portfolio: #spórostrój (kampania edukacyjna), Cloud & Data Center Day oraz Pomi-T (promocja wydarzeń).
Dlaczego do takiego zlecenia warto zaprosić agencję? W takim modelu agencja po prostu realizuje swoje krótkoterminowe zadanie. Tym samym Ty nie ponosisz stałych kosztów i z góry wiesz, ile musisz zapłacić za urzeczywistnienie swojego pomysłu. Zwróć też uwagę, że agencje wykonują mnóstwo tego typu zleceń i mają na to gotowe procesy. Tym samym szybko mogą przejść do działania.
Doskonale rozumiem, że start – w szczególności stałej – współpracy z agencją obarczony jest mnóstwem wątpliwości. Przykładowo nie wiesz:
I tu za doskonały test uważam wewnętrzne szkolenia i warsztaty. Mają one dwie zasadnicze korzyści. Po pierwsze pozwalają uzupełnić wewnętrzną wiedzę. Czyli Twój zespół – menedżerów lub specjalistów marketingowych – dowie się, jak lepiej osadzić działania komunikacyjne w celach biznesowych. Po drugie poznasz agencję, z którą być może w przyszłości zrealizujesz bardziej zaawansowane projekty. Zatem zanim zlecisz przeprowadzenie rebrandingu wartego kilkadziesiąt tysięcy, możesz zamówić szkolenie za kilka tysięcy, aby świadomiej wybrać wykonawcę.
Dlaczego do takiego zlecenia warto zaprosić agencję? Praca w agencji to przede wszystkim wszechstronność doświadczeń. Różne branże, modele biznesowe, problemy do rozwiązania. Stanowią one doskonałą bazę do budowania praktycznych i osadzonych w realiach szkoleń czy warsztatów. Trener z agencji to człowiek sprawdzony w boju, nie w bibliotece.
Agencja komunikacji marketingowej będzie dobrym wyborem, jeżeli chcesz poprawić jakość komunikacji, zaangażować się w budowanie marki i dopiero w efekcie tego zdobywać nowych klientów, którzy sami się do Ciebie zgłoszą.
Skorzystanie z takiej współpracy polecam przede wszystkim firmom świadomym, że wizerunek to ważna część biznesu i warto w niego inwestować nie tylko czas, ale także pieniądze.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Agencja public relations odpowiada za wszystkie działania, które mają za zadanie tworzyć dobry wizerunek marki. Budowanie i utrzymywani...
Jeśli potrzebujesz partnera, który pomoże Ci w uporządkowaniu wizerunku, przeprowadzeniu rebrandingu lub wprowadzeniu nowej marki bądź ...
Chcesz rozwijać marketing swojej firmy, ale nie masz na pokładzie wewnętrznych specjalistów lub wręcz nie chcesz ich zatrudniać? Zewnęt...