Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Wprowadzenie marki na rynek to proces, który wymaga przygotowania wielu składowych dużo wcześniej. Dodatkowo warto w tym zakresie zachować pewien porządek, aby jedna decyzja wynikała z drugiej. Przykładowo, aby dotrzeć do płacących klientów, najpierw musisz ich odpowiednio wyselekcjonować na etapie analizy biznesowej. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak przykładowo może wyglądać taki projekt.
Wprowadzenie marki na rynek to nie tylko wymyślenie nazwy, wstępnej kolorystyki i przygotowanie kilku grafik. Zanim zdecydujesz się wystartować z nową marką, dobrze jest wstępnie wiedzieć, jak wygląda dana branża. Twoje rozeznanie wśród potencjalnie płacących klientów jest na tym etapie najcenniejszym kapitałem. Żadna agencja marketingowa tego nie zastąpi.
Wprowadzenie marki na rynek to drogi, złożony i czasochłonny proces. Dlatego ta decyzja powinna być naprawdę dobrze przemyślana. W wielu przypadkach może okazać się, że rynek jest już tak mocno zagospodarowany w danej branży, że kolejna taka sama marka nie ma szans się utrzymać. Dlatego pierwszy krok to zastanowienie się nad racjonalnością swoich motywacji.
My w agencji widzimy wiele powodów działających jako aktywator do startu z nową marką. Należą do nich przykładowo:
Zwróć uwagę, że nie każda z tych motywacji ma mocne uzasadnienie. Przykładowo ambicje właściciela do posiadania w portfolio marki luksusowej niekoniecznie przełoży się na sukces takiego brandu i zainteresowanie klientów drogim produktem.
Jak podejść do tematu inaczej? Oto 5 kroków, które z naszego doświadczenia pomagają marce osiągnąć sukces na rynku.
Pierwszym etapem wprowadzenia marki na rynek jest badanie grupy docelowej oraz analiza konkurencji. To dwie analizy biznesowe, które dadzą Ci wstępny obraz, na ile Twoja koncepcja marki jest w stanie odnaleźć się na istniejącym rynku.
Analiza ta nie musi mieć bardzo sformalizowanego charakteru, ale na pewno warto przeprowadzić ją obiektywnie, w czym pomaga zewnętrzny konsultant lub agencja.
Choć ten etap jest kluczowy, to widzimy, że bardzo często pomijany przez przedsiębiorców. W efekcie doprowadza to do inwestowania w markę, która ma za słabą propozycję wartości czy ofertę niedopasowaną do potrzeb i problemów klientów.
Oczywiście na tym etapie nie możesz wiedzieć na pewno, czy Twój koncept zadziała! Warto jednak mieć wykrystalizowaną hipotezę do testów połączoną nie tylko z klarowną komunikacją, ale przede wszystkim wyliczeniami potencjalnej rentowności nowego biznesu.
Twoja marka, aby zaistnieć na konkurencyjnym rynku, powinna coś sobą reprezentować i wyróżniać na tle innych. Kiedy masz podjęte decyzje biznesowe oraz posiadasz profil klienta z dopasowaną do niego ofertą, przechodzimy do części kreatywnej marki. Składają się na nią dwa główne elementy: strategia marki i system identyfikacji wizualnej.
Strategia marki jest dokumentem, który charakteryzuje m.in. główne skojarzenia z brandem, jego osobowość, obietnicę czy myśl przewodnią. Więcej o strategii marki dowiesz się tutaj. Z kolei design brandu to zespół wizualnych elementów komunikacji oddających charakter marki zdefiniowany w strategii. System ten jest zdecydowanie bogatszy niż logo! Więcej o nim dowiesz się tutaj.
Twoja marka pojawia się na rynku jako coś nowego i świeżego. Dlatego potrzebuje wielu elementów, które pozwolą zbudować jej świadomość wśród potencjalnych klientów. Nazwa marki, logo oraz slogan to tylko podstawowe elementy, które pozwolą konsumentom zapamiętać Twoją markę. Na rozpoznawalność marki wpływają także takie formy spójnej komunikacji jak:
Nie musisz wszystkiego przygotowywać od razu, ale warto od początku mieć świadomość, że im częściej pokazujemy nowy branding, tym lepiej.
Wprowadzenie marki na rynek to nie tylko zaznaczenie jej istnienia poprzez raz przygotowane materiały brandingowe. Ważne jest, aby marka szybko uruchomiła stałe działania komunikacyjne. Na początku skup się na tych podstawowych, które pozwolą Ci się zaprezentować, ale nie będą pochłaniać dużego budżetu. Wśród nich są przykładowo:
Na dalszym etapie istnienia w zależności od branży możesz pomyśleć o droższych i bardziej zaawansowanych kanałach marketingowych. Tu sprawdzi się przykładowo sponsoring, eventy stacjonarne czy materiały wideo.
Na pewno jednak musisz zainwestować w działania, które pozwolą, aby Twoi odbiorcy bez problemu Cię odnaleźli w gąszczu konkurencji. Więcej o narzędziach komunikacji przeczytasz tutaj.
Wprowadzenie marki na rynek to zadanie, które ma jakiś moment zakończenia. Może być to przykładowo uruchomienie strony www czy zdobycie pierwszego klienta. Budowanie brandu to jednak proces, który nie ma mety. Dlatego każdą aktywność komunikacyjną warto kończyć analizą i nieustannie usprawniać działania. Dzięki temu także będziesz wiedzieć, w jaką stronę podążać ze skalowaniem swojej marki.
Jeśli myślisz o wprowadzeniu marki na rynek z agencją komunikacji, sprawdź nasz autorski model pracy Brandborder™, który zbudowaliśmy w oparciu o trzy elementy: granicę marki, dźwignię przekazu i spiralę komunikacji. Wykorzystanie tej metodologii pozwala przede wszystkim:
Więcej o Brandborder™ dowiesz się tutaj.
Wprowadzenie marki na rynek to wieloelementowy proces. Zaplecze strategiczne oraz wizualne są jego bardzo ważną częścią, ale ich efekty zależą w dużej mierze od dobrej analizy. Według naszych doświadczeń przygotowanie marki do startu trwa od 6 miesięcy do roku. Dopiero po odrobieniu tych zadań, możesz przejść do operacyjnej pracy w postaci strony www czy publikowania postów w social mediach. Takie aktywności z kolei nie mają jasnej daty zakończenia, bo o narzędzia marketingowe trzeba dbać regularnie.
Do startu marki trzeba zatem być przygotowanym zarówno finansowo, jak i czasowo. Pamiętaj, że na pewno w tak skomplikowanym procesie mogą występować problemy, których dziś się nie spodziewasz.
Termin pozycjonowanie marki jest dość abstrakcyjny i jeśli szukasz informacji na jego temat, to prawdopodobnie masz wątpliwości, co wła...
Wymyślenie nazwy jest wyzwaniem nie tylko wtedy, gdy powstaje nowa marka. Z namingiem mamy do czynienia również wtedy, gdy wypuszczamy ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...