Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Branding marki to termin dość abstrakcyjny i mający wiele różnych definicji. Jego istotą jednak w większości rozumowań jest tzw. budowanie świadomości marki, czyli dążenie do tego, że Twoi potencjalni klienci wiedzą, że jesteś na rynku, czym się zajmujesz i potrafią Cię z łatwością rozpoznać wśród konkurencji.
Już z powyższej definicji możemy wysnuć dwa główne wnioski:
Wszystko to jednak pewnie nadal brzmi dla Ciebie trochę tajemniczo, dlatego przejdźmy do konkretów.
Branding w praktyce marketingowej to tak naprawdę zestaw konkretnych elementów, o które musimy zadbać, budując markę.
Wśród tych absolutnie podstawowych wyróżniamy przykładowo:
Kolejno branding marki możemy budować już przez konkretne narzędzia komunikacji:
We wszystkich tych przypadkach naszym głównym celem jest wykreowanie konkretnego wizerunku marki, a potem stałe zakorzenienia go w umysłach naszej grupy docelowej. Słowem kluczem jest tutaj spójność, bo to właśnie ona pozwala odbiorcom przypomnieć sobie o marce.
Spójrz, jak spójny jest zaprojektowany przez nas branding marki LeLa Beauty (dystrybutor naturalnych kosmetyków premium z Afryki). Zwróć uwagę, że komunikacja tego brandu oddaje charakter marki (afrykańska energia oraz bliskość natury), miejsce produkcji kosmetyków (Czarny Ląd) oraz eksponuje naturalne składniki, które znajdują się w produktach.
Jeśli nie dbasz o branding, to każdy komunikat Twojej marki wygląda jak z zupełnie innej bajki. Wówczas nie realizujesz ani celów, ani nie jesteś w stanie dostrzec korzyści.
Korzyści brandingu można rozpatrywać zarówno pod kątem wizerunkowym, jak i biznesowym.
Biznesowe korzyści są dość proste. Po prostu porządny branding zwiększa Twoją szansę na przypływ gotówki do firmy. Dlaczego? Ponieważ wyglądasz poważnie, wiarygodnie, adekwatnie do współczesności i jasno komunikujesz swoje przewagi w konkretnej grupie docelowej. Klient może zobaczyć Twoją markę pierwszy raz i od razu znaleźć argumenty, że Wasza współpraca będzie miała sens.
Poza tym dobrze zaprojektowany branding pozwala także:
Jednym z istotnych wizerunkowych benefitów jest na pewno zaprojektowane postrzeganie marki. Czyli odbiorcy myślą o Tobie to, co im sugerujesz, nie to, co sami uznają za stosowne. To bardzo ważna kwestia w szczególności w przypadku marek premium oraz marek luksusowych, które swoim wizerunkiem wręcz muszą sugerować poziom produktów czy usług oraz argumentować ich wyższą wycenę.
Poza tym korzyściami wizerunkowymi są także odróżnienie się od konkurencji (nie jesteś kolejną w swojej kategorii doświadczoną firmą skupioną na potrzebach klienta) oraz zdecydowanie ułatwione budowanie rozpoznawalności.
Poza brandingiem konkretnej marki, możesz także pomyśleć o innych rodzajach brandingu, które warto wykorzystać dodatkowo lub włączyć je w portfolio Twoich marek.
Do dyspozycji masz przede wszystkim:
Omówmy najważniejsze kwestie związane z każdym z nich.
O personal brandingu możesz pomyśleć zarówno w kontekście swojej marki osobistej, jak i zaangażowania w rozwój wizerunku konkretnych osób w Twoim zespole. W codziennej pracy widzimy, że świetnie działają marki firmy, które wspierane są sylwetkami pracowników. Na pewno nie jest to aktywność zarezerwowana tylko dla milionerów.
Na Twój personal branding mogą składać się następujące elementy:
Przykładem personal brandingu w naszym portfolio jest prawnik Mikołaj Maśliński, który zajmuje się przede wszystkim ochroną środowiska. W ramach tego projektu stworzyliśmy bardzo funkcjonalną, łatwą do samodzielnego użycia identyfikację wizualną opartą o prostą paletę barw, zdjęcia klienta i zestaw ikon tworzących sygnet logo.
