Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Księga identyfikacji wizualnej jest jednym z podstawowych elementów dobrze zarządzanej marki i powstaje jako efekt strategicznie traktowanego procesu brandingowego. Z czego składa się w praktyce? Ile kosztuje? Dlaczego warto ją posiadać? Właśnie tego dowiesz się z tego tekstu.
Na pewno z perspektywy konsumenta doskonale wiesz, że niektóre marki jesteśmy w stanie rozpoznać ze względu na samo opakowanie produktu, bądź połączenie kolorów z typografią. Taki efekt osiąga się właśnie dzięki standaryzacji brandingu.
Księga identyfikacji wizualnej (możesz spotkać się także ze skrótem KIW), jak sama nazwa mówi, jest zbiorem informacji dotyczących sposobu wykorzystania identyfikacji wizualnej marki. Ma ona postać dokumentu (najczęściej PDF), gdzie znajdują się techniczne dane oraz przykłady wdrożenia danego pomysłu na branding.
Księga identyfikacji wizualnej jest punktem wyjścia do tworzenia wszystkich użytkowych materiałów takich jak strona www, ulotki, posty do social mediów. Dzięki niej Twoje materiały graficzne będą spójne, a Twoja marka stanie się rozpoznawalna nie tylko z samej nazwy, ale też ze swojej szaty graficznej. Zdecydowanie jest to element marek, które chcą prezentować się profesjonalnie.
Taki dokument pozwala nie tylko na ujednolicenie komunikacji wizualnej, ale także przyśpiesza tworzenie kolejnych materiałów. Grafik, posiadając KIW, nie musi tworzyć pewnych elementów od podstaw – zna już przykładowo kolorystykę, typografię, stylistykę ikon czy fotografii.
Brak księgi identyfikacji wizualnej może znacznie spowolnić prace graficzne także przy tych najprostszych projektach. Wynika to z faktu, że jeśli nie mamy odgórnie wypracowanego standardu wizualnego, każdy projekt oceniamy jednostkowo i obsługa graficzna zaczyna przypominać konkurs piękności zamiast realizować cele. KIW skutecznie ucina wewnętrzne dyskusje – jeśli coś specyfikacją czy stylem nie pasuje do założeń, nie powinno zostać wdrożone.
Posiadanie bazy plików usprawnia pracę nie tylko grafika, ale także pozwala na recykling starszych projektów. W takim przypadku księga stanowi rolę przewodnika po komunikacji wizualnej marki.
Księgę identyfikacji wizualnej możesz stworzyć na różnych etapach życia marki. W naszych projektach są to najczęściej dwa scenariusze:
W zależności od skali projektu stworzenie nowego designu i opracowanie go w formie księgi identyfikacji wizualnej w naszym przypadku trwa minimum miesiąc, a koszt takiego zlecenia to nie mniej niż 15 tys. zł netto.
Dobra księga identyfikacji wizualnej powinna być czytelna, łatwa do zrozumienia przez osoby niezaangażowane w tworzenie designu i zawierać wszystkie aktualne informacje dotyczące komunikacji wizualnej.
Na księgę identyfikacji wizualnej składa się zwykle kilka elementów:
Nie należy mylić księgi identyfikacji wizualnej z księgą znaku, czy brandbookiem. Jeśli kupujesz tego typu usługi, zawsze sprawdź, czego dokładnie dotyczy oferta oraz jak szczegółowy dostaniesz dokument.
Księga znaku standaryzuje wyłącznie logo marki oraz jest najbardziej podstawową opcją. Czyli zawiera informacje dotyczące jego konstrukcji oraz wykorzystania. Tak jak kwadrat jest prostokątem, a prostokąt nie zawsze jest kwadratem – księga znaku zawsze zawiera się w księdze identyfikacji wizualnej, ale sama księga znaku nie może być utożsamiana z księgą identyfikacji wizualnej.
Z kolei brandbook jest jeszcze bardziej rozwiniętym dokumentem niż KIW. Brandbook dodatkowo zawiera strategiczne założenia marki dotyczące jej oczekiwanego wizerunku i sposobu komunikacji. Może dodatkowo opisywać takie elementy jak slogan, cechy charakterystyczne, archetyp, skojarzenia. Według nas to bardzo dobra opcja, jeśli nie masz oddzielnie spisanej strategii marki i potrzebujesz trochę opcji dwa w jednym.
Księga znaku | Księga identyfikacji wizualnej | Brandbook |
Jedynie podstawowe informacje dotyczące logo |
Kompleksowe informacje dotyczące komunikacji wizualnej marki |
Informacje dotyczące komunikacji wizualnej, jak i założenia strategiczne marki |
|
|
|
Stworzenie księgi identyfikacji wizualnej warto traktować jako końcowy efekt bardziej zaawansowanego projektu. Najczęściej obejmuje on najpierw badania marketingowe, warsztaty, strategię marki, kilka koncepcji kreatywnych na design. Raczej na rynku nie będzie możliwości kupienia tylko pliku z KIW, bo do jego stworzenia są potrzebne jakieś wcześniejsze działania i decyzje.
Pomimo, że będzie to jeden z bardziej zaawansowanych i droższych projektów marketingowych, warto zainwestować w niego czas i pieniądze, bo księga identyfikacji wizualnej podlega bardzo rzadko modyfikacjom i służy markom przez długie lata.
Graficzka w Blend PR. Realizuje dla klientów przede wszystkim materiały elektroniczne, do druku oraz animacje. Absolwentka Marketingu internetowego na Collegium Da Vinci oraz szkoły policealnej ze specjalizacją z grafiki komputerowej.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że stworzenie grafiki do social mediów jest łatwym zadaniem. Masz do tego mnóstwo gotowców. Jedn...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...
Jeśli jako klient zamawiasz projekt ulotki reklamowej, nie popełniaj jednego z najczęstszych błędów. Mianowicie nie oceniaj materiału p...