Logo jest podstawową zintegrowanej komunikacji marketingowej oraz narzędziem autoprezentacyjnym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Pozwala na odróżnienie się od konkurencji oraz budowanie społeczności wokół marki. Aby mogło urosnąć do rangi symbolu społecznego, musi być odpowiednio zaprojektowane!
Oto lista naszych złotych zasad, jak zaprojektować idealne logo!
Nie można stworzyć odpowiedniego logo, jeśli dobrze nie przemyślisz, co ma reprezentować Twoja marka. To podstawowa zasada projektowania komunikacji. Design musi wynikać z zadania, a nie odwrotnie. Najpierw więc stwórz tożsamość marki, a dopiero potem szukaj dla niej wizualizacji.
Do wyboru masz kilka opcji struktury logo – po pierwsze w formie logotypu (sam napis – np. Coca-Cola), sygnetu z logotypem (znaku rozpoznawczego i napisu, np. Pepsi) lub samego sygnetu (np. Apple). Ta ostatnia wersja jest dość ryzykowna, bo nie masz w niej możliwości przedstawienia nazwy firmy. Dla brandów rozwijających się jej nie polecamy ze względu na utrudniony proces identyfikacji.
Oprócz tego w Twoim logo może się znaleźć także claim, czyli hasło przewodnie (np. Just do it – Nike). Nasza rekomendacja: wybieraj jak najmniej elementów. Jeśli zależy Ci na sygnecie, rezygnuj z claimu. Jeśli musisz wykorzystać hasło tłumaczące Twoją działalność (rekomendowane w przypadku nazw abstrakcyjnych), wówczas odpuść sygnet i zastąp go np. ciekawym wzorem przewodnim w innych materiałach.
Integralnym elementem logo jest także font. Zwróć uwagę na jego krój: szeryfowy – polecany dla marek premium lub bezszeryfowy – rekomendowany dla marek bardziej otwartych i dostępnych. Generalny światowy trend (także w przypadku sektora dóbr luksusowych) kieruje nas w stronę uproszczeń, a więc fontów bez ozdobników.
W kolorze niebieskim upatrujemy zaufanie i stabilność (to kolor wielu marek technologicznych czy finansowych). Czerwony reprezentuje dobrą energię, stąd wybierają go marki o wyrazistej tożsamości. Szary oddaje stabilność oraz autorytet – to częsty wybór marek z branży motoryzacyjnej. Czarny kojarzy się z ekskluzywnością, prestiżem i jakością, stąd niemal każda marka kosmetyczna premium korzysta z identyfikacji czarno-białej.
Tworząc logo, zastanów się, jaka barwa najlepiej odda charakter Twojej marki. Postaw potrzeby brandu ponad własne upodobania. Zyskasz na tym Ty i Twoja firma!
Dlaczego logo powinno mieć prostą formę? Bo jego podstawowa rola to promocja marki na różnych powierzchniach. Musi być czytelne nie tylko na olbrzymim billboardzie, ale także na długopisie lub w stopce mailowej. Pamiętaj zatem o ekspozycji w dwóch wariantach – na duży dystans oraz w maksymalnym możliwym pomniejszeniu.
Ponad to media społecznościowe wymuszają na nas, aby logo łatwo skalowało się do kwadratu lub koła, aby mogło stanowić zdjęcie profilowe. Ono także nie jest zbyt pokaźnych rozmiarów.
Nasza generalna rada – im prościej, tym lepiej!
Konsultantka PR, zajmuje się przede wszystkim mikromarkami i markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Jest właścicielką agencji Blend PR. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.