W swojej komunikacji nie musisz skupiać się na promowaniu całej marki. Czasami wręcz nie będzie to uzasadnione, gdy Twoja firma dopiero startuje i naprawdę ma tylko jeden produkt w ofercie.
Co ważne branding może mieć zarówno produkt fizyczny (np. baton Snickers), jak i cyfrowy (np. platforma Canva).
Do elementów, jakie określają markę produktu, mogą należeć:
Branding produktu ze względu na mniejszą skalę jest na pewno operacyjnie prostszym zadaniem niż promowanie marki lub całej firmy.
Idealnym przykładem brandingu produktu z naszego portfolio jest ICE FLOE – wódka premium stworzona z myślą o indywidualistach. W ramach tej współpracy bardzo podkreśliliśmy w brandingu motywy polarne oraz podróżnicze, aby wzmocnić osobowość opartą na archetypie odkrywcy.
Według badań aż 86% osób szukających pracy sprawdza swojego pracodawcę przed wysyłką CV. Jeśli chcesz zmniejszyć rotację w zespole lub powiększyć swój team, branding marki pracodawcy to Twoja odpowiedź!
Employer branding można podzielić na zewnętrzny, jak i wewnętrzny. W zakresie employer brandingu zewnętrznego warto zadbać przede wszystkim o działania rekrutacyjne. Czyli przyjazne ogłoszenia, udział w targach pracy, rozwój zakładki kariera, współpracę z uczelniami.
Natomiast przykładem wewnętrznego employer brandingu są choćby programy rozwojowe dla pracowników, elastyczność w zatrudnieniu czy sprawny przepływ informacji w firmie.
Przykładowo nasz klient marka Welastic zadbał o employer branding, tworząc autorski program talentów dla studentów kierunków technicznych, którzy w przyszłości chcą pracować z chmurą obliczeniową.
Warto wiedzieć, że dobry branding nie wynika z genialnego pomysłu kreatywnego marketing managera. Wynika on przede wszystkim z procesu, w którym pozyskujesz informacje o sobie i swoich odbiorcach.
Przykładowo my w Blend PR zbudowaliśmy autorski model pracy z markami Brandborder™. Pozwala on zadbać o 3 kluczowe elementy: granicę marki, dźwignię przekazu i spiralę komunikacji oraz 3 punkty styku pomiędzy nimi – przekaz, design oraz narzędzia. Więcej dowiesz się tutaj.
Niezależnie jednak od tego, jaki model brandingowy wybierzesz, zwróć uwagę na następujące kroki:
Rebranding to termin pokrewny do brandingu, stąd warto na zakończenie o nim wspomnieć. O rebrandingu mówimy wtedy, gdy firma postanawia zupełnie zmienić swoją tożsamość. Nie chodzi tylko o wymianę logo czy nową stronę internetową. To zmiana charakteru marki.
Rebranding jest jak generalny remont mieszkania, nie jak wymiana kanapy i zasłon. Budujemy coś zupełnie od początku, korzystając z dokonań danej firmy, ale patrząc zdecydowanie w przyszłość.
Jak widzisz, rebranding to duży projekt, dlatego warto mieć do niego odpowiednie motywacje oraz przygotowanie. W tym artykule opisaliśmy, o jakich 6 krokach warto pamiętać, rozważając przejście tego procesu.
Branding to proces, który ma na celu zakorzenić w umysłach odbiorców konkretny wizerunek. Ma on tworzyć jasne oraz charakterystyczne odczucia związane tylko z Twoją marką.
Aby go zbudować, warto podjąć zarówno kroki analityczne (jak audyt marki, badania marketingowe, analiza konkurencji), jak i kreatywne (budowanie osobowości, design, naming).
Wszystkie te elementy ostatecznie wpływają na rezultat w postaci zwiększonej sprzedaży oraz pożądanego wizerunku. Pod warunkiem, że zachowasz spójność. Tutaj szerzej opisaliśmy, dlaczego warto ponieść jednorazowy większy koszt, aby stworzyć dobry branding.
Jeśli nie wiesz, jak zająć się brandingiem w Twojej firmie, możemy pomóc! W tym celu skontaktuj się bezpośrednio z właścicielką Blend PR dr Magdaleną Gajek pod adresem: m.gajek@blendpr.pl.
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...
Michael E. Gerber w książce „Mit przedsiębiorczości” dokonuje świetnego rozróżnienia pomiędzy sprzedażą i marketingiem. Marketing ma sk...