Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Każdy przedsiębiorca czy menedżer w pewnym momencie staje pod ścianą. Ma przed sobą zagadkę, której czuje, że samodzielnie nie rozwiąże. Niekoniecznie dlatego, że nie ma odpowiedniej wiedzy czy doświadczenia. Czasami potrzebujemy po prostu zewnętrznego spojrzenia na problem. Konsultacje marketingowe w tym pomagają, ale… nie zawsze!
Rynek konsultantów marketingowych rozrasta się w zawrotnym tempie, bo próg wejścia do takiej usługi jest bardzo nisko. Wystarczy właściwie założyć stronę www na darmowym szablonie, zapłacić złotówkę za domenę na pierwszy rok, nazwać się konsultantem i już. Oferta gotowa!
Wywołuje to dwa skutki:
W tej sytuacji dla Ciebie jako klienta widzę co najmniej trzy zagrożenia:
Właśnie dlatego, choć konsultacje marketingowe wydają się prostą usługą, wymagają przed zakupem wszechstronnego zastanowienia.
Ważnym krokiem jest również wybór samego modelu konsultacji. Skorzystać z pojedynczych godzin czy programów doradczych? I to jest dla mnie najważniejsze pytanie w tym kontekście.
Z moich obserwacji konsultacje marketingowe możliwe do zakupu jako pojedyncze, godzinne spotkanie to nadal najpopularniejsza forma dla takiej usługi. Często można je kupić po prostu jako produkt online.
Kiedy to rozwiązanie się sprawdzi?
Przykład 1: Chcesz omówić spójność wizualną tablicy na Instagramie.
Przykład 2: Zależy Ci na skonsultowaniu katalogu produktowego.
Przykład 3: Masz pomysł na kampanię reklamową i chcesz uporządkować swoje założenia.
Przykład 1: Chcesz skonsultować umieszczenie swoich produktów w konkretnym sklepie internetowym, nie zbudować nową sieć dystrybucji.
Przykład 2: Zastanawiasz się nad dotarciem do jednej już sprecyzowanej grupy docelowej. Nie pytasz, komu konsultant uważa, że warto sprzedawać Twoją ofertę.
Przykład 3: Szukasz odpowiedzi na pytania o wizerunek pracodawcy, nie jak ogólnie zbudować dochodowy biznes i silną markę.
Jednak dla mnie konsultacje marketingowe w formie sprzedaży pojedynczych godzin to trochę jak 15-minutowa wizyta u lekarza. Niby wychodzisz z jakąś receptą, ale dalej nie wiesz, co Ci jest i raczej na pewno po skorzystaniu z takiej usługi nie wyzdrowiejesz.
Wiem to, bo sama przez pierwsze lata działalności Blend PR® funkcjonowałam w takim modelu. I na pewno wielu osobom pomogłam (klienci dzielili się referencjami, część z tych marek świetnie radzi sobie na rynku), ale w takiej usłudze brakowało mi struktury. Uważałam, że klienci mieli relatywnie niewielki zysk ze spotkania ze mną raz na dwa miesiące. Nie dlatego, że sama usługa była źle świadczona, ale dlatego, że ten model ograniczał obie strony.
Dlatego zdecydowałam się na zmianę.
Obecnie w ogóle nie świadczę już konsultacji marketingowych w formie pojedynczych godzin. Wyjątkiem są spotkania, które realizujemy w ramach zewnętrznego działu marketingu. Wówczas taka konsultacja i tak jest częścią większego projektu oraz stałej obsługi. Na dodatek doskonale znam także klienta, więc ma to zupełnie inny wymiar.
Naszym nowym rozwiązaniem są programy konsultingowe, które:
Kiedy to rozwiązanie się sprawdzi?
Przykład: Wprowadzasz nową markę na rynek i chcesz uporządkować ten proces.
Przykład: Działasz w specyficznej branży lub niszy i aby rozwiązać swój problem potrzebujesz równorzędnego partnera do dyskusji o dobrym wyobrażeniu sytuacji.
Przykład: Chcesz zbudować nowy przekaz dla swojej marki, ale wydatek ponad 25 tys. zł (dane za „Ogólnopolskim badaniem strategii marketingowych w firmach”) na nową strategię marki to dla Ciebie za dużo.
Przykład: Wiesz, że warto zrobić analizę konkurencji, ale nie umiesz zabrać się za to samodzielnie i to na dodatek od zera.
Widzę, że dzięki seriom konsultacji – nawet jeśli wcześniej nie działały one u nas jako ustrukturyzowane programy – klienci osiągali znacznie lepsze efekty. Przykładowo w ten sposób powstała strategia marki Diamenter, podstawy dla marki osobistej Mikołaja Maślińskiego czy plan na rozwój marki Overta, która przeszła całkowity rebranding.
Dziś uważam, że konsultacje w formie programów mają większy sens, również dlatego, że przedsiębiorcom i menedżerom bardzo trudno jest zadać precyzyjne pytania oraz rzadko zgłaszają się z wąskimi zagadnieniami. Dlatego w wielu przypadkach (oczywiście nie we wszystkich) pojedyncze spotkania mogą trochę uspokoić nasze myśli, ale nie będą realną pomocą.
Główny program konsultingowy Blend PR® bazuje na naszym autorskim modelu Brandborder® i może Ci się przydać przede wszystkim, gdy:
W jego ramach wspólnie zajmujemy się najczęściej (program modyfikuje w zależności od sytuacji):
Gdy wszystkie te elementy wykonujemy za Ciebie my jako agencja cena takiej usługi waha się zwykle w granicach 70-100 tys. zł. Program konsultingowy oczywiście nie odda w pełni takiej realizacji, ale jest znacznie tańszy, szybszy, a pracujemy analogicznie i według tego samego modelu budowania marki. Będzie to zatem dobra opcja, gdy:
Jeśli widzisz siebie w którejś z tych sytuacji, napisz do mnie na m.gajek@blendpr.pl i będziemy mogli porozmawiać o szczegółach. Niezależnie od Twoich potrzeb trzymam także kciuki za wybór przez Ciebie nie tylko trafionego konsultanta, ale także dobrze dobranego modelu pracy.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Wymyślenie nazwy jest wyzwaniem nie tylko wtedy, gdy powstaje nowa marka. Z namingiem mamy do czynienia również wtedy, gdy wypuszczamy ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...